بازار سهام

رشد شاخص پس از ۸ روز

دیروز شاخص کل بورس پس از ۸ روز متوالی نزولی با رشد ۱۶۶ واحدی (۱۷/ ۰ درصدی) در سطح ۹۶ هزار و ۱۹۴ واحدی ایستاد. با وجود افت قیمت جهانی کالاها نوسان مس بالاتر از کف ۶۹۰۰ دلاری و روی بالاتر از ۳۲۰۰۰ دلار رقم خورد. اما پس از افت‌های اخیر «فولاد» و «فملی» شناسایی فرصت خرید بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با وجود اعلام ممنوعیت افزایش قیمت فولاد در بورس کالا تا پایان خرداد، اما قیمت‌های فروش کنونی حمایت عوامل بنیادین را تقویت کرده است. با وجود روند نزولی قیمت نفت، شناسایی فرصت خرید از نمادهای پالایشی حمایت کرد. هلدینگ «پارسان» با رشد همراه شد اما با رشد اخیر قیمت متانول در بازارهای شرق آسیا (تا ۳۶۰ دلار) نسبت به سودآوری زیرمجموعه‌ها تردید وجود دارد. همانند روال روزهای اخیر، تغییر مالکیت ( ۱۴ میلیارد تومانی) به نفع حقوقی‌ها رقم خورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

جهش دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 277 تومانی به نرخ 4770 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار در کانال 4490 تومانی و تداوم رشد تقاضا، روز گذشته بازارساز نرخ دلار عمده را به 4770 تومان، بالاترین سطح از 25 بهمن افزایش داد. پیش‌تر پس از رسیدن دلار به کف 4460 تومانی، رشد تقاضای آربیتراژی در کنار شناسایی کف قیمتی از سوی معامله‌گران باعث تشکیل صف‌های خرید قابل توجه و اختلالات عرضه در بازار ارز شد. اما نرخ دلار در معاملات غیررسمی بالاتر از 4750 تومان بود. بنابراین برای جلوگیری از دلالی در بازار ارز و برای بازگرداندن تعادل به بازار، روز گذشته در ساعت ۱۲ نرخ دلار عمده در کانال ۴۷۹۰ تومان اعلام شد. اما سردرگمی معامله‌گران، افت ۲۰ تومانی دلار را از نرخ مزبور رقم زد. یورو نیز با رشد ۱۳۰ تومانی به نرخ ۵۷۳۰ تومان معامله شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

پیش‌خور شدن دلار در سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 6 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 592 هزار تومان معامله شد. در 6 روز معاملاتی اخیر قیمت سکه در بازه یک میلیون و 585 تا 590 هزار تومان نوسان داشت. دیروز با افزایش نرخ دلار از سوی بازارساز، در شرایط افت طلای جهانی سکه به سقف یک میلیون و 600 هزار تومان نزدیک‌تر شد. تداوم رشد بازارهای سهام و رشد شاخص دلار با چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا طلا را در مسیر نزولی قرار داد. در هفته‌ اخیر کف ۱۳۱۵ دلاری از طلا حمایت می‌کرد. آمار نرخ تورم و خرده‌فروشی آمریکا در هفته جاری بر طلا اثرگذار است. اما در بازار ارز با وجود رشد ۲۷۷ تومانی نرخ دلار (تا کانال ۴۷۹۰ تومان در میانه معاملات) پیش‌خور شدن این عامل، کم‌واکنشی سکه را به دلار رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

فشار دوجانبه بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1317 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار و تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران طلا را زیر 1320 دلار بازگرداند. پایان روز جمعه آمار اشتغال آمریکا، بیشترین افزایش شغل در فوریه در ۵/ ۱ سال گذشته، اما رشد نرخ دستمزد کمتر از پیش‌بینی‌ها را نشان داد. بنابراین روز دوشنبه با خوش‌بینی‌ها به تداوم رشد اقتصادی آمریکا، چشم‌انداز دیدار ترامپ با کیم یونگ اون بازارهای سهام آسیا بیشترین رشد در بیش از یک سال اخیر و بازارهای سهام اروپا صعودی شدند. چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره و احتمال افزایش نرخ بهره در نشست مارس فدرال رزرو شکسته شدن حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری را محتمل کرده است. اما در میان‌مدت چشم‌انداز توقف سیکل رونق اقتصادی، ریزش بازارهای اوراق و سهام، چشم‌انداز جنگ تجاری در کنار خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های به شدت انبساطی عوامل اثرگذار بر طلا هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها در کف آبان 94

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 2/ 1درصدی در سطح 65 هزار و 965 تومان معامله شدند. شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در کف 28 ماهه (کمترین سطح از آبان 94) هستیم. نرخ سود واقعی اوراق در سطح 2/ 21 درصد قرار گرفته است. با وجود رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا میانه آبان، اما در ادامه کاهش تدریجی تقاضا، قیمت اوراق تسهیلات مسکن را بر مسیر نزولی قرار داد. به این ترتیب در بهمن حمایت کف 72 هزار تومانی و در اسفند کف 70 هزار تومانی شکسته شد. اما در بازار مسکن، شاهد رشد 3/ 32 درصدی تسهیلات پرداختی به متقاضیان مسکن طی 11 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم. با وجود این، در ماه‌های اخیر با تشدید شتاب رشد قیمت مسکن، سیگنال کاهش تقاضای«تسه»ها به شرایط احتیاطی از سوی متقاضیان مصرفی مسکن اشاره دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

رشد سهم بازار نفت آمریکا در آسیا

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۶۱ دلار معامله شد. رشد شاخص دلار در کنار تداوم تردیدها نسبت به بازگشت بازار نفت به تعادل با رشد تولیدات آمریکا فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. هفته گذشته بیکرهیوز کاهش (۴ موردی) تعداد دکل‌های نفتی پس از ۶ هفته متوالی صعودی را گزارش کرد. اما همچنان رشد ۸۳ هزار بشکه در روز تولیدات آمریکا به ۳۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز (بالاترین سطح از ۱۹۷۰) در کنار افزایش سهم بازار آمریکا در بازارهای آسیا عامل فشار بر قیمت نفت است. موسسه وود‌مک‌کنزی رشد صادرات آمریکا به آسیا در میانه سال ۲۰۲۰ را ۴ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرد. با وجود پیش‌بینی گلدمن‌ساکس از چشم‌انداز رشد تقاضا، دویچه بانک میانگین قیمت برنت را در نیمه دوم سال ۲۰۱۸، سطح ۵۷ دلار پیش‌بینی کرد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید