بازار سهام

افت سهام با سیگنال‌های جهانی

بورس تهران نخستین روز کاری این هفته را با افت ۶/  ۰ درصدی (معادل ۵۷۳ واحد) شاخص کل پشت سر گذاشت و ضمن بیشترین افت از نخستین روز بهمن‌ماه در سطح ۹۷ هزار و ۳۸۸ واحدی قرار گرفت. آنچه که تاثیر زیادی بر اصلاح قیمت سهام طی روز گذشته داشت، هراس از آغاز جنگ تجاری در آخرین روزهای هفته گذشته بود که بازارهای جهانی را تحت الشعاع قرار داد. به‌رغم فضای منفی حاکم بر بازار، ارزش سهام گروه خودرویی طی معاملات روز گذشته افزایش یافت و بنگاه‌های بزرگ این گروه در ساعات اولیه معاملات در صدر فهرست نمادهای موثر بر محاسبه شاخص قرار گرفتند. در ادامه، سهام کالایی بازار زیر فشار سیگنال‌های منفی بازار جهانی با فشار فروش روبه‌رو شدند و بیشترین تاثیر را بر نماگر اصلی سهام رقم زدند.  نمادهای «فولاد» و «شپنا» و «فارس» با بیشترین تاثیر منفی در مجموع ۲۴۵ واحد از نماگر کل کاستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

تداوم روند نزولی دلار

هر دلار آمریکا طی معاملات روز گذشته با افت سه تومانی به نرخ 4 هزار و 461 تومان معامله شد. طی روزهای اخیر شاهد فشار عرضه از سوی بازارساز و تداوم روند نزولی شاخص ارزی کشور هستیم. دیروز نرخ دلار مرکز مبادلات نیز افت اندکی را تجربه کرد. اما با وجود افت کم دامنه دلار در بازار آزاد و مرکز مبادلات طی روز گذشته شاهد افزایش نرخ یورو روی تابلوی صرافی‌ها بودیم. در روزهای انتهایی هفته گذشته، با درخواست رئیس ‌کل بانک مرکزی و دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، ثبت ‌سفارش واردات کالا با دلار ممنوع اعلام شد. برداشت فعالان اقتصادی از این تصمیم چرخش تجاری به سوی یورو بود. به نظر می‌ر‌سد که تحت تاثیر این تصمیم میزان تقاضا برای یورو افزایش یافته و در نتیجه رشد قابل‌ملاحظه این ارز را در پی داشته است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

همسویی سکه با طلای جهانی

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 19‌هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 572 هزار تومان معامله شد. به رغم افت هفتگی اونس طلای جهانی و افت اندک دلار، قیمت سکه 2/  1 درصد افزایش یافت. هر اونس طلای جهانی طی هفته گذشته زیر فشار رشد شاخص دلار قرار گرفت و در پایین‌ترین سطح خود در دو ماه اخیر قرار گرفت در نتیجه هفته‌ای نزولی را رقم زد. سپس با تشدید نگرانی‌ها از شروع جنگ تجاری، تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله طلا رشد کرد و قیمت این فلز گرانبها با رشد 18 دلاری به سطح 1323 دلار بازگشت. در حالی که  نرخ دلار همچنان در روند نزولی قرار دارد و افت آرامی را تجربه می‌کند، اما سکه با سیگنال‌های جهانی رشد قابل‌ملاحظه‌ای را به نمایش گذاشت و همسو با طلای جهانی رشد کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

دومین هفته نزولی طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 3/  0‌درصدی به قیمت 1323 دلار معامله شد. قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی برای دومین هفته متوالی کاهش یافت. این فلز گرانبها در هفته اخیر از دو ناحیه با فشار رو‌به‌رو‌ شد. از یکسو، داده‌های اقتصادی در آمریکا و اظهارات رئیس جدید فدرال رزرو موجب تقویت نسبی شاخص دلار شد و اونس طلای جهانی را به کف دوماهه یعنی 1305 دلار رساند. سپس در ادامه، با اعلام تعرفه جدید بر کالاهای پایه از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا به نگرانی‌ها در بازارها دامن زد و در نتیجه افزایش تقاضای طلا به‌عنوان دارایی امن را در پی داشت. به نحوی که پس از اعلام تعرفه از سوی ترامپ هر اونس طلا با رشد ۱۵ دلار از کف دوماهه فاصله گرفت و در نهایت در سطح ۱۳۲۳ دلار قرار گرفت.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها به مدار صعود

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد چشمگیر 4 درصدی به قیمت 65 هزار و 158 تومان معامله شدند. پس از ریزش قابل‌توجه قیمت اوراق وام مسکن طی هفته گذشته به نظر می‌رسد که تعادل نسبی در این بازار برقرار شده است و قیمت اغلب اوراق وارد مدار صعودی شده است. هفته قبل، قیمت اوراق تسهیلات ضمن تحرک بیشتر معامله‌گران، به‌طور میانگین ۸ درصد کاهش یافت. این در حالی بود که قیمت اوراق تسهیلات عمدتا روند کم نوسان یک درصدی را تا پیش از این تجربه می‌کردند. به نظر می‌رسد افت سنگین قیمت اوراق تسهیلات طی هفته گذشته ناشی از افزایش نرخ سود در بازار پول بوده است که مشوقی برای خروج سرمایه‌گذاران این بازار، افزایش عرضه و در نتیجه ریزش قیمت‌ها بوده است. با وجود این، معاملات اوراق در نخستین روز هفته بهبود نسبی یافت و قیمت‌ها رشد کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

افت نفت پس از دو هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا طی هفته گذشته با افت ۲/  ۳ درصدی روبه‌رو شد و در نهایت با قیمت ۵/  ۶۱ دلار به کار خود پایان داد. انتشار داده‌های تولید نفت آمریکا در کنار حرکت صعودی شاخص دلار-به سقف یک‌ونیم ماهه- منجر به فشار بر قیمت نفت در روزهای میانی هفته گذشته شد. در ادامه با اعلام پیشنهاد ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه بر واردات برخی کالاها نگرانی سرمایه‌گذاران از شروع یک جنگ تجاری را به دنبال داشت و در نتیجه قیمت نفت به کمترین سطح طی دو هفته اخیر یعنی ۳/  ۶۰ دلار رسید. سپس با امیدواری نسبت به پیامدهای مثبت وضع تعرفه، قیمت‌ها تا حدودی تعدیل شد. ضمن اینکه ضعف شاخص دلار در آخرین روز معاملات به بهبود قیمت نفت کمک کرد. اما افزایش یک واحدی تعداد دکل‌های نفتی و رسیدن به رکورد ۸۰۰ واحد(بالاترین از آوریل ۲۰۱۵) عامل فشار بر نفت شد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید