بازار سهام

رشد با احتیاط شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۰۸ واحدی (۴/ ۰ درصدی) در سطح ۹۸ هزار و ۶۲۸ واحدی ایستاد. پس از افت ۶/ ۰ درصدی شاخص در روز اول بهمن، توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین از شاخص حمایت کرد. اما تداوم احتیاط افت ارزش معاملات را رقم زد. شروع آرام بازارهای جهانی در مسیر صعودی، رشد مس تا نزدیک ۷۱۰۰ دلار و نوسان روی بالاتر از ۳۴۰۰ دلار تا حدی از فلزی‌ها حمایت کرد. اما همچنان شناسایی سود و تداوم فضای احتیاطی مانع از رشد قابل توجه این نمادها شد. گروه پتروشیمی با قیمت‌های جهانی مناسب متانول و اوره در کنار چشم‌انداز آزادسازی نرخ اوره و رشد نرخ دلار و انعکاس رشد سودآوری در گزارش‌های ۹ماهه  بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با وجود رشد نمادهای خودرویی در میانه معاملات، تداوم ریسک برجام مانع از پایداری رشد این نمادها شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

کاهش شتاب رشد دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 15 تومانی به نرخ 4655 تومان معامله شد. پس از پنج کانال‌شکنی دلار در دی، از روز اول بهمن تشدید هیجانات بازار ارز، مقاومت سطح 4600 تومانی را در مقابل دلار شکست. با تشدید هیجانات در بازار ارز، معامله‌گرانی که در آینده قصد خرید دلار را دارند در کنار معامله‌گران فنی و همچنین تقاضای مردم عادی رو به افزایش گذاشت. این عامل در کنار عدم عرضه از سوی صرافی‌ها تشدید نوسانات صعودی نرخ دلار را به همراه داشت. روز یکشنبه نیز روند صعودی دلار ادامه‌دار شد. تداوم هیجانات در بازار ارز در کنار احتیاط فروشنده‌ها برای عرضه ارز عامل رشد دلار در روز یکشنبه بود. با این وجود، اشباع خرید در بازارها و تقویت احتیاط میان معامله‌گران در کنار چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها پیش‌ از سخنان ریاست جمهوری روند صعودی دلار را محدود کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

سیگنال ارز به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 13 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 533 هزار تومان معامله شد. در شرایط رشد آرام طلای جهانی، جهش نرخ دلار در روزهای اخیر قیمت سکه را با خود همراه کرد. در بازار طلای جهانی، در یک هفته اخیر شاهد روند کم‌نوسان طلا در کانال 1330 دلاری بودیم. اما توجه معامله‌گران سکه به نوسانات نرخ دلار، سه‌شنبه گذشته مقاومت سطح یک میلیون و 500 هزار تومان در مقابل سکه را شکست. به این ترتیب با جهش 240 تومانی نرخ دلار و قرار گرفتن تا 4655 تومان روز دوشنبه، تشدید نوسانات صعودی قیمت سکه نیز رقم خورد. با وجود تداوم رشد نرخ دلار در بازار ارز، با اشباع خرید و احتیاط میان معامله‌گران نوسانات صعودی دلار تا حدی آرام‌تر شد. همچنان سخنان ریاست جمهوری می‌تواند بر بازار ارز و در نتیجه سکه اثرگذار باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

رشد آرام طلای جهانی

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1332 دلار معامله شد. تداوم روند نزولی شاخص دلار به دلیل سومین روز توقف موقت فعالیت دولت آمریکا در کنار رشد یورو از اونس طلا حمایت کرد. عدم تصویب منابع مالی برای اداره دولت در سنا عامل فشار بر شاخص دلار شده است. نزدیک‌تر شدن آنگلا مرکل به تشکیل دولت موتلفه، عامل حمایت از یورو شد. احتمال خروج بانک مرکزی اتحادیه اروپا از خرید اوراق قرضه، از یورو حمایت می‌کند. در هفته جاری نشست بانک ژاپن و بانک مرکزی اتحادیه اروپا می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. نشست جهانی اقتصاد نیز در داووس می‌تواند سیگنالی به بازارها ارائه دهد. تقویت رشد اقتصادی آمریکا و احتمال تقویت تورم پس از تصویب قوانین مالیاتی ترامپ، دورنمای تسریع افزایش نرخ بهره را تقویت کرده است. بنابراین طلا از تقابل شاخص دلار و سایر ارزها اثر می‌پذیرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

ادامه کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 4/ 0‌درصدی به قیمت 73 هزار و 942 تومان معامله شدند. با وجود روند نزولی اوراق تسهیلات مسکن در ماه آذر و دی، اما سیگنال‌های متفاوتی از بازار مسکن ارائه شد. پس از رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات مسکن در آذر، در دی ماه نیز طبق گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن تعداد معاملات رشد ۱/ ۷ درصدی نسبت به آذر و رشد ۸/ ۱۲ درصدی نسبت به دی سال گذشته و افزایش ۳ درصدی قیمت مسکن در دی نسبت به آذر و رشد ۱۵ درصدی قیمت نسبت به دی ۹۵رقم خورد. با وجودرشد تقاضا از سوی «خانه‌اولی‌«ها با وام صندوق یکم بانک مسکن، اما با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، کارشناسان نسبت به تورمی شدن قیمت مسکن هشدار داده‌اند. با نزدیک شدن به پایان سال، رشد آرام «تسه»ها محتمل است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

سیگنال بزرگان نفتی به بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 63 دلار معامله شد. اظهارات خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان از چشم‌انداز تداوم همکاری میان اعضای اوپک و غیراوپک پس از سال ۲۰۱۸، همچنین سخنان نواک، وزیر انرژی روسیه از ادامه همکاری با اوپک پس از پایان یافتن توافق از قیمت نفت حمایت کرد. اما هیچ‌یک از طرفین تمدید توافق را اعلام نکردند. این عامل در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا در کنار افت (۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای دومین هفته در ۳ هفته اخیر عامل حمایت از قیمت نفت شد. پیش‌تر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) کاهش موجودی نفت تجاری را در ما‌ه‌های اخیر به دلیل توافق میان اوپک و غیراوپک تایید کرد اما با چشم‌انداز افزایش تولیدات شیل به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز و رشد تولیدات کانادا و برزیل فشار را بر قیمت نفت حفظ کرد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید