بازار سهام

معاملات محتاط بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۴ واحدی (۰۴/  ۰ درصدی) در سطح ۹۷ هزار و ۳۵۴ واحدی ایستاد. با وجود تداوم فشار فروش در فلزی- معدنی‌ها، شناسایی فرصت خرید از این نمادها حمایت کرد. با شرایط احتیاطی در گروه‌های بزرگ‌تر معامله‌گران به سمت نمادهای خودرویی حرکت کردند. همچنان با وجود تداوم ریسک برجام، اخبار نوسازی ناوگان و معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت‌های مشمول اصل ۱۴۱ چاشنی تجدید هیجان در برخی نمادهای خودرویی است. پالایشی‌ها با رشد همراه شدند. با وجود حمایت رشد اخیر نرخ دلار از پتروشیمی‌ها، در هفته‌های اخیر با افزایش موجودی انبار و کاهش تقاضای چین، افت قیمت محصولات پتروشیمی از جمله متانول رقم خورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رکود معاملات در بازار رسمی ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک یک تومانی به نرخ 4460 تومان معامله شد. در 7 روز معاملاتی اخیر افت 15 تومانی نرخ دلار رقم خورد. با وجود این پیش‌تر پس از رسیدن دلار به سقف 4910 تومانی (24 بهمن) فشار عرضه صرافی بانک‌ها و کاهش شدید عرضه در کنار دستگیری دلالان ارزی، افت 435 تومانی نرخ دلار را در 8 روز معاملاتی رقم زد. با افت نرخ دلار زیر 4500 تومان، شناسایی کف قیمتی، نزدیک شدن به پایان سال و رشد نرخ حواله‌ای درهم (تقاضای آربیتراژی) نوسانات نزولی دلار را به شدت محدود کرد. علاوه بر این، برخی صرافی‌ها از عرضه ارز ممانعت کردند و معاملات دلار در معاملات غیررسمی تا بالاتر از ۴۷۰۰ تومان رسید. روز گذشته، با افت نرخ درهم، نرخ دلار در بازار غیررسمی بالاتر از ۴۷۳۰ تومان (از ۴۷۵۰ تومان روز شنبه) قرار گرفت.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

ادامه روند صعودی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 12 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 584 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و افت اندک نرخ دلار، شاهد رشد قیمت سکه بودیم. در بازار طلای جهانی روز جمعه رشد طلا از کف 1300 دلاری با رشد تقاضای محافظه‌کارانه رقم خورد. در بازار ارز نیز نرخ دلار در معاملات رسمی تا سطح 4460 تومانی افت کرد. پیش‌تر با تشدید روند نزولی دلار، افت قیمت سکه تا کف یک میلیون و 488 هزار تومان رقم خورد. اما در ادامه اختلال در بازار ارز به دلیل فشار صرافی بانک‌ها برای کاهش نرخ دلار در کنار کاهش شدید عرضه و رشد نرخ دلار در بازار غیررسمی به بالاتر از 4700 تومان، تغییر انتظارات را رقم زد. این عامل در کنار توقف حراج سکه برای چند روز سکه را بر مسیر صعودی قرار داد و رشد 96 هزار تومانی سکه در 8 روز رقم خورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

دومین هفته نزولی طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 4/  0 درصدی به قیمت 6/  1322 دلار معامله شد. با وجود افت طلا در روز پنج‌شنبه به کف 1303 دلاری با رشد شاخص دلار، در ادامه افت بازارهای سهام با نگرانی از جنگ تجاری پس از اعمال تعرفه برای فولاد و آلومینیوم وارداتی چین از سوی آمریکا، طلا را در مسیر صعودی قرار داد. با وجود چشم‌انداز ۴ بار افزایش نرخ بهره از سوی جروم پاول، رئیس جدید فدرال رزرو اما نگرانی‌ها از جنگ تجاری در کنار چشم‌انداز افزایش کسری بودجه دولت آمریکا به دلیل سیاست‌های مالی به شدت انبساطی (از جمله کاهش مالیات شرکت‌ها) ترامپ مانع از رشد شاخص دلار است. در هفته جاری آمار اشتغال آمریکا بر طلا اثرگذار است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۱ کارشناس) ۱۴ نفر روند صعودی، ۳ کارشناس حرکت نزولی و ۴ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

تشدید نوسان «تسه»ها در کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 4/  3 درصدی به قیمت 62 هزار و 975 تومان معامله شدند. شاهد تشدید نوسانات قیمت اوراق تسهیلات مسکن در کف 16 ماهه بودیم. از ماه آذر با وجود رشد تعداد معاملات مسکن و افزایش قیمت مسکن در معاملات تهران، روند نزولی «تسه»ها در آذر رقم خورد و با ادامه روند نزولی، افت ۸ درصدی «تسه»ها در ۳ ماه تا پایان بهمن رقم خورد. در معاملات بهمن نیز با وجود افت ۲/  ۳ درصدی تعداد معاملات مسکن و سیگنال فروکش هیجانات، قیمت مسکن نسبت به دی با رشد ۱/  ۵ درصدی (افزایش ۳/  ۲۲ درصدی نسبت به بهمن ۹۵) همراه شد. سیگنال ورود نقدینگی و افزایش سهم خانه‌های بالای ۱۵ سال نشانه‌های رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است. همچنان شناسایی کف قیمتی و نزدیک شدن به پایان سال می‌تواند از «تسه»ها حمایت کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

افت نفت پس از ۲ هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از ۲ هفته صعودی با افت ۳/  ۳ درصدی به قیمت ۴۷/  ۶۱ دلار معامله شد. رشد موجودی نفت آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها (۳ میلیون بشکه)، رشد شاخص دلار و ریسک‌گریزی معامله‌گران با هراس از جنگ تجاری (پس از اعمال تعرفه واردات برای دو کالای چین از سوی آمریکا) عامل فشار بر نفت شد. رشد تولیدات غیراوپک به ویژه شیل و چشم‌انداز رسیدن تولیدات آمریکا به ۱۱ میلیون بشکه در روز و افزایش (یک موردی) تعداد دکل‌های آمریکا برای پنجمین هفته متوالی و عبور تعداد دکل‌ها از مرز ۸۰۰ عامل فشار بر نفت است. اما رشد هزینه‌های شیل با احتمال افزایش قیمت فولاد برای خط لوله‌های نفتی باعث افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان شیل است. اما تخمین‌ها از رسیدن تولیدات اوپک به کف ۱۰‌ماهه (۲۸/  ۳۲ میلیون بشکه در روز) در ماه فوریه عامل حمایت از نفت است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید