بازار سهام

احتیاط بازار جهانی به بورس

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با افت 139 واحدی (14/ 0 درصدی) در سطح 97 هزار و 962 واحد ایستاد. شرایط احتیاطی بورس، واگذاری سطح 98 هزار واحدی شاخص پس از ۱۰ روز را رقم زد. افت قیمت جهانی کالاها با رشد شاخص دلار و افت شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای چین (PMI) به کمترین سطح در یک سال و نیم گذشته (به‌دلیل کاهش فعالیت‌های چین در پایان سال) افت مس به زیر ۷۱۰۰ دلار و روی زیر ۳۵۰۰ دلار را رقم زد. بنابراین با وجود رشد نرخ فروش محصولات در گزارش ماهانه بهمن «فملی» اما با افت مقدار فروش نسبت به دی و قیمت‌های جهانی «فملی» در کنار پالایشی‌ها «شپنا» و «شبریز» بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. روز گذشته ۲۱ درصد از ارزش معاملات در خودرویی‌ها رقم خورد. با وجود این، در میانه معاملات موج مثبت برخی نمادها از جمله «خودرو» فروکش کرد.

 

بازار ارز

کاهش حجم معاملات ارزی

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 4 تومانی به نرخ 4467 تومان معامله شد. پس از تشدید نوسانات صعودی نرخ دلار از ابتدای زمستان تا سقف ۴۹۱۰ تومان، فشار عرضه سنگین صرافی بانک‌ها، دستگیری دلالان ارزی و تعیین نرخ دلار ازسوی صرافی بانک‌ها افت ۴۲۰ تومانی نرخ دلار را طی ۷ روز معاملاتی رقم زد. با این وجود بالاتر بودن نرخ حواله‌ای درهم و نرخ دلار در مناطق مرزی در کنار شناسایی کف ازسوی معامله‌گران و نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، با افزایش تقاضا در سطوح زیر ۴۵۰۰ تومان روند نزولی دلار را به شدت کاهش داد؛ امری که افزایش اختلاف قیمت را در صرافی‌های غیربانکی و ممانعت صرافی‌ها برای عرضه ارز در نرخ‌های تعیین‌شده را رقم زد. با وجود فروکش فضای هیجانی، اما تعیین نرخ دستوری به جای تعیین قیمت توسط مکانیزم بازار باعث اختلال در معاملات ارز شده است.

 

بازار سکه

روز کم‌نوسان سکه

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 549 هزار تومان معامله شدند. افت طلای جهانی در شرایط روند کم‌نوسان نرخ دلار، کاهش آرام قیمت سکه را رقم زد. در بازار طلای جهانی سیگنال چشم‌انداز 4 بار افزایش نرخ بهره از سوی رئیس جدید فدرال رزرو، طلا را از کانال 1330 دلاری زیر 1320 دلاری قرار داد. همچنان روند بازارهای سهام و شاخص دلار بر طلا اثرگذار است. در بازار ارز نیز با وجود تشدید روند نزولی نرخ دلار از سقف ۴۹۱۰ تومانی تا زیر سطح ۴۵۰۰ تومانی، شناسایی کف قیمتی در کنار افزایش تقاضای آربیتراژی مانع از افت بیشتر دلار شد. خوش‌بینی‌ها به دلار و توقف حراج سکه در ۵ روز معاملاتی اخیر رشد ۶۱ هزار تومانی سکه را رقم زد. روز گذشته با وجود بازگشت حراج سکه، شاهد روند کم‌نوسان قیمت سکه بودیم.

 

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به چشم‌انداز فدرال رزرو

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1319 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار پس از اظهارات رئیس جدید فدرال رزرو، طلا را زیر سطح 1320 دلاری قرار داد. جروم پاول در اولین سخنرانی مقابل کنگره با رشد مناسب اشتغال و چشم‌انداز رشد نرخ تورم، چشم‌انداز ۴ بار افزایش نرخ بهره در سال جاری را ارائه داد. با اظهارات پاول نرخ بازدهی اوراق خزانه با سررسید ۱۰ساله به سقف ۴ساله بازگشت و تشدید فشار فروش در بازارهای سهام آمریکا، آسیا و با آمار نامناسب اقتصادی چین بازارهای سهام اروپا با فشار فروش مواجه شدند. با وجود فشار رشد نرخ بهره بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) اما رشد نرخ تورم عامل حمایت از طلا برای پوشش ریسک ناشی از تورم است. آمار تولید ناخالص داخلی (GDP) سه‌ماه چهارم آمریکا روز چهارشنبه بر طلا اثرگذار است.

 

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها از کف

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 3/ 0 درصدی در سطح 62 هزار و 578 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح 71 هزار تومان در ابتدای اسفند، کاهش تقاضا با تشدید روند نزولی «تسه»ها روز گذشته میانگین قیمت اوراق را در سطح 65 هزار تومان قرار داد. با وجود رشد تعداد معاملات مسکن در ماه‌های آذر، دی و بهمن اما در سه ماه اخیر افت 8 درصدی قیمت «تسه»ها در 3 ماه اخیر را شاهد بودیم. در ماه بهمن رشد 3/ 22 درصدی قیمت «تسه»ها نسبت به بهمن سال گذشته رقم خورد. سیگنال‌های رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در ماه‌های اخیر و رشد قیمت‌ها می‌تواند عامل تشدید فضای احتیاطی در میان متقاضیان مسکن و انتظار برای فروکش هیجانات باشد. اما با رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به پایان سال، بازگشت اوراق به روند صعودی محتمل است.

 

بازار نفت

تردیدها نسبت به تقاضای نفت

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/ 62 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار در کنار تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش 933 هزار بشکه موجودی نفت تجاری  بر قیمت نفت فشار آورد. علاوه بر این، افت شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت به کمترین سطح از جولای ۲۰۱۶، کاهش تولیدات صنعتی ژاپن، سومین مصرف‌کننده نفت در فوریه به کمترین سطح از مارس ۲۰۱۱ و افت شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (PMI) هند در فوریه به کمترین سطح در ۴ ماه گذشته، با تقویت تردیدها نسبت به چشم‌انداز تقاضا عامل دیگر فشار بر نفت است. چشم‌انداز عبور تولیدات آمریکا از ۱۱ میلیون بشکه در روز از سال ۲۰۱۹ به دلیل رشد تولیدات شیل نیز فشار را بر نفت حفظ کرده است. دیدار محمد بارکیندو دبیرکل اوپک با مدیران تولیدکننده شیل در هیوستون می‌تواند سیگنالی به بازار نفت ارائه دهد.


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید