بازار سهام

احتیاط در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۰۶ واحدی (۱۱/  ۰ درصدی) مواجه شد. روز گذشته شرایط احتیاطی افت ۲۰ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین بهمن را رقم زد. با وجود رشد قیمت سنگ آهن و فولاد در بازار چین، اما تقویت ریسک‌گریزی در بازار جهانی، افت آرام قیمت فلزات از سقف‌های پیشین را رقم زد. اما «فولاد» با شناسایی فرصت خرید، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. همچنان نوسان مس در کانال ۷۰۰۰ دلار، روی ۳۴۰۰ دلار و سرب ۲۶۰۰ دلار در کنار نوسان نرخ دلار در سطوح کنونی و چشم‌انداز رشد تقاضای فلزات اساسی عامل خوش‌بینی به رشد فلزی- معدنی‌ها است. شاهد عدم پایداری موج مثبت خودرویی‌ها بودیم. با وجود انتظارات برای گزارش‌های ۹ماهه پالایشی‌ها، اما بازگشت نفت از سقف پیشین عامل احتیاط در پالایشی‌ها است. سهام «شوینده» نیز عرضه شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

بیشترین افت دلار در یک سال

دیروز هر دلار آمریکا با افت 82 تومانی، با ثبت بیشترین افت روزانه از 11 دی 95، به نرخ 4670 تومان معامله شد. پیش‌تر رشد 2/  5 درصدی دلار طی 8 روز معاملاتی از شنبه 7 بهمن (سطح 4515 تومان) تا یکشنبه هفته جاری رقم خورد. دلار در میانه معاملات یکشنبه سقف 4800 تومانی را نیز لمس کرد. اما عدم تمایل به خرید در سطح 4800 تومانی، دلار را در کانال 4700 تومانی قرار داد. پس از کم‌نوسانی دلار روز دوشنبه، دیروز با فشار عرضه سنگین صرافی بانک‌ها و فروش ارزهای پتروشیمی‌ها در بازار، دلار کانال 4700 تومانی را واگذار کرد. با این وجود همچنان رشد تقاضا مانع از افت قابل توجه دلار شد. بخشی از تقاضا، از سوی خریدارانی بود که در اوج دلار (نزدیک به 4800 تومان) اقدام به عرضه کرده بودند. بنابراین حجم معاملات بازار ارز به شدت تشدید شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 525 هزار تومان معامله شد. با وجود افت اونس طلای جهانی تا سطح 1330 دلاری روز جمعه، اما افت بازارهای سهام با رشد تقاضای محافظه‌کارانه از طلای جهانی حمایت کرد. همچنان تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا مانع از رشد قابل توجه طلا است. در بازار ارز با وجود صعود نرخ دلار در روز یکشنبه تا نزدیک سقف 4800 تومانی، روز دوشنبه شاهد تقویت احتیاط در سطح مزبور بودیم و در ادامه روز گذشته فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها فشار بر دلار را تشدید کرد. اما همچنان نزدیک شدن به پایان سال و رشد تقاضای آربیتراژی مانع از افت قابل توجه دلار است. بنابراین در شرایط رشد اندک اونس طلای جهانی، روز گذشته شاهد کم‌واکنشی سکه به افت نرخ دلار بودیم.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1340 دلار معامله شد. با وجود رشد شاخص دلار، تقویت ریسک‌گریزی در بازار جهانی عامل حمایت از اونس طلا شد. روز جمعه، آمار مناسب اشتغال آمریکا با رشد شاخص دلار، افت ۲/  ۱ درصدی طلا تا نزدیک کف ۱۳۳۰ دلاری را رقم زد. همچنان چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره و خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی (افزایش هزینه‌های مالی شرکت‌ها)، ارزش‌گذاری بالای قیمت سهام و تخمین کارشناسان از چشم‌انداز مراحل پایانی چرخه رونق اقتصادی (اشتغال کامل، بیشترین رشد نرخ دستمزدهای آمریکا  از سال ۲۰۰۹) عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است. روز دوشنبه، شاخص داوجونز با بیشترین افت در ۵/  ۶ سال اخیر و بازارهای سهام اروپا به کف ۶‌ماهه رسید. پیش‌تر نیز کاپلان، نماینده فدرال رزرو چشم‌انداز افزایش نرخ بهره ۳ بار را پیش‌بینی کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

ادامه روند کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 1/  1 درصدی به قیمت 71 هزار و 807 تومان معامله شدند. با وجود نوسان «تسه»ها در سطح 73 تا 78 هزار تومان از ابتدای مهر تا پایان دی، از ابتدای بهمن کاهش تقاضا، «تسه»ها را زیر 72 هزار تومان قرار داد. با عبور از نیمه اول بهمن، رشد نسبی قیمت اوراق تسهیلات مسکن رقم خورد. با نزدیک شدن به پایان سال رشد تدریجی تقاضای مسکن انتظار می‌رود. اما در ماه‌های اخیر تشدید نوسانات قیمت مسکن با سیگنال‌های افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری مسکن (با افزایش سهم خانه‌های کلنگی و رشد نقدینگی و کاهش رشد شبه پول) تشدید نوسانات صعودی مسکن و افزایش ۵/  ۱۶ درصدی قیمت مسکن در دی نسبت به دی سال گذشته رقم خورد. تداوم این امر می‌تواند به‌دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن، سهم تقاضای مصرفی را کاهش دهد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

WTI در کف 2هفته

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/  63 دلار معامله شد. تقویت ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی، عامل فشار بر بازار نفت شد. این عامل در کنار رشد (6 موردی) تعداد دکل‌های آمریکا برای دومین هفته متوالی و بازبینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش تولیدات آمریکا به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز در نوامبر فشار را بر نفت تشدید کرد. نزدیک شدن به زمان تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. در هفته اخیر موجودی نفت تجاری آمریکا برای اولین بار در ۱۰ هفته، رشد داشت. کارشناسان افزایش ۳ میلیون بشکه را پیش‌بینی کردند. با این وجود، در میان‌مدت خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا و سطح مناسب تعهد اعضای اوپک و غیراوپک به توافق برای کاهش تولیدات آمریکا خوش‌بینی‌ها به حرکت بازار به تعادل زودتر از پیش‌بینی‌ها را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید