بازار سهام

جهش شاخص در اوج

دیروز شاخص کل بورس با ثبت رشد ۱۳۲۳ واحدی (۴۲/ ۱ درصدی)  بیشترین رشد روزانه از ۲۰ بهمن ۹۴ در اوج  ایستاد. خوش‌بینی‌‌ها به عوامل بنیادین و افزایش جذابیت بازار سهام با کاهش نرخ سود بانکی، رشد ۵۴ درصدی ارزش معاملات آذر نسبت به آبان را رقم زد. رشد مس به کانال ۶۹۰۰ دلار و روی بالاتر از ۳۲۰۰ دلار از فلزات اساسی حمایت کرد. اما نمادهای فولادی با افت قیمت فولاد در شانگهای و مقاومت سطوح تکنیکال با فشار فروش مواجه شدند. خوش‌بینی به حمایت کف‌های قیمتی بالاتر از فلزات اساسی حمایت می‌کند. هلدینگ‌ «فارس» و «تاپیکو» با خوش‌بینی به سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه با صف خرید قابل توجه همراه شدند. در شرایط توقف نمادهای پالایشی، «شبندر» تاثیر منفی بر شاخص داشت. همچنان عرضه از سوی حقوقی‌ها، تغییر مالکیت ۴۰ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

سنگینی عرضه بر بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 13 تومانی به نرخ 4190 تومان معامله شد. با وجود نوسان نرخ دلار بالاتر از 4200 تومان در روزهای ابتدایی هفته گذشته تا سقف 4220 تومانی (اوج تاریخی دلار) اما از روز پنج‌شنبه تقویت فضای احتیاطی افت دلار را رقم زد. به این ترتیب در 2 روز اخیر افت 30 تومانی نرخ دلار رقم خورد. روز شنبه عرضه سنگین دلار و درهم از سوی صرافی بانک‌ها عامل فشار بر بازار ارز شد؛ بنابراین معامله‌گران در سمت خرید حاضر نشدند. موضوعی که فشار بر دلار را تشدید کرد. در هفته‌های اخیر سیف، رئیس کل بانک مرکزی بر مقطعی بودن رشد دلار تاکید داشت؛ بنابراین با وجود رشد تقاضا به دلیل نزدیک شدن به پایان سال میلادی (رشد تقاضای ارز تجاری) غلبه احتیاط بر بازار ارز می‌تواند نوسانات دلار را محدود کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

سیگنال دلار به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 13 هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و 401 هزار تومان معامله شد. کم‌نوسانی اونس طلا روز جمعه در کانال 1250 دلاری در کنار افت 30 تومانی نرخ دلار در 2‌روز اخیر عامل فشار بر قیمت سکه شد و سکه را به کف یک میلیون و 400 هزار تومانی نزدیک کرد. در بازار طلای جهانی شاهد بازگشت اونس طلا از کف ۱۲۳۶ دلاری (کمترین سطح از جولای) در روزهای پایانی هفته بودیم. با این وجود سطح تکنیکال ۱۲۵۸ دلاری در مقابل رشد طلا مقاومت کرد. در بازار ارز نیز روز گذشته عرضه سنگین از سوی صرافی بانک‌ها دلار را به زیر ۴۲۰۰ تومان رساند. با عدم تمایل معامله‌گران به افت قیمت سکه، در صورت کاهش نوسان بازارهای اثرگذار احتمال حمایت کف یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی از سکه وجود دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا پس از 3 هفته افت

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 4/ 0 درصدی به قیمت 1/ 1255دلار معامله شد. مطابق پیش‌بینی‌ها فدرال رزرو در نشست اخیر اقدام به افزایش نرخ بهره به میزان 25/ 0 واحد درصد کرد. با این وجود، چشم‌انداز 3 بار افزایش نرخ بهره در سال 2018، بدون تغییر نسبت به چشم‌اندازهای پیشین، عامل فشار بر شاخص دلار شد. بنابراین با وجود افت طلا به کف 5‌ماهه (1236 دلار) در ادامه بازگشت تدریجی طلا به کانال 1250 دلاری رقم خورد. همچنان تردیدها نسبت به تصویب اصلاح مالیاتی ترامپ وجود دارد. اما جنت یلن، رئیس فدرال رزرو اثر کاهش مالیاتی را کوتاه‌مدت اعلام کرد. افزایش نرخ بهره بانک خلق چین، چشم‌انداز خروج بانک مرکزی اروپا و بانک انگلیس از سیاست‌های انبساطی می‌تواند بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) فشار آورد. اما رشد تقاضای آسیا با افت قیمت‌ها از طلا حمایت کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

ادامه کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد اندک 02/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 900 تومان معامله شدند. شاهد روند کم‌نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن نزدیک سطح 75 هزار تومانی هستیم. از ابتدای پاییز حبس بازه‌ای «تسه»ها در سطح ۷۳ تا ۷۸ هزار تومان رقم خورد. با وجود نزدیک شدن به فصل زمستان رشد تدریجی تقاضا مانع از افت قابل توجه «تسه»ها است. در زمستان سال گذشته نیز بر خلاف سال‌های پیشین رشد تعداد معاملات مسکن در دی، خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرد. رشد تقاضا به ویژه در واحدهای کوچک‌تر، اختصاص ۶۷ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران به واحدهای زیر ۴۹۰ میلیون تومان در مهر، به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان اشاره دارد؛ بنابراین کارشناسان با توجه به رشد ۱۰ درصدی قیمت مسکن در آبان، رشد بیشتر قیمت مسکن را دور از انتظار می‌دانند.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

افت آرام نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 1/ 0 درصدی به قیمت 3/ 57دلار معامله شد. اختلالات عرضه نفت دریای شمال به بریتانیا از سوی خط لوله Forties در هفته اخیر عامل حمایت از نفت شد. تردیدها نسبت به بازگشت شیل عامل ابهام در مورد قیمت نفت است. در هفته اخیر با وجود کاهش قابل توجه ۱/ ۵ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری، اما رشد تولیدات آمریکا به ۷۸/ ۹ میلیون بشکه در روز تداوم یافت. بیکرهیوز افت (۴ موردی) تعداد دکل‌های نفتی پس از ۵ هفته صعود متوالی را گزارش کرد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) رشد تولیدات غیراوپک را ۶/ ۱ میلیون بشکه در روز در مقابل اوپک که رشد تولیدات غیراوپک در سال ۲۰۱۸ را یک میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرد. اما خوش‌بینی‌ها در میان معامله‌گران معاملات اختیار خرید نفت برنت با قیمت بالاتر از ۸۰ دلار در نیمه دوم ۲۰۱۸ را به ۳۲ میلیون بشکه رساند.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید