بازار سهام

افت شاخص پس از ۳ هفته

شاخص کل بورس پس از ۳ هفته صعود، با افت ۴/ ۱ درصدی مواجه شد. با وجود تشدید فشار فروش با شناسایی سود میان معامله‌گران، خوش‌بینی به عوامل بنیادین و نوسان قیمت‌های جهانی نزدیک سقف‌های چندساله، مانع از افت قابل توجه شاخص شد و تغییر مالکیت ۳۳ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد. با نوسان شاخص دلار نزدیک کف ۳ساله، آمارهای مناسب اقتصادی چین و ژاپن (چهارمین اقتصاد دنیا) مس بالاتر از ۷۱۰۰ دلار، روی بالاتر از ۳۵۰۰ دلار و سرب در سقف ۵/ ۶ ساله(۲۶۸۵ دلار) قرار گرفت. گلدمن‌ساکس با چشم‌انداز رشد تقاضا، کاهش عرضه، تداوم سیاست‌های انبساطی، رشد قیمت‌ کالاهای جهانی، مس را ۸ هزار دلار (از ۷۰۵۰ دلار) برای سال ۲۰۱۸، سنگ آهن را در ۳ماه ۸۵ دلار (از ۵۵ دلار) پیش بینی کرد. همچنان حرکت نفت نزدیک سقف، روند قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و نرخ دلار نیز بر بازار اثرگذار هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

ششمین هفته صعود دلار

هر دلار آمریکا با رشد 3/ 2 درصدی، ششمین هفته متوالی صعودی را ثبت و به نرخ 4640 تومان معامله شد. پس از 5 کانال‌شکنی نرخ دلار در دی (رشد 358 تومانی) در ابتدای بهمن نیز شاهد ادامه روند صعودی نرخ دلار تا بالاتر از سطح 4650 تومانی بودیم. در ادامه فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار را روز شنبه هفته گذشته تا سطح 4515 تومانی با افت مواجه کرد. اما در ادامه تداوم رشد تقاضا و افزایش فعالیت معامله‌گران در معاملات غیررسمی نرخ دلار را صعودی کرد. با وجود اینکه پیش‌تر سطح 4600 تومانی در مقابل رشد دلار مقاومت می‌کرد اما روز چهارشنبه مجددا دلار بالاتر از سطح مزبور قرار گرفت. همچنان با رشد تقاضای آربیتراژی و نزدیک شدن به پایان سال، رشد تقاضا مورد انتظار است. اما میزان عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

بازگشت سکه به روند صعودی

هر سکه طرح جدید پس از 5 هفته صعودی با افت 5/ 1 درصدی به قیمت یک میلیون و 494 هزار تومان معامله شد. با وجود نوسان قیمت سکه در کانال یک میلیون و 500 هزار تومانی، اعلام پیش‌فروش سکه از سوی بانک ملی با سررسیدهای 3، 6، 9 ماهه و یکساله روز شنبه افت 42 هزار تومانی قیمت سکه را رقم زد. اما در ادامه رشد نرخ دلار در کنار نوسان اونس طلا در کانال 1340 دلاری رشد 19 هزار تومانی سکه را از شنبه رقم زد. در بازار طلای جهانی، نوسان شاخص دلار نزدیک کف 3ساله عامل حمایت از اونس طلا است. روز جمعه آمار اشتغال آمریکا می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد. در بازار ارز نیز مقاومت سطح ۴۶۰۰ تومانی در روزهای پایانی هفته شکسته شد. اما فشار عرضه می‌تواند نوسانات صعودی دلار را محدود کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

بیشترین رشد طلا از میانه تابستان

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1344 دلار معامله شد. طلای جهانی با رشد 2/ 3 درصدی، بیشترین رشد از آگوست را ثبت کرد. افت 2/ 3 درصدی شاخص دلار، بیشترین افت از مارس 2016، با چشم‌انداز خروج سایر بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی عامل اصلی حمایت از طلا بود. در میانه ماه با افت شاخص دلار به کف 3ساله (5/ 88 واحد)، رشد طلا تا سقف 5/ 1 ساله، 1366 دلار رقم خورد. در روزهای اخیر آمارهای مناسب حوزه اروپا، رشد یورو و افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه را رقم زده است. در نشست اخیر فدرال رزرو نیز چشم‌انداز تقویت شتاب رشد نرخ تورم ارائه شد. امری که می‌تواند با تسریع روند افزایش نرخ بهره عامل فشار بر طلا شود. اما رشد سایر ارزها در برابر دلار، فشار فروش در بازار اوراق قرضه و سهام می‌تواند از طلا حمایت کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

ادامه روند نزولی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با افت 2 درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شدند. با توجه به نزدیک شدن «تسه9412» به زمان سررسید شاهد فشار کاهش تقاضا در این نماد هستیم. سایر اوراق تسهیلات مسکن نیز در هفته دوم بهمن با ادامه روند نزولی به دلیل کاهش تقاضا در سطح 71 و 72 هزار تومانی معامله شدند. کاهش تقاضا افت 3درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در آذر و دی را رقم زد. در روزهای اخیر حمایت سطح 72 هزار تومانی شکسته شد. با این وجود، آمارهای معاملات مسکن تهران در آذر و مسکن رشد ۲/ ۵۰ درصدی تعداد معاملات در آذر و رشد ۵/ ۱۳ درصدی را در دی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان داد. این عامل در کنار رشد سهم خانه‌های کلنگی و آمارها از رشد پول (نسبت به شبه‌پول) می‌تواند نشانه‌های رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

خوش‌بینی‌ها در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 65 دلار معامله ‌شد. WTI رشد 1/ 7 درصدی و برنت افزایش 3/ 3 درصدی را در ژانویه ثبت کردند. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش (۸/ ۶ میلیون بشکه) موجودی نفت تجاری آمریکا و افزایش تولیدات آمریکا به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر، برای اولین بار از سال ۱۹۷۰ عامل فشار بر قیمت نفت شد. اما در ادامه تعهد مناسب اعضا به توافق (افزایش ۱۰۰ هزار بشکه در روز از کف ۸ماهه در دسامبر) در سطح ۴/ ۳۲ میلیون بشکه در روز در ژانویه از نفت حمایت کرد. گلدمن‌ساکس با چشم‌انداز رشد قابل توجه تقاضا، کاهش عرضه اوپک و حرکت بازار به سمت تعادل ۶ماه زودتر از پیش‌بینی‌ها، پیش‌بینی برنت در ۶ ماه اول را به ۵/ ۸۲ دلار و در سال ۲۰۱۸ به ۷۵ دلار افزایش داد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید