بازار سهام

تغییر معادلات پس از پایان بازار

آینده نگر بازار

شاخص کل بورس با رشد هفتگی 4/ 2 درصدی، بیشترین بازدهی هفتگی خود را از شهریور تجربه کرد. روز جمعه، افت شاخص دلار در کنار آمارهای مناسب اقتصادی چین (رشد تولیدات صنعتی) ادامه رشد قیمت فلزات اساسی را رقم زد. با وجود این، کاهش تقاضای چین در زمستان عامل فشار بر قیمت فولاد در بازار آتی شانگهای و افت سنگ آهن و زغال‌سنگ شد. پیش‌تر روز چهارشنبه، معاملات «های‌وب» تحت عنوان عدم شفافیت اطلاعات و پس از تشدید نوسانات با اعلام ادغام با پارس‌آنلاین ابطال و نماد آن متوقف شد. این عامل در کنار بازگشایی پالایشی‌ها پس از توقف به دلیل تعدیل مثبت قابل توجه این نمادها می‌تواند بر شاخص اثرگذار باشد. رشد اخیر نرخ دلار از شاخص حمایت می‌کند. همچنین عدم تصمیم کنگره نسبت به برجام، ریسک این مساله را تا تصمیم نهایی ترامپ به تعویق خواهد انداخت.

 

بازار ارز

بازگشت دلار از سقف

آینده نگر بازار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 1/ 0 درصدی به نرخ 4203 تومان معامله شد. روز پنج‌شنبه افت نرخ درهم، در کنار افزایش عرضه از سوی معامله‌گران با شناسایی سود افت 17 تومانی نرخ دلار را رقم زد. پیش‌تر رشد تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به پایان سال میلادی نرخ دلار را به سقف 4220 تومانی، بالاترین سقف تاریخی رساند. بنابراین تشدید نوسانات صعودی، افزایش تقاضای سفته‌بازی ارز را نیز به دنبال داشت. با وجود این تاکید مجدد سیف، رئیس کل بانک مرکزی بر مقطعی بودن رشد نرخ دلار، همچنان عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران بود. رئیس کل بانک مرکزی زمان مشخصی برای تک‌نرخی شدن ارز اعلام نکرد. اما تاکید بر اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه برای جبران اثرات یکسان‌سازی نرخ ارز و رشد ۸/ ۹ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای از ابتدای سال، حرکت تدریجی به یکسان‌سازی ارز را پررنگ‌تر کرده است.

 

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به افت دلار

آینده نگر بازار

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی 1/ 0 درصدی به قیمت یک میلیون و 414 هزار تومان معامله شد. روز پنج‌شنبه با وجود افت 17 تومانی نرخ دلار، بازگشت اونس طلا به مسیر صعودی قیمت سکه را با رشد 2 هزار تومانی همراه کرد. در هفته اخیر روز سه‌شنبه، رشد شاخص دلار اونس طلا را به کف 5ماهه (1236 دلار) رساند. اما در ادامه افت تدریجی شاخص دلار و افت بازارهای سهام روز جمعه نوسان اونس طلا در کانال ۱۲۵۰ دلاری را رقم زد. چشم‌انداز خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های به شدت انبساطی (با چشم‌انداز ۳ بار افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سال ۲۰۱۸ و رشد نرخ بهره از سوی بانک مرکزی چین) فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. خوش‌بینی معامله‌گران به اونس طلا، با وجود افت نرخ دلار، تا حدی از قیمت سکه حمایت کرد.

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از کف ۵ماهه

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1257 دلار معامله شد. با وجود افت اونس طلای جهانی به کف 5‌ماهه (1236 دلار) روز سه‌شنبه، اما افت تدریجی شاخص دلار رشد طلا را از کف مزبور رقم زد. نشست دوروزه فدرال رزرو مطابق پیش‌بینی‌ها افزایش 25/ 0 واحد درصدی نرخ بهره را به دنبال داشت. با وجود این، چشم‌انداز 3 بار افزایش نرخ بهره در سال 2018 را بدون تغییر گذاشت. موضوعی که عامل فشار بر شاخص دلار شد. خوش‌بینی‌ها به رشد پایدار اقتصاد جهانی از سوی فدرال رزرو، اقدام بانک مرکزی چین برای افزایش بسیار جزئی نرخ بهره و افزایش چشم‌انداز رشد اقتصادی در نشست اخیر بانک مرکزی اتحادیه اروپا چشم‌انداز خروج تدریجی از سیاست‌های به شدت انبساطی بانک‌های مرکزی را تقویت کرده است. موضوعی که می‌تواند فشار بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) را حفظ کند.

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت آرام «تسه»ها به مسیر صعودی

آینده نگر بازار

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) پس از 3 هفته نزولی با رشد 55/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 883 تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به کف 73 هزار تومانی، شاهد بازگشت تدریجی قیمت اوراق به مسیر صعودی بودیم. از ابتدای آذر میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سطح 74 هزار و 734 تومان قرار گرفته است. اما پیش‌تر در مهر و آبان شاهد روند کم‌نوسان اوراق در بازه 75 تا 77 هزار تومانی بودیم. رشد 7/ 7 درصدی تعداد معاملات مسکن در 8 ماه ابتدایی سال نسبت به سال گذشته، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. امری که مانع از افت قابل توجه تقاضای «تسه»ها است. اما رشد بیش از ۱۰ درصدی قیمت مسکن از ابتدای سال با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مانع از رشد قابل توجه «تسه»ها است.

 

بازار نفت

دیدگاه‌های دوگانه در بازار نفت

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 57 دلار معامله شد. روز جمعه، ادامه اختلالات عرضه در خط لوله Forties دریای شمال تا حدی از نفت حمایت کرد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) کاهش ۱/ ۵ میلیون بشکه موجودی نفت را اعلام کرد. اما رشد ۱۶ درصدی تولیدات آمریکا از نیمه دوم ۲۰۱۶ به ۷۸/ ۹ میلیون بشکه در روز عامل ابهام در بازار نفت است. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با رشد تولیدات غیراوپک به میزان ۶/ ۱ میلیون بشکه در روز (پیش‌بینی رشد تولیدات شیل ۲۰ درصد بالاتر از پیش‌بینی اوپک) پیشی‌ گرفتن عرضه از تقاضا و تداوم مازاد عرضه تا پایان ۲۰۱۸ را پیش‌بینی کرد. در ماه نوامبر تعهد ۱۲۱ درصدی اوپک به توافق رقم خورد. پیش‌بینی اوپک از رشد تولیدات غیراوپک (یک میلیون بشکه در روز) و رشد تقاضا، رسیدن بازار به تعادل تا پایان ۲۰۱۸ است.


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید