بازار سهام

چرخش محتاط بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۴۲ واحدی (۴۶/ ۰ درصدی) در سطح ۹۶ هزار و ۶۲۸ واحدی ایستاد. عدم خروج آمریکا از برجام و تمدید تعلیق تحریم‌ها از سوی ترامپ بازگشت توجه به عوامل بنیادی را رقم زد. اما تداوم شرایط احتیاطی، افت ۳۸ درصدی ارزش معاملات را نسبت به نیمه اول دی رقم زد. قرار گرفتن روی در سطح ۳۳۹۰ (نزدیک سقف ۱۰‌ساله) و مس بالاتر از ۷۱۰۰ دلار در کنار انتظار برای گزارش‌های مناسب ۹‌ماهه شرکت‌ها عامل حمایت از فلزی‌ معدنی‌ها شد. با استقبال معامله‌گران از خودرویی‌ها، این گروه در صدر بیشترین ارزش معاملات پس از فلزات اساسی قرار گرفت. لمس سقف ۷۰ دلاری نفت برنت، عامل حمایت از پالایشی‌ها بود اما فشار فروش را از سوی حقوقی‌ها در این نمادها شاهد بودیم. همچنان سطوح مناسب قیمت متانول و مونواتیلن‌گلایکول (MEG) در کنار رشد نرخ دلار از پتروشیمی‌ها حمایت می‌کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رفت و برگشت دلار زیر 4400 تومان

دیروز هر دلار آمریکا با افت 22 تومانی به نرخ 4392 تومان معامله شد. در هفته اخیر تردیدها نسبت به تصمیم ترامپ در مورد برجام رشد 94 تومانی نرخ دلار را از روز شنبه تا پنج‌شنبه رقم زد. با وجود این روز جمعه در معاملات پشت خطی شاهد تشدید فعالیت معامله‌گران بودیم. بنابراین پس از اعلام تمدید تعلیق تحریم‌ها از سوی ترامپ، مطابق انتظار برخی از معامله‌گران فشار فروش در بازار ارز در معاملات مزبور در ساعات پایانی روز جمعه تشدید شد. بنابراین در ابتدای روز شنبه معاملات نرخ دلار در سطح ۴۳۶۲ تومان آغاز شد. اما در ادامه شناسایی کف میان معامله‌گران و تداوم ریسک برجام روند صعودی نرخ دلار تا نزدیک سطح ۴۴۰۰ تومان را رقم زد. اما مقاومت سطح مزبور نرخ دلار را با افت اندکی مواجه کرد. همچنان شناسایی سود و قرار گرفتن دلار جهانی در کف ۴‌ماهه می‌تواند روند نزولی دلار را ادامه‌دار کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 487 هزار تومان معامله شد. با وجود رشد طلای جهانی، اما افت نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی در 2 هفته اخیر، رشد حدود 50 دلاری اونس طلا با افت شاخص دلار رقم خورده است. روز جمعه افت شاخص دلار به کف 4‌ماهه، اونس طلا را به سقف ۴‌ماهه (۴/ ۱۳۳۷ دلار) رساند. اما بازگشت شاخص دلار از کف با تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا به دلیل رشد نرخ تورم محتمل است. در بازار ارز نیز با وجود تشدید نوسانات نزولی دلار در ابتدای معاملات، در پایان معاملات دلار مجددا در سطح ۴۳۹۰ تومان قرار گرفت. عدم تمایل معامله‌گران به تشدید نوسانات سکه در کنار احتمال افت بیشتر نرخ دلار کم‌نوسانی سکه را به دنبال داشت.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

طلا در اوج 4‌ماهه

هر اونس طلای جهانی با رشد 4/ 1 درصدی برای پنجمین هفته متوالی صعودی به قیمت 4/ 1337 دلار (سقف 4‌ماهه) معامله شد. رشد یورو با تقویت احتمال خروج بانک مرکزی اتحادیه اروپا از خرید اوراق قرضه در سپتامبر پس از انتشار صورتجلسه نشست اخیر روز جمعه شاخص دلار را به کف ۳ ساله در مقابل یورو و به کف ۴ ماهه مقابل سبد ارزی رساند. بنابراین با وجود رشد نرخ تورم بیش از پیش‌بینی‌ها، ادامه مسیر نزولی شاخص دلار رقم خورد. اما چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با رشد نرخ تورم، نرخ اوراق خزانه با سررسید ۲‌ساله (سیگنالی برای چشم‌انداز نرخ بهره) را به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ رساند. بازارهای سهام آمریکا با گزارش‌های مناسب شرکت‌ها در سقف‌های تاریخی نوسان داشتند. با وجود احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، رشد سایر ارزها در مقابل دلار بر طلا اثرگذار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

شیب ملایم حرکت «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن با رشد 5/ 1 درصدی به قیمت 74 هزار و 297 تومان معامله شدند. از ابتدای دی روند کم‌نوسان اوراق تسهیلات مسکن رقم خورد. در ماه‌های اخیر با وجود تشدید نوسانات بازار مسکن، رشد 2/ 50 درصدی معاملات مسکن در تهران در آذر نسبت به سال گذشته و رشد ۲/ ۱۴ درصدی میانگین قیمت مسکن در همین ماه، شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در آذر و افت ۵/ ۱ درصدی قیمت اوراق بودیم. بنابراین به نظر می‌رسد تامین مالی تقاضای مسکن از وام‌های رقیب از جمله صندوق یکم بانک مسکن صورت گرفته است. علاوه بر این، رشد تقاضا برای واحدهای کوچک‌تر که قابلیت نقدشوندگی بالاتری نسبت به واحدهای بزرگ‌‌متراژ دارد می‌تواند نشانه‌‌ای برای رشد تقاضای سرمایه‌گذاری مسکن باشد. پایین بودن قدرت خرید متقاضیان نیز عامل دیگر رشد تقاضای واحدهای کوچک‌تر است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

چهارمین هفته صعودی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد 7/ 4 درصدی، در چهارمین هفته صعودی به قیمت 3/ 64 دلار معامله شد. پیش‌تر کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا برای هشتمین هفته متوالی و کاهش تولیدات آمریکا به میزان 300 هزار بشکه در روز (به دلیل یخبندان گسترده در آمریکا) و خوش‌بینی‌ها، WTI و برنت را به بالاترین سطح از دسامبر 2014 (برنت بالاتر از 70 دلار) رساند. با وجود اظهارات وزیر انرژی روسیه در مورد کاهش تدریجی مازاد عرضه، اما همچنان عدم تعادل در بازار، از نفت حمایت کرد. با وجود این اعضای اوپک از قیمت کنونی نفت به دلیل بازگشت عرضه شیل رضایت چندانی ندارند. فاتح‌بیرول، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز اعلام کرد حرکت نفت بین ۶۵ تا ۷۰ دلار ریسک رشد پرشتاب تولیدات شیل را تقویت خواهد کرد. رشد (۱۰ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا سیگنالی برای این عامل است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید