بازار سهام

استراحت شاخص پس از جهش ۵درصدی

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۲۳ واحدی (۱۳/ ۰ درصدی) مواجه شد. پس از رشد ۴۶۶۴ واحدی (۱۳/ ۵ درصدی) شاخص طی ۸ روز معاملاتی، دیروز شاهد استراحت شاخص بودیم. افزایش تعرفه واردات خودرو، فروش مناسب در ماه‌های اخیر و چشم‌انداز تامین مالی از طریق فروش سهام دولت در کنار شناسایی سود در سایر گروه‌های بزرگ‌تر، ۳۰ درصد از ارزش کل معاملات را به گروه خودرویی اختصاص داد. در بازار جهانی، کاهش مالیات صادرات برخی محصولات فولادی شامل ورق فولادی و بیلت، با چشم‌انداز رشد تقاضا از مواد اولیه فولاد شامل سنگ‌آهن حمایت کرد. همچنین رشد قیمت فولاد در بازار شانگهای رقم خورد. مس افت اندک به کانال ۶۸۰۰ دلار را ثبت کرد. اما شناسایی سود میان معامله‌گران تا حدی عامل فشار بر این نمادها شد. شناسایی سود میان هلدینگ‌ها ، همچنین «پارسان» و «ومعادن» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

غلبه احتیاط بر بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ 4181 تومان معامله شد. پس از تشدید نوسانات نرخ دلار، روز گذشته تقویت احتیاط میان معامله‌گران حجم معاملات در بازار نقدی را به سطح اندک 300هزار دلار رساند. در هفته‌های اخیر با وجود رشد نرخ دلار تا سقف 4220 تومان (بالاترین سطح ثبت‌شده نرخ دلار) در ادامه عرضه‌های سنگین دلار و درهم از سوی صرافی بانک‌ها فشار بر نرخ دلار را تشدید کرد. امری که با تقویت احتیاط میان معامله‌گران حجم معاملات را نیز کاهش داد و باعث ممانعت از حضور معامله‌گران در سمت خرید شد. رشد درآمدهای ارزی و کاهش کسری تراز تجاری به تقویت سمت عرضه ارز اشاره دارد. با خروج تدریجی تقاضای ارز تجاری با پایان سال میلادی و عرضه از سوی صرافی بانک‌ها برای کاهش نوسانات، فشار را بر دلار حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

نگاه سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 388 هزار تومان معامله شد. کم‌نوسانی نرخ دلار و اونس طلای جهانی نوسانات قیمت سکه را محدود کرد. در بازار طلای جهانی با وجود افت شاخص دلار اما رشد بازارهای سهام با احتمال تصویب قانون کاهش مالیاتی ترامپ مقاومت سطح ۱۲۶۰ دلاری در برابر طلا را تقویت کرد. خروج تدریجی بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی فشار بر طلا را حفظ کرده است (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد). در بازار ارز نیز عرضه‌های سنگین روزهای اخیر، شرایط به شدت احتیاطی را در بازار ارز تقویت کرد. در ۸ روز معاملاتی اخیر افت حدود ۲۴ دلاری اونس طلا در کنار کاهش نرخ دلار، قیمت سکه را با کاهش ۲۷ هزار تومانی مواجه کرده است. همچنان عدم تمایل معامله‌گران به افت قابل توجه سکه، باعث کم‌واکنشی سکه به افت بازارهای اثرگذار شده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

حبس طلا در 1250 دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1258 دلار معامله شد. روز گذشته افت شاخص دلار از طلا حمایت کرد اما روند صعودی بازارهای سهام رشد طلا را محدود کرد. تقویت احتمال تصویب قانون کاهش مالیاتی ترامپ که در نسخه آخر کاهش مالیات شرکت‌ها به 21 درصد تا پایان سال 2026 ارائه شد، از بازارهای سهام حمایت کرد. همچنان این قانون توسط مجلس نمایندگان روز سه‌شنبه و سپس سنا باید مورد تصویب قرار گیرد. با این وجود، جنت یلن اعلام کرد اثر کاهش مالیات شرکت‌ها کوتاه‌مدت خواهد بود و در نشست اخیر فدرال رزرو چشم‌انداز ۳ بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ بدون تغییر ماند. روز گذشته رشد پوند در انتظار برای سخنرانی ترزا می‌ و مشخص‌تر شدن وضعیت برگزیت تا حدی بر شاخص دلار فشار آورد. همچنان سطح تکنیکال ۱۲۶۲ دلاری در برابر رشد طلا مقاومت می‌کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

کم‌تحرکی در بازار اوراق تسهیلات

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد اندک 2/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 447 تومان معامله شدند. در روزهای اخیر شاهد حرکت کم‌نوسان «تسه»ها نزدیک سطح 75 هزار تومانی هستیم. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. رشد 7/ 7 درصدی تعداد معاملات مسکن خوش‌بینی‌ها به خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است. اما با توجه به رشد بیش از 10 درصدی میانگین قیمت مسکن در معاملات آبان نسبت به مهر، همچنان کارشناسان به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان رشد بیش از نرخ تورم قیمت را مانعی برای تداوم رشد تقاضای مسکن می‌دانند. خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد به دلیل رشد نهاده‌های تولید مسکن شامل مصالح ساختمانی، پیش‌بینی قیمت مسکن برای سال آینده در شرایط کنونی دشوار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

رشد آرام نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۵۷ دلار معامله شد. تداوم اختلالات عرضه خط لوله Forties دریای شمال (۴۵ هزار بشکه در روز) در کنار اعتصاب کارگران نیجریه و گزارش بیکرهیوز از کاهش (۴ موردی) تعداد دکل‌های نفتی پس از ۵ هفته صعود نیز از قیمت نفت حمایت کرد. با این وجود، رشد ۱۶ درصدی تولیدات آمریکا از نیمه دوم ۲۰۱۶ به سطح ۷۸/ ۹ میلیون بشکه در روز همچنان تردیدها نسبت به بازگشت بازار نفت به تعادل را رقم زده است. همچنان توافق اوپک و غیراوپک برای تمدید توافق کاهش تولیدات به میزان ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز خوش‌بینی‌ها به بازار نفت را تقویت کرده است و قراردادهای اختیار خرید با چشم‌انداز صعودی برنت را به بالاترین سطح ثبت شده و WTI را به بالاترین سطح در ۹ ماه اخیر رسانده است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید