بازار سهام

فروکش نسبی ریسک‌گریزی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۴۱ واحدی (۳۵/ ۰ درصدی) همراه شد. پس از تشدید نوسانات شاخص با ریسک‌های غیراقتصادی، شناسایی فرصت خرید و فروکش نسبی ریسک‌گریزی، تغییر مالکیت (۱۷میلیاردتومان) به نفع حقیقی‌ها بر خلاف روند ۶ روز معاملاتی اخیر را رقم زد. با وجود افت قیمت فلزات (مس و آلومینیوم از سقف ۴سال) و تردیدها نسبت به پایداری قیمت‌ها همچنان نوسان مس بالاتر از ۷۱۰۰ دلار، روی بالاتر از ۳۳۵۰ دلار و شناسایی فرصت خرید  فلزی- معدنی‌ها، از این نمادها حمایت کرد. همچنین نوسان قیمت نفت نزدیک سقف ۳ساله نیز از پالایشی‌ها حمایت کرد. خودرویی‌ها نیز در شرایط احتیاطی با رشد آرام همراه شدند. تصمیم ترامپ نسبت به برجام عامل تهدید برای خودرویی‌ها و ریسک سیستماتیک در بازار است. رشد ۷/ ۰ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) به فضای مثبت در بازار اشاره دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

روز پرنوسان دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به نرخ 4320 تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان دلار زیر سطح 4200 تومانی در هفته اول دی، اما هفته گذشته رشد تقاضای سفته‌بازی با چاشنی رشد تقاضای محافظه‌کارانه با تشدید نوسانات صعودی، دلار را روز چهارشنبه به صورت مقطعی بالاتر از 4400 تومان نیز قرار داد. اما فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، شناسایی سود و کاهش قابل توجه حجم معاملات روز پنج‌شنبه افت 30 تومانی دلار را رقم زد. روز شنبه نیز افت نرخ حواله‌ای درهم، پایین آمدن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق و چشم‌انداز کاهشی دلار را در میانه معاملات زیر سطح ۴۳۰۰ تومان رساند. اما کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تداوم رشد تقاضای سفته‌بازی دلار را از میانه معاملات صعودی کرد. شناسایی سود و فشار عرضه می‌تواند بر دلار فشار آورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تردید سکه نسبت به ارز

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 466 هزار تومان معامله شد. با وجود رشد شاخص دلار و رشد بازارهای سهام همچنان طلای جهانی بالاتر از ۱۳۱۵ دلار نوسان داشت. احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با رشد نرخ تورم آمریکا (به دلیل تصویب قوانین مالیاتی جدید ترامپ) فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز با وجود افت ۳۰ تومانی نرخ دلار روز پنج‌شنبه با فروکش نسبی ریسک‌گریزی، شناسایی سود میان معامله‌گران و تقویت احتیاط با چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار را روز شنبه به صورت مقطعی زیر سطح ۴۳۰۰ تومانی نیز رساند. اما در ادامه تداوم تقاضای سفته‌بازی دلار را مجددا به ۴۳۲۰ تومان افزایش داد. بنابراین احتمال افت بیشتر نرخ دلار و تردید نسبت به اونس طلا کم‌نوسانی سکه را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

چهارمین هفته صعود طلا

هر اونس طلای جهانی با رشد 25/ 1 درصدی چهارمین هفته صعودی را ثبت و به قیمت 8/ 1318 دلار معامله شد. بازگشت شاخص دلار از کف و شناسایی سود میان معامله‌گران اونس طلا را از سقف 5/ 3 ماه (86/ 1325 دلار) با افت مواجه کرد. چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا در صورت رشد نرخ تورم در صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو و افت یورو با نرخ تورم اروپا کمتر از پیش‌بینی‌ها از شاخص دلار حمایت کرد. با وجود رشد اشتغال آمریکا در دسامبر کمتر از پیش‌بینی‌ها، اما رشد نرخ دستمزد و نرخ بیکاری در کمترین سطح از سال ۲۰۰۰، همچنین خوش‌بینی به رشد سود‌آوری شرکت‌ها با قوانین مالیاتی جدید بازارهای سهام آمریکا را به بالاترین سطح ثبت شده رساند. همچنان خروج تدریجی بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی فشار را بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حرکت آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد یک درصدی به قیمت 73 هزار و 683 تومان معامله شدند. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام در سطح 6/ 21 درصد قرار گرفته است. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها در آذر در سطح 74 هزار تومانی، از ابتدای دی کاهش تقاضا روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن را رقم زد. به صورتی که قیمت اوراق سومین هفته افت متوالی را پشت سر گذاشت و در نیمه اول دی به میانگین ۷۳ هزار و ۴۴۵ تومان رسید. با وجود رشد ۱۵ درصدی قیمت مسکن در تهران در آذر نسبت به دوره مشابه سال گذشته، اما همچنان، ۵۰ درصد از تقاضا واحدهای ۵۰ تا ۹۰ متری است. همچنان برخی کارشناسان با کند بودن خروج ساخت و ساز از رکود و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، همچنان معتقدند خروج مسکن از رکود زمان‌بر است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

سومین هفته صعودی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد 7/ 1 درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی به قیمت 44/ 61 دلار معامله شد. روز پنج‌شنبه کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا (4/ 7 میلیون بشکه در روز) برای هفتمین هفته متوالی در کنار نگرانی‌ها از ریسک برجام رشد قیمت نفت به سقف 3 سال ، برنت 27/ 68 دلار و WTI به 21/ 62 دلار را رقم زد. اما روز جمعه شناسایی سود میان معامله‌گران و افزایش تولیدات نفت آمریکا برای دهمین هفته در 11 هفته اخیر (به 78/ 9 میلیون بشکه در روز) عامل فشار بر نفت شد. گزارش بیکرهیوز از کاهش (5 موردی) تعداد دکل‌های نفتی اما عامل حمایت از نفت شد. با وجود تمدید توافق اوپک تا پایان ۲۰۱۸، اما میزان پایبندی اعضا به توافق در کنار چشم‌انداز رشد تولیدات غیراوپک از جمله آمریکا، کانادا و برزیل، می‌تواند سقف ۶۰ دلاری را در مقابل رشد نفت تقویت کند.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید