بازار سهام

قدم‌های شاخص زیر ۱۰۰ هزار واحد

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۹۶ واحدی (۶/ ۰ درصدی) در سقف تاریخی، ۹۹ هزار و ۲۲۵ واحدی ایستاد. گروه محصولات شیمیایی با رشد قیمت‌های جهانی پتروشیمی‌ها، نرخ دلار و گزارش‌های مناسب ۹ماهه در صدر بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. «پارسان» پس از تعدیل مثبت ۲۳ درصدی در کنار «وغدیر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. با وجود افت مس به زیر ۷۰۰۰ دلار به دلیل رسیدن تولیدات چین به رکورد تاریخی در دسامبر، «فملی» با رشد تقاضا همراه شد. با وجود کاهش قیمت فولاد در بازار چین با کاهش ساخت و ساز، سطوح بسیار بالای موجودی سنگ آهن بنادر چین و افزایش عرضه سنگ آهن از سوی برزیل و استرالیا، سنگ آهن با رشد واردات چین بالاتر از ۷۰ دلار معامله شد. «کگل» و «کچاد» از نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص شدند. خودرویی‌ها نیز با رشد همراه شدند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

کاهش دلار پس از 6 روز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 50 تومانی به نرخ 4605 تومان معامله شد. پس از رشد 181 تومانی در سه روز ابتدایی هفته، روز گذشته تشدید عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، افت نرخ حواله‌ای درهم تا 1268 تومان و غلبه فضای احتیاطی دلار را پس از 6 روز نزولی کرد. عوامل غیراقتصادی و در ادامه تشدید نگرانی‌ها نسبت به خروج آمریکا از برجام، 5 کانال‌شکنی نرخ دلار در دی رقم خورد. با وجود عدم خروج آمریکا از برجام، اما تشدید تقاضای سفته‌بازی در کنار کاهش عرضه از سوی معامله‌گران نوسانات صعودی نرخ دلار را تا بالاتر از سطح 4650 تومان تشدید کرد. امری که فضای هیجانی را در بازار ارز تشدید کرد. اما روز دوشنبه اشباع خرید نوسانات صعودی دلار را محدود کرد. با وجود احتیاط در بازار ارز، احتمال شناسایی فرصت خرید ممکن است مانع از افت قابل توجه دلار شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

فشار دلار بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 13 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 520 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی، با حرکت شاخص دلار نزدیک کف 3ساله طلای جهانی در کانال 1330 دلاری نوسان دارد. همچنان نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا (با نوسان یورو) و نوسانات شاخص دلار بر طلا اثرگذار است؛ اما در هفته‌های اخیر شاهد حرکت سکه با سیگنال ارز بودیم. پس از عبور دلار از سطح ۴۴۰۰ تومانی و تداوم حرکت دلار بالاتر از سطح مزبور، خوش‌بینی معامله‌گران سکه به ارز، مقاومت سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی سکه را شکست و روز دوشنبه با رشد دلار بالاتر از ۴۶۵۰ تومان، سکه بالاتر از یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان قرار گرفت. اما احتیاط نسبت به روند دلار، با افت دلار پس از ۶ روز افت سکه را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

حبس طلا در کانال 1330 دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1336 دلار معامله شد. با افت شاخص دلار نزدیک کف 3ساله در ابتدای معاملات طلا تا نزدیک سقف 1338 دلار رشد داشت. اما در میانه معاملات بازگشت شاخص دلار از کف با تصویب منابع مالی مورد نیاز برای بازگشایی موقت دولت آمریکا، در کنار اولین اقدامات ترامپ در مورد تجارت، با ارائه طرح تعرفه واردات برای برخی کالاها از جمله پنل‌های خورشیدی، عامل حمایت از شاخص دلار شد. همچنان گزارش‌های مالی مناسب شرکت‌ها نوسان بازارهای سهام نزدیک سقف را رقم زده است. نشست بانک مرکزی ژاپن بدون تغییر سیاست‌های به شدت انبساطی به پایان رسید. نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا و آمار تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه چهارم آمریکا در روزهای آتی می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

افت «تسه»ها به کف قیمتی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با افت 9/ 1 درصدی به قیمت 72 هزار و 555 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در میانگین 73 هزار و 568 تومان در دی، روز گذشته افت تقاضا قیمت برخی اوراق را پایین‌تر از کف 72 هزار تومانی نیز قرار داد. با وجود روند نزولی اوراق در ماه‌های آذر و دی، اما در بازار مسکن تشدید نوسانات معاملات و قیمت مسکن رقم خورد. گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن رشد ۱۳ درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به دی سال گذشته و رشد ۷/ ۷ درصدی تعداد معاملات نسبت به آذر، بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی (بیشترین تعداد معاملات ماهانه از اردیبهشت ۹۳) را نشان داد. معاملات آذر با رشد خرید واحدهای کلنگی و واحدهای کوچک‌تر که قابلیت معامله بالاتری دارند، بر رشد تقاضای سرمایه‌گذاری مسکن اشاره دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

خوش‌بینی‌ها در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۶۳ دلار معامله شد. چشم‌انداز رشد اقتصادی از سوی صندوق بین‌المللی پول به ۹/ ۳ درصد (رشد ۲/ ۰ درصدی نسبت به گزارش پیشین) و پیش‌بینی‌ها از ُکاهش موجودی نفت تجاری آمریکا برای دهمین هفته متوالی (۲۵/ ۲ میلیون بشکه) نوسان برنت و WTI زیر سقف ۳ساله را رقم زد. بانک PNB Paribas با چشم‌انداز حرکت بازار به سمت تعادل تا پیش از سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۸ (بازگشت مازاد عرضه) قیمت در سال ۲۰۱۸ را ۱۰ دلار افزایش و ۶۰ دلار برای WTI و ۶۵ دلار برای برنت پیش‌بینی کرد. کاهش حاشیه سود پالایشی‌ها با رشد قیمت نفت، می‌تواند کاهش تقاضا را به دنبال داشته باشد. بارکلیز نیز با رشد تقاضا و کاهش تولیدات ونزوئلا برنت را ۶۰ دلار (۵ دلار بیشتر از قبل) پیش‌بینی کرد. اما فشار رشد تولیدات شیل بر بازار وجود دارد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید