بازار سهام

افت آرام شاخص

شاخص کل بورس با افت هفتگی ۲/ ۰ درصدی مواجه شد. در هفته اخیر تردیدها نسبت به قیمت جهانی کالاها و افت نرخ دلار از سقف پیشین، عامل فضای احتیاطی در بورس شد. با این وجود، روز چهارشنبه خبر پذیرش سنگ آهن «کگل» در بورس کالا، با چشم‌انداز تعیین قیمت با مکانیزم بازار عامل حمایت از سنگ‌آهنی‌ها شد. روز پنج‌شنبه با بازگشایی بازار چین قیمت فولاد و در نتیجه روی و نیکل با افت مواجه شدند. با این وجود، چشم‌انداز رشد تقاضای چین به ویژه در ماه‌های مارس تا ژوئن همچنان نوسان مس بالاتر از ۷۱۰۰ دلار، روی در مرز ۳۵۰۰ دلار را رقم زد. تردیدها نسبت به گروه‌های بزرگ‌تر، از جمله پالایشی‌ها با افت اخیر قیمت نفت، حرکت معامله‌گران به سمت خودرویی‌ها، با وجود تداوم ریسک برجام را رقم زد. تغییر مالکیت ۲۴ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

ادامه کف‌شکنی دلار

هر دلار آمریکا با ثبت رکورد افت هفتگی 5 درصدی به نرخ 4490 تومان معامله شد. پس از 5 کانال‌شکنی نرخ دلار در دی با رشد تقاضای محافظه‌کارانه با تصمیم آمریکا نسبت به برجام، رشد تقاضای سفته‌بازی و افزایش تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از دلار شد. ادامه روند صعودی نرخ دلار در بهمن با وجود عرضه‌های سنگین صرافی بانک‌ها، رشد دلار تا سقف تاریخی 4910 تومان را در 24 بهمن (رشد 723 تومانی از ابتدای دی) رقم زد. اما در ادامه دستگیری دلالان ارزی، تعیین نرخ دلار توسط صرافی بانک‌ها و عرضه سنگین، تعیین سقف عرضه در صرافی‌های منتخب و اختلاف قابل توجه فروش دلار در صرافی‌های آزاد عامل فشار بر نرخ دلار شد. به‌صورتی که حمایت سطح 4500 تومانی شکسته شد. همچنان کارشناسان معتقدند عرضه دلار در نرخ‌های پایین‌تر می‌تواند منجر به رشد قابل توجه تقاضا شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

ریزش سکه همگام با دلار

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی 9/ 4 درصدی به قیمت یک میلیون و 488 هزار تومان معامله شد. افت نرخ دلار در کنار افت طلای جهانی بر سکه فشار آورد. رشد 4/ 1 درصدی نرخ دلار در 2 هفته اخیر از کف 3ساله، افت بیش از 20 دلاری طلا را رقم زده است. همچنان روند نرخ دلار و نوسان بازارهای سهام بر طلا اثرگذار است. در بازار ارز نیز رشد نرخ دلار تا ۲۴ بهمن تا سقف یک میلیون و ۵۹۳ هزار تومان را رقم زد. اما در ادامه فشار عرضه و تعیین نرخ دلار از سوی صرافی بانک‌ها و برخورد جدی با دلالان ارزی، افت ۴۲۰ تومانی دلار را از سقف رقم زد و سکه را با افت ۱۰۵ هزار تومانی در ۷ روز معاملاتی اخیر مواجه و زیر کف یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار داد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

فشار رشد شاخص دلار بر طلا

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۳۰ دلار معامله شد. روز جمعه با بازگشت شاخص دلار به مدار صعودی، طلا زیر سطح ۱۳۳۰ دلار نوسان داشت. در صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو، چشم‌انداز شتاب گرفتن رشد نرخ تورم، اما دورنمای افزایش نرخ بهره ۳ بار در سال جاری (در مقابل پیش‌بینی موسسات از ۴ بار افزایش) ارائه شده است. رشد نرخ دستمزدها همزمان با خروج آرام از سیاست‌های انبساطی با تشدید نگرانی‌ها از شتاب گرفتن رشد نرخ تورم و بالا رفتن قیمت‌گذاری سهام و چشم‌انداز رشد هزینه‌های مالی (با رشد نرخ بهره) پیش‌تر تشدید فروش در بازار سهام و فشار فروش در بازار اوراق قرضه را رقم زد. با وجود حمایت رشد نرخ تورم از طلا (به‌عنوان پوشش ریسک در مقابل رشد نرخ تورم) تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

افت هفتگی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت هفتگی ۳ درصدی به قیمت ۶۹ هزار و ۲۴۲ تومان معامله شدند. پس از ثبت سومین ماه نزولی اوراق در بهمن، در اولین روز معاملاتی اسفند شاهد رشد آرام «تسه»ها بودیم. نزدیک شدن به سال نو چشم‌انداز رشد تقاضای اوراق را تقویت کرده است. اما «تسه۹۴۱۲» با نزدیک شدن به زمان سررسید با افت تقاضا مواجه شده است. با وجود تشدید نوسانات معاملات مسکن و رشد ۲/ ۵۰ درصدی تعداد معاملات در آذر نسبت به سال گذشته، شتاب رشد تقاضا در ماه‌های دی و بهمن کاهش یافت. خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک رشد ۶/ ۸ درصدی تعداد معاملات مسکن بهمن در تهران نسبت به سال گذشته را اعلام کرد. امری که در کنار آمارها از رشد ساخت و ساز در ۱۰ ماه ابتدای سال چشم‌انداز خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

سایه تولیدات غیراوپک بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/ 62 دلار معامله شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افت ۶/ ۱ میلیون بشکه نفت تجاری (بیشترین افت در ۵ هفته اخیر) بر خلاف پیش‌بینی‌ها و عدم تغییر تولیدات آمریکا در سطح ۲۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز از نفت حمایت کرد. اما عبور صادرات نفت آمریکا از مرز ۲ میلیون بشکه در روز برای اولین بار در ۴ ماه اخیر، نگرانی‌ها نسبت به تداوم مازاد عرضه را تقویت کرده است. پیش‌تر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نزدیک شدن ذخایر نفت در کشورهای توسعه‌یافته به میانگین ۵ساله را اعلام کرده بود و اعضای اوپک با وجود چشم‌انداز رشد تولیدات غیراوپک، پایداری به توافق تا پایان ۲۰۱۸ را تاکید کردند. همچنان چشم‌انداز رشد تولیدات آمریکا به بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز در پایان سال ۲۰۱۸، فشار را بر نفت حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید