بازار سهام

برآیند صفر بازار سهام

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد 33 واحدی (03/ 0 درصدی) در سطح 96 هزار و 241 واحدی ایستاد. پس از افت 84/ 2 درصدی شاخص طی 4 روز معاملاتی، روز دوشنبه شاخص با رشد 7/ 0 درصدی همراه شد. اما دیروز تقویت فضای احتیاطی کم‌نوسانی شاخص را رقم زد. با بازگشایی بازار جهانی، افت اندک قیمت مس تا سطح ۷۲۲۴ دلار و آلومینیوم تا سطح ۲۲۶۳ دلار رقم خورد. اما روی بالاتر از ۳۳۳۰ دلار معامله شد. با وجود خوش‌بینی‌ها به عوامل بنیادین فلزی‌معدنی‌ها، اما تداوم فشار فروش در مقابل شناسایی فرصت خرید تشدید نوسانات را در این نمادها رقم زد. همچنین با وجود رشد قیمت نفت، روند مشابه در پالایشی‌ها رقم خورد. موج مثبت خودرویی‌ها نیز فروکش کرد. با شناسایی فرصت خرید ، تغییر مالکیت ۴۴ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد. بنابراین فروکش هیجانات می‌تواند بازگشت شاخص به روند صعودی را رقم بزند.

 

بازار ارز

ادامه سفته‌بازی در بازار ارز

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 31 تومانی به نرخ 4330 تومان معامله شد. در 4 روز معاملاتی اخیر رشد 125 تومانی نرخ دلار رقم خورد. پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار در بازه محدود 4180 تا 4195 تومان در هفته آخر آذر و هفته اول دی، از روز شنبه رشد تقاضای سفته‌بازی با چاشنی برخی تجمعات تشدید نوسانات نرخ دلار را به دنبال داشت. با وجود فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، نرخ دلار در میانه معاملات روز یکشنبه مقاومت سطح 4300 تومانی را شکست؛ موضوعی که روز دوشنبه نیز تکرار شد. اما روز گذشته، تداوم فضای هیجانی در بازار ارز دلار را به سقف ۴۳۳۰ تومانی رساند. با فشار عرضه دلار از سوی صرافی بانک‌ها، از ابتدای هفته حرکت تقاضای سفته‌بازی به سمت سایر ارزها به ویژه یورو رشد حدود ۴۵۰ تومانی یورو را در ۴ روز معاملاتی اخیر رقم زد.

 

بازار سکه

رشد با احتیاط سکه در اوج

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 494 هزار تومان معامله شد. طلای جهانی نزدیک به بالاترین سطح از سپتامبر 1312 دلار قرار گرفت. شاخص دلار پس از ثبت بیشترین افت در سال 2017 از سال 2003، در اولین روز معاملات به کف 4‌ماهه رسید. اما همچنان چشم‌انداز رشد نرخ بهره و تقویت رشد اقتصادی فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز با وجود اینکه پیش‌تر شاهد مقاومت سطح ۴۳۰۰ تومانی با فشار عرضه صرافی بانک‌ها بودیم، روز گذشته نرخ دلار در سطح ۴۳۳۰ تومان معامله شد. پس از کم‌واکنشی سکه در روزهای ابتدایی هفته، روز دوشنبه سکه با جهش ۳۴ هزار تومانی همراه شد. اما روز گذشته با احتمال فروکش هیجانات بازار ارز و مقاومت سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، روند صعودی سکه محدود شد.

 

بازار طلای جهانی

طلا نزدیک سقف سپتامبر

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1310 دلار معامله شد. اونس طلای جهانی در اولین روز معاملات 2018، به بالاترین سطح از سپتامبر (1312 دلار) معامله شد. چشم‌انداز تقویت رشد اقتصادی اروپا و عبور از سطح تکنیکال 2/ 1 واحدی (در آخرین روز معاملات 2017) رشد یورو نزدیک به سقف 3‌ساله را رقم زد. بنابراین شاخص دلار به کف 4‌ماهه رسید و عامل حمایت از طلا شد. رشد یورو افت بازارهای سهام اروپا را رقم زد. اما بازارهای سهام چین با حمایت سهام مربوط به ساخت و ساز با روند صعودی همراه شد. چشم‌انداز تداوم رشد اقتصادی و خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی (افزایش نرخ بهره) فشار را بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) حفظ کرده است. اما برخی کارشناسان معتقدند ۳ بار افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در طلا پیش‌خور شده است.

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی اوراق تسهیلات مسکن

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد یک درصدی به قیمت 73 هزار و 577 تومان معامله شدند. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها در روزهای ابتدایی دی، نزدیک میانگین آذر (سطح 74 هزار تومانی) اما در ادامه کاهش تقاضا قیمت اوراق تسهیلات مسکن را تا کف 71 هزار تومانی، کمترین سطح از اردیبهشت رساند. با این وجود رشد تدریجی تقاضا و شناسایی کف «تسه»ها را از کف مزبور با رشد همراه کرد. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 6/ 21 درصدی قرار گرفته است. گزارش معاملات مسکن در آذر نشان می‌دهد معاملات تهران در محدوده قیمتی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، با سهم ۱۱ درصدی در صدر بیشترین معاملات قرار گرفتند. امری که به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و رشد تقاضا برای واحدهای کوچک‌تر که قابلیت نقدشوندگی بیشتری دارند اشاره دارد.

 

بازار نفت

شروع مثبت نفت در سال ۲۰۱۸

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 60 دلار معامله شد. برای اولین بار از سال 2014، هر دو نفت برنت و WTI  در اولین روز معاملات سال جدید بالاتر از 60 دلار معامله شدند. همچنان خوش‌بینی‌ها به عوامل بنیادین با تمدید توافق اوپک و غیراوپک تا پایان ۲۰۱۸ در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا عامل حمایت از قیمت نفت است. علاوه بر این اظهارات اخیر ترامپ در مورد ایران با احتمال بازگشت ریسک برجام، تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. چشم‌انداز تقویت رشد اقتصادی و کاهش ۲۰ درصدی موجودی نفت تجاری آمریکا از سقف تاریخی آن (۹/ ۴۳۱ میلیون بشکه) در مارس تا‌کنون خوش‌بینی‌ها به بازگشت بازار نفت به تعادل را تقویت کرده است. خوش‌بینی‌ها اثرات بازگشت عرضه خط لوله Forties (۴۵۰ هزار بشکه در روز) در روز ۳۰ دسامبر را تا حدی خنثی کرده است.


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید