بازار سهام

شکستن حمایت ۹۹ هزار واحدی

دیروز شاخص کل بورس با افت ۴۸۸ واحدی (۵/ ۰ درصدی) در سطح ۹۸ هزار و ۵۵۸ واحدی ایستاد. پس از رسیدن شاخص به سقف ۹۹هزار و ۵۲۲ واحدی، شناسایی سود، تردیدها به پایداری قیمت جهانی کالاها و ریسک‌های غیراقتصادی عامل فشار بر شاخص شد. با وجود افت قیمت‌ها از سقف‌های پیشین، مس همچنان بالاتر از ۷ هزار دلار و روی بالاتر از ۳۵۰۰ دلار نوسان داشت. اما قیمت فولاد و سنگ آهن در بازار چین با چشم‌انداز کاهش تقاضا و رشد قابل توجه موجودی انبار سنگ آهن روند نزولی را طی کردند. بنابراین با وجود شناسایی سود میان معامله‌گران در نمادهای فلزی اما همچنان رشد تقاضا، افت نمادها را تا حدی محدود کرده است. افت قیمت برنت به زیر ۷۰ دلار و تاخیر در انتشار گزارش‌های ۹ماهه پالایشی‌ها را در کنار فلزی‌ها در صدر نمادهای اثرگذار بر افت شاخص قرار داد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

نوسان دلار زیر 4600 تومان

دیروز هر دلار آمریکا با افت 22 تومانی به نرخ 4570 تومان معامله شد. ادامه روند صعودی نرخ دلار در دی (رشد 385 تومانی) در روزهای ابتدایی بهمن دلار را بالاتر از سطح 4650 تومان رساند. اما در ادامه تشدید فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها روند نزولی نرخ دلار را تا سطح 4515 تومان روز شنبه هفته جاری رقم زد.با این وجود، تداوم تقاضای آربیتراژی در کنار شناسایی فرصت خرید میان معامله‌گران، دلار را صعودی و در ساعات پایانی روز یکشنبه دلار را بالاتر از 4600تومان قرار داد. کاهش تقاضا و احتیاط از فشار عرضه روز دوشنبه دلار را به کانال 4500 تومانی بازگرداند. با ادامه روند نزولی دلار در ساعات پایانی روز دوشنبه، معاملات سه‌شنبه در سطح 4555تومان آغاز شد اما رشد اندک دلار رقم خورد. بنابراین با فشار عرضه و تقویت احتیاط روند کم‌نوسان دلار محتمل است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

احتیاط در بازار سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 483 هزار تومان معامله شد. پس از افت 42 هزار تومانی قیمت سکه با اعلام پیش‌فروش سکه از 15 بهمن از سوی بانک ملی و در سررسیدهای 3، 6، 9 ماهه و یک‌ساله قیمت سکه به زیر کانال یک میلیون و 500 هزار تومانی سقوط کرد. با این وجود، سطوح مناسب طلای جهانی و حرکت نرخ دلار در کانال 4500 تومانی مانع از افت بیشتر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی، روز گذشته افت طلا تا کف 1334 دلاری رقم خورد. اما در ادامه شرایط احتیاطی پیش از سخنرانی ترامپ و نتیجه نشست فدرال رزرو تا حدی از طلا حمایت کرد. در بازار ارز نیز شاهد مقاومت سطح ۴۶۰۰ تومانی در مقابل رشد دلار بودیم. بنابراین شرایط احتیاطی نسبت به بازارهای اثرگذار عامل کم‌نوسانی سکه است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به سیگنال‌های آمریکایی

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1343 دلار معامله شد. پس از رسیدن اونس طلای جهانی به 1334 دلار، کمترین سطح در یک هفته اخیر، روز گذشته افت اندک شاخص دلار پیش از سخنرانی ترامپ در مقابل کنگره در کنار افت بازارهای سهام، عامل حمایت از اونس طلا شد. رشد یورو با  انتشار آمارهای مناسب اقتصادی (رشد تولید ناخالص داخلی برای نوزدهمین دوره متوالی) از این ارز حمایت کرد. همچنین چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، فشار بر طلا را حفظ کرده است. آمارهای نرخ تورم و اشتغال آمریکا در کنار اعلام نتیجه نشست دو روزه فدرال رزرو روز چهارشنبه می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. کارشناسان نسبت به ریزش بازارهای سهام هشدار داده‌اند. موضوعی که در کنار فشار فروش در بازار اوراق قرضه به دلیل خروج بانک‌های مرکزی مهم از سیاست‌های انبساطی می‌تواند رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا را رقم بزند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها بالاتر از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 8/ 0درصدی به قیمت 71 هزار و 178 تومان معامله شدند. «تسه9412» با نزدیک شدن به زمان سررسید با کاهش تقاضا مواجه شده است. اما سایر نمادهای اوراق پس از رسیدن به زیر سطح 72 هزار تومانی، روز گذشته با شناسایی فرصت خرید اکثرا بالاتر از سطح مزبور قرار گرفتند. با وجود روند نزولی «تسه»ها در آذر و دی، نزدیک شدن به پایان سال می‌تواند رشد تدریجی تقاضا را به دنبال داشته باشد. با وجود رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در آذر، اما در دی این امر تا حدی تعدیل شد و رشد ۵/ ۱۳ درصدی تعداد معاملات نسبت به دی سال گذشته رقم خورد. بخشی از این عامل را می‌توان ناشی از رشد تقاضای سرمایه‌گذاری دانست که آمارهای بانک مرکزی از شتاب رشد پول (نسبت به شبه‌پول) می‌تواند سیگنالی برای این عامل باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

ادامه افت نفت از سقف

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۶۴ دلار معامله شد. رشد شاخص دلار در کنار پیش‌بینی‌ها از رشد (۸۰۰ هزار بشکه) موجودی نفت تجاری آمریکا پس از ۱۰ هفته افت متوالی در کنار اصلاح قیمت‌ها پس از رشدهای قابل توجه اخیر عامل فشار بر قیمت نفت شد. کاهش اختلاف قیمت بین برنت و WTI از حدود ۷ دلار به ۴ دلار، می‌تواند کاهش صادرات و سهم بازار WTI را به دنبال داشته باشد. همچنین رشد ۱۷ درصدی میزان تولیدات آمریکا از میانه ۲۰۱۶ فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. JP Morgan میانگین ۷۰ دلار را برای برنت در سال ۲۰۱۸ بالاتر از مریل لینچ (۶۴ دلار) و گلدمن‌ساکس (۶۲ دلار) پیش‌بینی کرد. رشد اقتصادی در نیمه اول سال عامل حمایت از تقاضای نفت است اما فشار عرضه از نیمه دوم سال را پیش‌بینی کرد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید