بازار سهام

خودرویی‌ها در صدر معاملات

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۰ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) در سطح ۹۸ هزار و ۱۷۷ واحدی ایستاد. استقبال معامله‌گران از نمادهای خودرویی، ۳۷ درصد از ارزش معاملات را به این گروه اختصاص داد. «خساپا» و «خپارس» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. «خودرو» با اعلام عرضه بلوک ۲/ ۵۰ درصدی «خرینگ» متوقف بود. عرضه‌های بلوکی، خبرهای نوسازی ناوگان حمل و نقل و تصویب معافیت مالیاتی با ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت‌های مشمول اصل ۱۴۱ از این نمادها حمایت کرد. اما وضعیت بنیادین و تداوم ریسک برجام می‌تواند مانع از پایداری رشدهای اخیر شود. همچنین شاهد تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها در این نمادها بودیم. رشد اخیر برنت به ۶۷ دلار از پالایشی‌ها حمایت کرد. همچنین در فلزی-معدنی‌ها، «فباهنر» پس از بازگشایی با رشد قابل توجه همراه شد. اما تردیدها نسبت به پایداری قیمت جهانی کالاها عامل فشار بر این نمادها شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

کاهش شتاب افت دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 15 تومانی به نرخ 4475 تومان معامله شد. پس از رسیدن نرخ دلار به سقف تاریخی 4910 تومان (سه‌شنبه 24 بهمن) دستگیری دلالان ارزی، تشدید فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، تعیین قیمت از سوی این صرافی‌ها و محدودیت خرید در صرافی‌های منتخب عامل فشار بر نرخ دلار شد. به این ترتیب افت 435 تومانی نرخ دلار در 8 روز معاملاتی اخیر رقم خورد. در سال‌‌های اخیر با نزدیک شدن به پایان سال و چشم‌انداز رشد تقاضا، فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه دلار بود. در شرایط کنونی نیز با وجود فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها برخی از کارشناسان، با تداوم ریسک‌های سیاسی ناشی از برجام و چشم‌انداز شناسایی کف قیمتی با تداوم روند نزولی نرخ دلار، چشم‌انداز بازگشت دلار به مدار صعودی در سال جدید را محتمل می‌دانند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

رشد سکه در شرایط افت دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 27 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 515 هزار تومان معامله شد. پس از رسیدن طلای جهانی به نزدیک سقف 5/ 1 ساله (1360 دلار) در 2 هفته اخیر با بازگشت شاخص دلار از کف 3ساله، طلا زیر سطح 1330 دلاری قرار گرفت.  در بازار ارز نیز با وجود رشد دلار تا سقف 4910 تومانی (24 بهمن) فشار عرضه و تعیین نرخ دلار از سوی صرافی بانک‌ها در کنار محدودیت‌های جدی معامله ارز دلار را با افت ۴۳۵ تومانی در ۸ روز معاملاتی اخیر مواجه کرد. اما روند نزولی دلار کاهش یافته است. بنابراین با وجود افت ۱۰۵ هزار تومانی سکه در ۷ روز معاملاتی (تا یک میلیون و ۴۸۸ هزار تومان) روز گذشته توقف حراج سکه (از سوی بانک کارگشایی) مجددا سکه را بالاتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار داد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

سومین افت طلا در چهار هفته

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 4/ 1 درصدی به قیمت 2/ 1328 دلار معامله شد. رشد 9/ 0 درصدی شاخص دلار در کنار رشد بازارهای سهام بر طلا فشار آورد. با وجود پیش‌بینی برخی موسسات از 4 بار افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال 2018، اما در صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو، چشم‌انداز 3 بار افزایش نرخ بهره و نگرانی‌ها از شتاب گرفتن رشد نرخ تورم اعلام شد. پیش‌تر نگرانی‌ها از رشد نرخ بهره (با افزایش هزینه‌های مالی شرکت‌ها ) و رشد نرخ تورم تشدید فشار فروش را در بازارهای سهام و اوراق رقم زده بود. اما در هفته‌های اخیر شاهد بازگشت ریسک‌گریزی معامله‌گران و رشد بازارهای سهام بودیم. اتفاقی که روند نزولی طلا را تشدید کرد. در هفته جاری، سخنان جرومی پاول، رئیس جدید فدرال رزرو و آمار سه‌ماه چهارم تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) بر طلا اثرگذار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

رشد «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 1/ 0 درصدی به قیمت 69 هزار و 322 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها زیر سطح 72 هزار تومانی در بهمن، از ابتدای اسفند رشد آرام قیمت اوراق تسهیلات را شاهد هستیم. با وجود تشدید نوسانات بازار مسکن در ماه‌های آذر و دی (رشد 7/ 16 درصدی قیمت تهران در دی نسبت به دی سال گذشته) با سیگنال‌های ورود نقدینگی همگام با سایر بازارها، گزارش‌ها تا حدی فروکش هیجانات را در بازار مسکن در بهمن نشان می‌دهند.  با وجود این، رشد تدریجی تقاضا و تقویت سمت عرضه چشم‌انداز خروج بازار مسکن از رکود را تقویت کرده است. دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در ۹ ماه ابتدایی سال جاری رشد ۴/ ۱۲ درصدی حجم معاملات مسکن در تهران و رشد ۴/ ۷ درصدی قیمت مسکن را نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

دومین هفته صعودی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۳ درصدی به قیمت ۵۵/ ۶۳ دلار معامله شد. اختلالات نفت لیبی در کنار اظهارات خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان از چشم‌انداز کاهش موجودی‌ نفت عامل حمایت از نفت شد. با توقف فعالیت میدان نفتی الفیلد لیبی- عامل تولید ۷۰ هزار بشکه در روز- قیمت نفت صعودی شد. هم‌اکنون تولیدات لیبی در سطح یک میلیون بشکه در روز قرار دارد، اما شاهد عدم ثبات تولیدات این کشور هستیم. با وجود افت ۶/ ۱ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا و رسیدن سطح موجودی کوشینگ به کف ۳ساله، همچنان رشد صادرات این کشور تا ۲ میلیون بشکه در روز و سطح تولیدات ۲۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز فشار را بر نفت حفظ کرده است. تعداد دکل‌های نفتی (با رشد یک موردی) برای پنجمین هفته متوالی صعودی شد. اما معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی پس از ۴ هفته افزایش یافت.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید