بازار سهام

فشار فروش بر بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۶۵۰ واحدی (۷/ ۱ درصدی)، با ثبت بیشترین افت روزانه از ۱۹ آبان سال ۹۵ در سطح ۹۵ هزار و ۵۶۲ واحد ایستاد. پیش‌تر شناسایی سود پس از رشد شاخص تا سقف ۹۸ هزار و ۳۵۸ واحدی، بورس را از روز سه‌شنبه وارد فاز استراحت کرد. اما تشدید هیجانات در بازار با عوامل غیراقتصادی و تداوم ریسک برجام روند نزولی شاخص را تشدید کرد و افت ۴/ ۲ درصدی شاخص را در ۲ روز گذشته رقم زد. اما شاهد رشد ارزش معاملات به ۳۵۵ میلیارد تومان، بالاترین سطح از ۳۱ فروردین ۹۵ بودیم. بنابراین با وجود تشدید فشار فروش، اما شناسایی فرصت خرید میان معامله‌گران با خوش‌بینی به عوامل بنیادین از جمله گزارش‌های مناسب ماهانه فلزی‌معدنی‌ها، رشد اخیر قیمت مس و آلومینیوم نزدیک سقف ۴‌ساله و رشد اخیر قیمت نفت، تغییر مالکیت قابل‌توجه ۱۷۱ میلیارد تومانی را به نفع حقوقی‌ها رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

تشدید هیجان در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 57 تومانی و با ثبت بیشترین رشد روزانه از 9 آذر 95 به نرخ 4297 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان دلار از هفته پایانی آذر تا روز چهارشنبه هفته گذشته در بازه 4180 تا 4195 تومان، روز پنج‌شنبه رشد تقاضا، دلار را مجددا بالاتر از ۴۲۰۰ تومان قرار داد. اما چشم‌انداز کاهش تقاضای ارز تجاری در کنار احتمال فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نوسان محدود دلار را در مسیر صعودی رقم زد. اما از روز شنبه، رشد تقاضای سفته‌بازی دلار با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت در کنار چاشنی رشد تقاضای محافظه‌کارانه با عوامل غیراقتصادی روند صعودی دلار را تشدید کرد. تشدید تقاضای سفته‌بازی با تشدید هیجانات در بازار روز یکشنبه نیز صعود دلار تا نزدیک سقف ۴۳۰۰ دلاری را رقم زد. اما فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مقاومت سطح مزبور را تقویت کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

جهش سکه با سیگنال دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 24 هزار تومانی، بیشترین رشد روزانه از 28 آبان، به قیمت یک میلیون و 456 هزار تومان معامله شد. طلا در آخرین روز معاملات سال 2017 در سقف 3‌ماه (بالاتر از 1300) دلار قرار گرفت. با وجود چشم‌انداز رشد شاخص دلار در سال آتی با خروج فدرال‌رزرو از سیاست‌های انبساطی اما رشد سایر ارزها در مقابل دلار، احتمال افت بازارهای سهام و ارزهای دیجیتالی (از جمله بیت‌کوین) چشم‌انداز حمایت از طلا را ارائه می‌دهد. با وجود روند کم‌نوسان دلار نزدیک سطح ۴۲۰۰ تومانی در ۲ هفته اخیر، اما تشدید تقاضای سفته‌بازی با عوامل غیربازاری رشد ۹۲ تومانی نرخ دلار را در ۲ روز رقم زد. احتمال افت نرخ دلار با چشم‌انداز فروکش هیجانات در بازار ارز و فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، تا حدی کم‌واکنشی سکه را در روزهای اخیر رقم زده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

رکورد رشد طلا در 7 سال

هر اونس طلای جهانی با رشد 2/ 2 درصدی در سومین هفته صعودی به قیمت 5/ 1302 دلار یعنی سقف 3‌ماهه معامله شد. در سال 2017، رشد 1/ 13 درصدی طلا بیشترین رشد سالانه از سال 2010 را ثبت کرد. با وجود اینکه در میانه دسامبر اونس طلا تا کف ۱۲۳۶ دلاری نیز افت داشت اما در ادامه کم‌واکنشی شاخص دلار به تصویب نهایی قوانین مالیاتی ترامپ، چشم‌انداز کوتاه‌مدت اثر کاهش مالیاتی بر رشد اقتصادی، حواشی پرونده ارتباط ترامپ با روسیه و رشد یورو و پوند عوامل فشار بر شاخص دلار شدند. افت شاخص دلار به کف ۳‌ماه در کنار عبور طلا از سطوح تکنیکال در شرایط معاملات کم‌حجم پایان سال، مقاومت سقف ۱۳۰۰ دلاری را در مقابل طلا شکست. با وجود چشم‌انداز رشد نرخ دلار، اما چشم‌انداز رشد سایر ارزها به‌ویژه یورو در مقابل دلار، احتمال افت بازارهای سهام چشم‌انداز حمایتی از طلا را ارائه می‌دهد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

نوسان آرام اوراق در کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 5/ 0 درصدی به قیمت 72 هزار و 435 تومان معامله شدند. در روزهای اخیر «تسه»ها تا کف 71 هزار تومانی، کمترین سطح از اردیبهشت نیز افت کردند. در ماه‌ آذر با وجود رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به آذر سال 95، اوراق تسهیلات مسکن با افت 5/ 1 درصدی همراه شدند. پیش‌تر نیز در تابستان با وجود رشد تقاضای مسکن، اما با توجه به تنوع در وام‌های مسکن از جمله صندوق یکم بانک مسکن اوراق تسهیلات مسکن در بازه محدود معامله شدند و با مقاومت سطح ۸۰ هزار تومانی مواجه بودند. با وجود رشد ۱۴ درصدی تعداد معاملات آذر نسبت به آبان در تهران، اما برخی کارشناسان با توجه به تداوم رکود ساخت و ساز در کنار پایین بودن قدرت خرید متقاضیان همچنان معتقدند مسکن از رکود خارج نشده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

دومین هفته صعود نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد 3/ 3 درصدی دومین هفته صعودی را ثبت و در سقف 5/ 2 ساله به قیمت 42/ 60 دلار معامله شد؛ به این ترتیب رشد 5/ 12 درصدی قیمت WTI در سال 2017 و رشد 7/ 17 درصدی برنت در سال 2017 به قیمت 87/ 66 دلار رقم خورد. در هفته اخیر افت تولیدات نفت آمریکا به ۷۵/ ۹ میلیون بشکه در روز از ۷۹/ ۹ میلیون بشکه در روز در کنار عدم تغییر تعداد دکل‌های نفتی برای دومین هفته متوالی عامل حمایت از قیمت نفت شد. همچنین چشم‌انداز رشد تقاضای آسیا به‌ویژه از سوی چین با افزایش تعداد پالایشگاه‌های این کشور در کنار تمدید توافق اوپک و غیر‌اوپک برای کاهش تولیدات تا پایان ۲۰۱۸ به میزان ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز عوامل خوش‌بینی به بازار نفت هستند اما همچنان میزان رشد تولیدات شیل عامل ابهام در بازار نفت است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید