بازار سهام

جدال هراس و جذابیت در بورس

آینده نگر بازار

شاخص کل بورس تهران روز گذشته با افت 596 واحدی مواجه شد و به سطح 98 هزار و 221 بازگشت. به رغم انتظارات مثبت از ادامه روند صعودی سهام، برای دومین روز متوالی شاهد فشار فروش در اغلب نمادها بودیم. هر چند عوامل بنیادی همچنان به عنوان پشتوانه‌ سودآوری شرکت‌ها مطرح هستند اما نمی‌توان نقش نیروهای غیربازاری را در ایجاد فضای منفی و افزایش عرضه سهام نادیده گرفت. این فضای هیجانی در دیگر بازارهای دارایی از جمله ارز و سکه نیز منعکس شده است. به دنبال این شرایط، فعالان بازار، به ویژه سهامداران حقیقی با افزایش عرضه، تغییر مالکیت 7 /7 میلیارد تومانی سهام به نفع بازیگران حقوقی را رقم زدند. دیروز نمادهای بزرگ، به ویژه گروه‌های فلزی، معدنی، پالایشی و خودرو فشار فروش قابل‌توجهی را تجربه کردند. از این رو، بیشترین تاثیر بر ریزش شاخص از سوی نمادهای «فولاد»، «شپنا» و «کگل» به ثبت رسید.

 

بازار ارز

جهش هیجانی دلار

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با جهش 95 تومانی به نرخ 4640 تومان معامله شد. تشدید هیجانات بازار ارز در نخستین روز بهمن‌ماه به افزایش 1/ 2 درصدی شاخص ارزی کشور انجامید. این، بیشترین رشد روزانه نرخ دلار از نهم آذرماه سال 95 است. شاخص ارزی کشور در پنج روز اخیر طی یک روند صعودی از 4420 تومان حرکت کرد و سرانجام روز گذشته با یک جهش چشمگیر در بالای 4640 قرار گرفت. انتظار می‌رفت که پس از عبور از دوره پرتقاضای ارز در پایان سال میلادی، با کاهش حجم تقاضا و در نتیجه افت نرخ دلار مواجه باشیم اما رفتار بازار در چند روز اخیر خلاف انتظارات است. به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از تقاضای فعلی جنبه هیجانی داشته باشد. حال باید دید که بازارساز ارزی با افزایش عرضه ارز می‌تواند روند شتابنده دلار را مهار کند یا خیر.

 

بازار سکه

همسویی سکه با دلار

آینده نگر بازار

روز گذشته هر سکه طرح جدید با رشد 3 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 520 هزار تومان معامله شد. در حالی که بازار جهانی طلا طی دو روز گذشته در تعطیلی پایان هفته به سر می‌برد سکه همسو با دلار داخلی رشد کرد. با وجود فضای هیجانی در بازارهای داخلی، قیمت‌ها در بازار سکه از شتاب رشد نرخ دلار تبعیت نکرد و روند متعادل‌تری را به ثبت رساند. از سوی دیگر، تعطیلی بازارهای جهانی در روند بازار سکه موثر است. بنابراین، فعالان بازار سکه در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی هستند. اتفاق مهم این هفته در بازار جهانی، تعطیلی دولت ترامپ است. موضوعی که می‌تواند نوسانات شاخص دلار و به تبع آن اونس طلا را تحت تاثیر قرار دهد و از این رهگذر، در تعیین روند پیش روی بازار سکه موثر واقع شود.

 

بازار طلای جهانی

طلا در سایه تعطیلات

آینده نگر بازار

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 5/ 0 درصدی به قیمت 6 /1330 دلار معامله شد تا روند صعودی اونس طلا پس از 5 هفته متوقف شود. به رغم کاهش اندک قیمت اونس طلا، هنوز قیمت این فلز گرانبها در بالای سطح 4ماهه نوسان دارد. روز جمعه، افزایش ریسک ناشی از تعطیلی دولت ترامپ، شاخص دلار را به کف 3 ساله رساند. در ادامه رای مجلس سنای آمریکا به تعطیلی دولت ترامپ منجر شد. بنابراین در تعطیلی بازارها در آمریکا، نگاه سرمایه‌گذاران به نشست‌ سیاست پولی بانک ژاپن و بانک مرکزی اتحادیه اروپاست که می‌تواند عامل تقویت ارزهای عمده در برابر دلار و در نتیجه رشد طلای جهانی باشد. اما علاوه بر موضوع تعطیلی دولت آمریکا، ضعف سیستماتیک دلار می‌تواند از طلا حمایت کند. همچنین، چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا و روند سایر ارزها بر طلا اثرگذار هستند.

 

بازار اوراق مسکن

نوسان آرام «تسه»ها

آینده نگر بازار

روز گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 4/ 0 درصدی برای دومین روز متوالی افزایش یافت و به قیمت 73هزار و 618 تومان معامله شد. متوسط قیمت اوراق تسهیلات در آذرماه در روندی کم‌نوسان در سطح 74 هزار تومانی قرار داشت. با وجود این، در دی‌ماه کاهش تقاضا منجر به افت قیمت اوراق به سطح 73 هزار و 568 شد. نکته قابل‌توجه این است که در ماه‌های اخیر نوسانات قیمت مسکن تشدید شده است؛ چنان‌که در آذرماه تعداد معاملات مسکن با رشد 50 درصدی همراه شد و قیمت مسکن در تهران نیز بیش از ۱۴درصد افزایش یافت. افزایش قیمت مسکن و رشد سهم خانه‌های کلنگی می‌تواند سیگنالی برای ورود تقاضای سرمایه‌گذاری علاوه بر تقاضای مصرفی در بازار مسکن باشد. همچنان رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به پایان سال می‌تواند «تسه»ها را به روند صعودی بازگرداند.

 

بازار نفت

افت نفت زیر فشار عرضه

آینده نگر بازار

 

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 4/ 1 درصدی مواجه شد و به قیمت ۳۷/ ۶۳ دلار معامله شد. صعود متوالی قیمت نفت پس از چهار هفته متوقف شد. در ابتدای هفته گذشته قیمت شاخص‌های نفتی وست‌تگزاس و برنت به بالاترین سطح خود طی سه سال گذشته رسید. برآوردها از کاهش چشمگیر موجودی‌ها در سطح جهانی، روند صعودی قیمت نفت را شدت بخشید. در ادامه، افزایش تولیدات نفت آمریکا در کنار پیش‌بینی از تداوم رشد عرضه فشار بر نفت را حفظ کرد. از سوی دیگر، در حالی که گمانه‌زنی‌ها حاکی از ضعف توافق اوپک و غیراوپک مبنی بر کاهش عرضه بود، روز گذشته وزیر نفت عربستان اظهار کرد که تا رسیدن موجودی ها به سطح هدف این سازمان، توافق کاهش عرضه به قوت خود باقی است. این موضوع می‌تواند نگرانی‌ها را نسبت به رشد تولیدات تا حدودی تعدیل کند.