بازار سهام

ادامه روند نزولی شاخص

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با افت 131 واحدی (13/ 0 درصدی) در سطح 96 هزار و 860 واحدی ایستاد. تقویت فضای احتیاطی افت 1241 واحدی شاخص را در 6 روز اخیر رقم زد. روز گذشته سهام شفادارو، با نماد «شفا» عرضه اولیه شد. ارزش کل معاملات بدون احتساب معاملات «شفا»، به 83 میلیارد تومان (کمترین سطح از 23 آبان)، کاهش 40 درصدی نسبت به میانگین نیمه اول اسفند رسید. روز گذشته افت روی به زیر 3300 دلاری رقم خورد. سرب در کانال 2400 دلار و مس در کانال 6900 دلاری نوسان داشت. شرایط احتیاطی نسبت به بازارهای جهانی، عامل فشار بر کالاها شد. امری که تشدید فشار فروش را در گروه‌های فلزی-معدنی رقم زد. همچنین شاهد فشار فروش در اکثر نمادهای پتروشیمی بودیم. تشدید فروش به دلیل نیاز به نقدینگی در پایان سال، فشار را بر شاخص حفظ کرده است.

 

بازار ارز

تلاش بازارساز برای بازگرداندن تعادل

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 14 تومانی به نرخ 4498 تومان معامله شد. پس از رسیدن دلار به سقف 4910 تومان (24 بهمن) فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار تعیین نرخ دلار از سوی این صرافی‌ها و محدودیت‌های جدی برای عرضه افت 450 تومانی دلار را طی 15 روز معاملاتی رقم زد. با این وجود شناسایی کف قیمتی، رشد تقاضای آربیتراژی و نزدیک شدن به پایان سال باعث تشکیل صف‌های طولانی در مقابل صرافی‌ها بود. همچنین بسیاری از صرافی‌ها از عرضه دلار در سطح مزبور ممانعت می‌کردند. در روزهای اخیر افزایش نرخ عرضه دلار از سوی صرافی بانک‌ها تا نزدیک سطح 4500 تومانی برای بازگرداندن بازار به تعادل رقم خورد. اما همچنان شاهد صف‌های طولانی خرید ارز بودیم. علاوه بر این، یورو نیز با رشد 128 تومانی در دو روز گذشته به نرخ 5692 تومان معامله شد.

 

بازار سکه

نوسان سکه در سقف

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 590 هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار، افزایش طلای جهانی و افزایش تقاضا با نزدیک شدن به روز مادر از سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی با تقویت ریسک‌گریزی و افت شاخص دلار، طلا بالاتر از 1330 دلار قرار گرفت. اما شناسایی سود فشار را بر طلا حفظ کرد. با وجود روند نزولی نرخ دلار در هفته‌های اخیر اما خوش‌بینی‌ها به بازگشت نرخ دلار به مسیر صعودی در کنار توقف حراج، سکه را از کف یک میلیون و 488 هزار تومانی بازگرداند. بنابراین با وجود رشد نرخ دلار در روزهای اخیر از کف 4460 تومانی، اما پیش‌خور شدن این عامل باعث کم‌نوسانی قیمت سکه در روزهای اخیر شد. با وجود این، روز گذشته قیمت حراج کمتر از قیمت سکه در بازار آزاد بود.

 

بازار طلای جهانی

حمایت دوجانبه از طلا

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1330 دلار معامله شد. افت شاخص دلار در کنار تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران، از طلا حمایت کرد. استعفای‌گری کوهن، مشاور ارشد اقتصادی ترامپ پس از عدم موفقیت برای متقاعد کردن ترامپ و جلوگیری از اعمال تعرفه وارداتی برای فولاد و آلومینیوم (تقویت ریسک جنگ تجاری) افت بیش از یک درصدی S&P500 و ریزش شاخص بازار سهام اروپا و آسیا را رقم زد. پیش‌تر پس از اعلام تعرفه از سوی آمریکا برای واردات دو کالا، اتحادیه اروپا، چین و کانادا به آمریکا اعلام مقابله به مثل کردند. بنابراین با وجود چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، اما احتمال جنگ تجاری، اختلافات در واشنگتن و چشم‌انداز تشدید کسری بودجه با افزایش هزینه‌های مالی آمریکا فشار را بر شاخص دلار حفظ کرده است. روز جمعه آمار اشتغال آمریکا بر شاخص دلار اثرگذار است.

 

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها از کف

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 2 درصدی به قیمت 66 هزار و 723 تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به کف 63 هزار تومانی، شناسایی کف قیمتی در کنار نزدیک شدن به پایان سال تا حدی از اوراق تسهیلات مسکن حمایت کرد. پیش‌تر در بهمن با کاهش تقاضای «تسه»ها کف 72 هزار تومانی و از ابتدای اسفند حمایت کف 70 هزار تومانی از اوراق شکسته شد. با این وجود در ماه‌های اخیر شاهد رشد تعداد معاملات مسکن تهران بودیم. همچنین گزارش‌ها از آمار معاملات تهران رشد 5/ 5 درصدی را تا نیمه اسفند نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. تردیدها نسبت به قیمت‌ مسکن در سال آینده با رشد قیمت نهاده‌های تولید در کنار رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در ماه‌های اخیر با سیگنال رشد تقاضای واحدهای 15 سال به بالا عوامل رشد قیمت مسکن است.

 

بازار نفت

افت نفت با تقویت ریسک‌گریزی

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 62 دلار معامله شد. بازگشت ریسک‌گریزی به بازارهای جهانی با تقویت تردیدها نسبت به جنگ تجاری در کنار تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش 7/ 5 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا عامل فشار بر قیمت نفت شد. با وجود سطح مناسب تعهد اوپک و غیراوپک به کاهش تولیدات، اما رشد تولیدات غیراوپک به ویژه شیل فشار را بر نفت حفظ کرده است. پیش‌تر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) چشم‌انداز رشد سالانه 2/ 1 میلیون بشکه در روز تولیدات آمریکا را در 5 سال آینده ارائه داد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) رشد تولیدات نفت آمریکا در سه‌ماهه چهارم را به 17/ 11 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرد. تولیدات نفت آمریکا از سطح 10 میلیون بشکه در روز عبور کرد. اما با  رشد قیمت فولاد در صورت اعمال تعرفه‌های آمریکا افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان شیل پیش‌بینی می‌شود.


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید