بازار سهام

بیشترین افت روزانه در سال ۹۶

دیروز شاخص کل بورس با افت ۶۸۸ واحدی (۷/ ۰ درصدی) با بیشترین افت روزانه از ۱۶ بهمن ۹۵ مواجه شد و در سطح ۹۷ هزار و ۲۱۱ واحد ایستاد. پس از رشد ۳ درصدی شاخص از ابتدای دی، از روز سه‌شنبه شاهد فضای احتیاط در بازار، با شناسایی سود بودیم. روز گذشته نیز علاوه بر شناسایی سود، ریسک‌های سیاسی از جمله برجام و برخی تجمعات   در برخی شهرها، همچنین اجرایی شدن تغییرات در ساختار گزارش‌دهی شرکت‌ها، به صورت مقطعی حمایت کف ۹۷ هزار واحدی را شکست. دستورالعمل سازمان بورس مبنی بر غیرمجاز بودن ارائه پیش‌بینی سود و تغییر P/ E نمایش‌داده شده به سود محقق‌شده در سال مالی گذشته با تاکید بر لزوم تحلیل، ‌عامل تقویت احتیاط معامله‌گران شد. با این وجود، خوش‌بینی به عوامل بنیادین و رشد اخیر قیمت فلزات اساسی و نفت تغییر مالکیت ۶۰ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

سقف‌شکنی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 35 تومانی با ثبت بیشترین رشد روزانه از 17 مهر به نرخ 4240 تومان، سقف سال جاری، رسید. پس از روند کم‌نوسان دلار زیر سطح 4200 تومان، از هفته پایانی آذر تا چهارشنبه هفته گذشته، روز پنج‌شنبه افزایش تقاضا دلار را بالاتر از ۴۲۰۰ تومان قرار داد. با این وجود چشم‌انداز کاهش تقاضای ارز تجاری و احتمال فشارعرضه از سوی صرافی بانک‌ها روند صعودی دلار را محدود کرد. اما روز شنبه رشد نرخ درهم تا سطح ۱۰۶۸ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم  و رشد تقاضای سفته‌بازی از دلار حمایت کرد. علاوه بر این تجمعات در برخی شهرها نیز با رشد تقاضای محافظه‌کارانه روند صعودی دلار را تا حدی تقویت کرد. بنابراین فروکش کردن این عامل و احتمال عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند نوسانات صعودی دلار را محدود کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

اهرم دوجانبه جهش سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 19 هزار تومانی و بیشترین رشد روزانه در 5/ 3 هفته اخیر به قیمت یک میلیون و 432 هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار به سقف سال جاری در کنار رشد اونس طلا در آخرین روز معاملاتی سال 2017 از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی در یک هفته اخیر رشد حدود 30 دلاری اونس طلا رقم خورد. روز جمعه با رسیدن شاخص دلار به کف 3‌ماهه، مقاومت سطح 1300 دلاری در مقابل طلا شکسته شد و اونس طلا به سقف ۳ ماهه (۵/ ۱۳۰۲ دلار) رسید. در بازار ارز نیز رشد نرخ دلار در ساعات پایانی معاملات تشدید شد و دلار به سقف ۴۲۴۰ تومان رسید. با این وجود، تعطیلی بازار طلای جهانی در روزهای آتی و احتمال فشار عرضه صرافی بانک‌ها بر دلار، تا حدی کم‌واکنشی سکه را نسبت به رشد بازارهای اثرگذار رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

بیشترین رشد طلا در 7 سال

هر اونس طلای جهانی در آخرین روز معاملات سال 2017 به قیمت 5/ 1302 دلار در سقف 3‌ماهه معامله شد و با رشد سالانه 13 درصدی، بیشترین افزایش از 2010 را ثبت کرد. ریسک‌های ژئوپلیتیک با تشدید تنش‌ها میان کره شمالی و آمریکا، انتخابات اروپا در کنار افت ۹/ ۹ درصدی شاخص دلار از طلا در سال گذشته حمایت کرد. با وجود ۳ بار افزایش نرخ بهره در سال جاری، چشم‌انداز ۳ بار افزایش در سال ۲۰۱۸ و احتمال تسریع خروج از سیاست‌های انبساطی آمریکا با تقویت رشد اقتصادی با قوانین مالیاتی ترامپ، اما احتمال رشد سایر ارزها در مقابل شاخص دلار می‌تواند عامل حمایتی از اونس طلا شود. ادامه حواشی پرونده ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه و تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ تورم در کنار احتمال افت بازارهای سهام از رکوردهای کنونی نیز چشم‌انداز حمایتی طلا را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها نزدیک کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 6/ 0 درصدی به قیمت 72 هزار و 770 تومان معامله شدند. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها در روزهای ابتدایی دی، به تدریج روند نزولی قیمت اوراق تشدید شد و روز گذشته برخی نمادها در سطح 71 هزار تومان، کمترین سطح از اردیبهشت سال جاری، نیز معامله شدند. از ابتدای سال رشد تدریجی تقاضای مسکن، حمایت کف 70 هزار تومانی را تقویت کرد. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 6/ 21 درصد قرار گرفته است. با وجود رشد 4/ 20 درصدی تعداد معاملات مسکن در آذر نسبت به آبان، اما شاهد کم‌واکنشی «تسه»ها به رشد تقاضا بودیم. بخشی از رشد تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها بوده است. اما سهم حداکثری واحدهای ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان اشاره دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

WTI در سقف 5/ 2 ساله

هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 42/ 60 دلار معامله شد و رشد سالانه 5/ 12 درصدی را ثبت کرد. نفت برنت نیز با رشد سالانه 7/ 17 درصدی به قیمت 87/ 66 دلار معامله شد. در میانه 2017، چشم‌انداز بازگشت عرضه لیبی و نیجریه WTI را به کف ۴۳ دلاری رساند. اما کاهش تدریجی موجودی نفت تجاری با کاهش عرضه اوپک و غیراوپک پس از توافق در کنار ریسک‌های ژئوپلیتیک پس از رفراندوم کردستان عراق و ریسک‌های خاورمیانه از قیمت نفت حمایت کرد. همچنان تمدید توافق اوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا به ویژه از سوی چین و هند، WTI را در سقف۵/ ۲ ساله قرار داد. با این وجود، چشم‌انداز رشد تولیدات غیراوپک به ویژه شیل، با افزایش ۴۰ درصدی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و رشد ۱۶ درصدی تولیدات از میانه ۲۰۱۶ ریسک کاهشی را بر نفت حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید