بازار سهام

رشد آرام شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۱ واحدی (۰۵/ ۰ درصدی) در سطح ۹۵ هزار و ۵۷۷ واحدی ایستاد. پس از ریزش ۵۰ درصدی «وبصادر» روز چهارشنبه، شناسایی فرصت خرید میان معامله‌گران این نماد در کنار «وبملت» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. با وجود این در نمادهای بانکی، «وپارس» پس از بازگشایی روز چهارشنبه از آبان ۹۵ با صف فروش قابل توجه مواجه شد. هلدینگ «پارسان» نیز از نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص بود. در روزهای اخیر رشد متانول به ۲۷۵ دلار (پس از رسیدن به کف ۲۶۰ دلاری) و رشد قیمت اوره به ۲۶۰ دلار در کنار رشد دلار از پتروشیمی‌ها حمایت می‌کند؛ اما همچنان پایداری قیمت محصولات مورد تردید است. در پایان معاملات بازار جهانی با رشد شاخص دلار، قیمت مس به ۶۸۸۸ دلار و روی به ۳۲۵۵ دلار رسید. کاهش فشار فروش پایان سال را شاهد هستیم.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

کم‌نوسانی دلار در روزهای پایانی سال

دیروز هر دلار آمریکا با افت 2 تومانی به نرخ 4777 تومان معامله شد. روز گذشته شاهد روند کم‌نوسان دلار در کانال 4470 تومانی بودیم. با توجه به محدودیت فروش ارز، نرخ دلار در معاملات غیررسمی بالاتر بود. معامله‌گران با جوسازی پیرامون چشم‌انداز تحریم‌های جدید از سوی کشورهای اروپایی تمایل به عرضه دلار بالاتر از ۴۸۵۰ تومان را داشتند. اما پایین‌تر بودن نرخ دلار در هرات افغانستان، زیر ۴۸۰۰ تومان در کنار افزایش عرضه و کاهش تقاضای ارز تجاری در شرایط تداوم رشد تقاضای مسافرتی ارز در روزهای پایانی سال نرخ دلار را در معاملات غیررسمی به زیر سطح مزبور رساند. همچنان در صورت کاهش نظارت بانک مرکزی احتمال تشدید نوسانات نرخ دلار در روزهای ابتدایی سال وجود دارد. همگام با نرخ دلار، یورو نیز از سوی صرافی بانک‌ها با کاهش ۳۱ تومانی به نرخ ۵۸۷۰ تومان معامله شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

فشار «حراج» بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 9 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 621 هزار تومان معامله شد. افت طلا در ساعات پایانی معاملات جهانی به زیر سطح 1315 دلاری، افت دلار و فشار قابل توجه عرضه حراج سکه از سوی بانک کارگشایی فشار بر سکه را تشدید کرد. با افزایش نرخ دلار از سوی صرافی بانک‌ها از سطح 4490 به 4770 تومان، سکه تا سقف یک میلیون و 632 هزار تومانی رشد داشت. اما در ادامه کاهش تقاضا، افت دلار و احتمال حرکت نزولی طلا تا کف 1300 دلاری با چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در نشست جاری فدرال رزرو سکه را از سطح مزبور با افت مواجه کرد. روز گذشته حجم قابل توجه فروش سکه در حراج بانک کارگشایی و در قیمت‌های پایین‌تر (تا کف یک میلیون و 560 هزار تومانی) نوسانات نزولی قیمت سکه را تشدید کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

افت طلا در ساعات پایانی

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 7/ 0 درصدی به قیمت 6/ 1313 دلار معامله شد. در روزهای اخیر شاهد روند کم‌نوسان طلای جهانی در بازه 1315 تا 1330 دلاری بودیم. روز جمعه با تشدید تنش‌های داخلی واشنگتن، گمانه‌زنی‌ها از برکناری مشاور امنیت ملی در ادامه برکناری رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور و  نیز ریسک‌گریزی معامله‌گران نوسان طلا را نزدیک سطح ۱۳۲۰ دلاری رقم زد. اما در ساعات پایانی روز جمعه، انتشار تعداد شغل‌های باز آمریکا در ژانویه به بالاترین سطح ثبت‌شده در کنار رسیدن شاخص اعتماد مصرف‌کننده و پس از آمار اشتغال اخیر (۳۱۳ هزار شغل جدید در فوریه) چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره (۴ بار در سال ۲۰۱۸) را تقویت کرد. احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دوروزه فدرال رزرو (از سه‌شنبه) ۹۳ درصد است. نشست گروه ۲۰، نشست فدرال رزرو و سیگنال بانک انگلیس بر طلا اثرگذار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها در کف 28 ماهه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 1/ 1 درصدی به قیمت 66 هزار و 632 تومان معامله شدند. با وجود کاهش تقاضا و افت 30 درصدی تعداد معاملات مسکن در 20 روز ابتدایی اسفند نسبت به بهمن، همچنان قیمت مسکن با رشد 3 درصدی نسبت به بهمن همراه شد. با وجود رشد آرام قیمت مسکن در نیمه اول سال (میانگین 3/ 1 درصدی در 3 ماه تابستان) اما در نیمه دوم سال تشدید قیمت مسکن رقم خورد. در بهمن رشد 5 درصدی قیمت نسبت به دی و افزایش 3/ 22 درصدی نسبت به بهمن سال گذشته رقم خورد. با وجود خوش‌بینی‌ها به رکود مسکن از خروج، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان رشد تقاضای واحدهای کوچک‌تر را به دنبال داشته است. بنابراین پایین بودن رشد عرضه واحدهای کوچک در کنار رشد قیمت نهاده‌های تولید می‌تواند نوسانات صعودی قیمت مسکن را تشدید کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

سیگنال ریسک ژئوپلیتیک در بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 5/ 0 درصدی به قیمت 34/ 62 دلار معامله شد. پیش‌تر افزایش 5 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا، رشد تولیدات این کشور به ۴/ ۱۰ میلیون بشکه در روز و افزایش پیش‌بینی‌ها از رشد تولیدات غیراوپک به ویژه شیل در گزارش اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) کم‌نوسانی WTI‌ در سطح ۶۱ دلاری را رقم زد. چشم‌انداز رسیدن تولیدات آمریکا به ۱۱ میلیون بشکه در روز در کنار افزایش (۴ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای هفتمین هفته در ۸ هفته اخیر و رشد شاخص دلار فشار را بر قیمت نفت حفظ کرد. با وجود این اظهارات محمد بن‌سلمان که روز یکشنبه در برنامه «۶۰ دقیقه» آمریکا پخش خواهد شد و واکنش بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه و «خام‌اندیشی» بن‌سلمان با نگرانی‌ها از تشدید تنش‌های منطقه برنت را به سقف ۲‌هفته (۲/ ۶۶ دلار) رساند.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید