بازار سهام

غلبه احتیاط در بورس

شاخص کل بورس با افت ماهانه ۷/ ۰ درصدی و بازدهی ۱/ ۲۷ درصدی از ابتدای سال همراه شد. با وجود رشد شاخص تا سقف تاریخی ۹۹هزار و ۵۲۲ واحدی در ۴ بهمن، در ادامه تقویت فضای احتیاطی افت ۲۰ درصدی ارزش معاملات را در بهمن نسبت به دی رقم زد. با وجود قیمت‌های مناسب جهانی در ماه اخیر و تشدید نوسانات صعودی نرخ دلار، تردیدها نسبت به پایداری قیمت‌ها با احتمال رشد شاخص دلار، ابهام در پایداری رشد تقاضای چین و احتمال رشد عرضه کالاها از جمله روی و نفت (از سوی تولیدکنندگان غیراوپک) در کنار بازگشت نرخ دلار از سقف‌های پیشین عوامل احتیاط در بازار سهام است. سایه ریسک برجام نیز بر صنایعی از جمله خودرو نیز عامل دیگر احتیاط است. در ماه اسفند فشار فروش با نیاز به نقدینگی می‌تواند مانع از رشد قابل توجه شاخص شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

هشتمین ماه صعودی دلار

هر دلار آمریکا با رشد ماهانه 4/ 0 درصدی برای هشتمین ماه صعودی و به نرخ 4565 تومان معامله شد. پس از 5 کانال‌شکنی دلار در دی، شاهد ادامه روند صعودی دلار در بهمن بودیم. فشار عرضه صرافی بانک‌ها مقاومت سقف 4800 تومانی در مقابل دلار را رقم زد. اما رشد تقاضای آربیتراژی، افزایش تقاضا با نزدیک شدن به پایان سال و سیگنال‌های ورود نقدینگی به بازار ارز، نرخ دلار را در سه‌شنبه 24بهمن به سقف تاریخی 4910 تومان رساند. اما در ادامه فشار عرضه صرافی بانک‌ها و برخورد با دلالان افت 345 تومانی نرخ دلار را طی 5روز معاملاتی رقم زد و دلار را در کانال 4500 تومانی قرار داد. با وجود چشم‌انداز رشد تقاضا با نزدیک شدن به سال جدید، اما کاهش التهاب بازار ارز و ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری جدید می‌تواند مانع از تشدید نوسانات صعودی دلار شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

رفت و برگشت سکه با دلار

هر سکه طرح جدید با افت ماهانه 5/ 1 درصدی به قیمت یک میلیون و 495 هزار تومان معامله شد. پس از رشد 6/ 9 درصدی (126 هزار تومانی) قیمت سکه در دی، در روزهای ابتدایی بهمن سکه بالاتر از سطح یک میلیون و 500 هزار تومان نوسان داشت. اما با تشدید نوسانات سکه (با رشد نرخ دلار و با رسیدن اونس طلا به سقف ۵/ ۱ ساله) اعلام پیش‌فروش سکه از سوی بانک‌های ملی قیمت سکه روز ۷ بهمن با افت ۴۲ هزار تومانی مواجه شد. با وجود افت طلا از سقف ۵/ ۱ ساله، اما تشدید نوسانات صعودی نرخ دلار تا سقف تاریخی ۴۹۱۰ تومان (۲۴ بهمن) قیمت سکه نیز به سقف تاریخی یک میلیون و ۵۹۳ هزار تومان رسید. اما در ۵ روز معاملاتی اخیر کاهش ۹۸ هزار تومانی سکه رقم خورد و در کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار سیگنال‌های آمریکایی

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1338 دلار معامله شد. رشد 2/ 1 درصدی شاخص دلار از کف 3ساله (روز جمعه) نوسان طلا در کانال 1330 دلاری را رقم زد. پیش‌تر با رسیدن نرخ بازدهی اوراق قرضه‌ آمریکا به سقف 4ساله و تشدید فشار فروش در بازار اوراق، اونس طلا با رشد همراه شد. برنامه دولت آمریکا برای عرضه ۲۵۸ میلیارد اوراق قرضه با نگرانی‌ها از ریزش بازار اوراق مانع از افت قابل توجه طلا است. در هفته‌های اخیر ریزش بازارهای سهام با تردیدها نسبت به ارزش‌گذاری بالای قیمت سهام رقم خورد. برخی کارشناسان از جمله مورگان‌استنلی ریزش‌های جدی‌تر بازار اوراق را پیش‌بینی کردند. با این وجود چشم‌‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا (۴ بار افزایش در سال ۲۰۱۸) فشار را بر طلا حفظ کرده است که صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

چهارمین ماه نزولی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت ماهانه 7/ 5درصدی برای چهارمین ماه متوالی نزولی شدند. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه 73 تا 78 هزار تومان، اما در بهمن کاهش تقاضا میانگین اوراق را در سطح 71 هزار و 581 تومان قرار داد. با وجود تشدید نوسانات بازار مسکن در ماه‌های آذر و دی (رشد ۲/ ۵۰ درصدی تعداد معاملات در آذر نسبت به آذر ۹۵ و رشد ۷/ ۱۶ درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران در دی نسبت به سال گذشته) با سیگنال‌های ورود نقدینگی به بازار اما در ماه بهمن گزارش‌های میدانی کاهش حجم معاملات مسکن را نشان داد. امری که کارشناسان بخشی از آن را به دلیل افزایش قیمت‌های فروش پیشنهادی می‌دانند. با وجود انتظار برای رشد تقاضا با نزدیک شدن به بهار، اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد قابل توجه تقاضای مسکن است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

کاهش اختلاف برنت و WTI

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 62 دلار معامله شد. با وجود افت قیمت برنت با رشد شاخص دلار روز سه‌شنبه اما WTI با اختلالات عرضه از سوی خط لوله Keystone کانادا با رشد همراه شد و اختلاف قیمت برنت و WTI به کمترین سطح در ۶ ماه اخیر (کمتر از ۳ دلار) رسید. با وجود گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از قرار گرفتن موجودی نفت تجاری تنها ۵۲ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵-ساله، (کاهش ۲۶۴ میلیون بشکه در یک سال اخیر) اما احتمال پیشی گرفتن رشد عرضه از رشد تقاضا وجود دارد. تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد و تولیدات این کشور به رکورد ۲۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز رسید. اوپک نیز در گزارش سالانه تولیدات سال ۲۰۲۱ شیل را ۵/ ۷ میلیون بشکه در روز (افزایش ۵۶ درصدی نسبت به گزارش قبل) پیش‌بینی کرد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید