بازار سهام

صعود آرام شاخص زیر ۹۶ هزار واحد

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۴۲ واحدی (۳/ ۰ درصدی) در سطح ۹۵ هزار و ۸۲۰ واحدی ایستاد؛ از ابتدای سال تا‌کنون (پیش از آخرین روز معاملات) شاخص بازدهی سالانه ۱/ ۲۴ درصدی را ثبت کرد. با چشم‌انداز واگذاری سهام شرکت‌های خودرویی به کنسرسیوم قطعه‌سازی ۱۷درصد از ارزش معاملات به خودرویی‌ها اختصاص یافت. اما افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید قطعه‌سازان با رشد قیمت مواد اولیه و نرخ ارز، مشروط بودن افزایش قیمت فروش قطعات به خودروسازها به موافقت شورای رقابت و هزینه‌های مالی قابل توجه، عوامل تردید در خرید سهام این نمادها است. پس از بازگشایی «وبصادر» و افت ۵۰ درصدی روز چهارشنبه، این نماد با شناسایی کف قیمتی و با خرید حقوقی‌ها بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشت. بازگشایی بازار جهانی و احتیاط پیش از تعطیلی پایان سال می‌تواند روند کم‌نوسان شاخص را روز دوشنبه رقم بزند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

واگرایی دلار در دو بازار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۱۸ تومانی به نرخ ۴۷۵۹ تومان معامله شد. بازدهی ماه اسفند دلار به ۲۵/ ۴ درصد و از ابتدای سال به ۷/ ۲۶ درصد رسیده است. با آغاز روند صعودی دلار از ابتدای دی، رشد ۳/ ۱۷ درصدی تا ۴۹۱۰ تومان (۲۴ بهمن) با تعیین نرخ دلار از سوی بازارساز، دلار تا کف ۴۴۶۰ تومانی (۱۳ اسفند) افت کرد. اما با شناسایی کف، رشد تقاضای آربیتراژی و تقاضای سفته‌بازی (با بالاتر بودن دلار در معاملات غیررسمی) صرافی بانک‌ها اقدام به افزایش ۲۹۰ تومانی دلار در یک روز تا سطح ۴۷۹۰ تومانی کردند. در ادامه دلار بالاتر از ۴۷۵۰ تومان نوسان داشت. روز گذشته با وجود کاهش نرخ صرافی‌های منتخب، افزایش نرخ درهم و رشد دلار در هرات، دلار در معاملات غیررسمی به ۴۸۸۰ تومان رسید. در صورت کاهش کنترل بازارساز، تشدید نوسانات نرخ دلار در روزهای ابتدای سال محتمل است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تداوم فشار «حراج» بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 6 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 615 هزار تومان معامله شد. سکه در اسفند رشد 8 درصدی، همچنین در شرایط بازدهی سالانه 5/ 6 درصدی طلای جهانی و رشد 7/ 26 درصدی دلار از ابتدای سال، بازدهی سالانه 1/ 33 درصدی را ثبت کرد. با وجود افت قیمت سکه تا کف یک میلیون و 488 هزار تومانی (3 اسفند) با افت نرخ دلار تا کف 4460 تومان، در ادامه رشد دلار افزایش بیش از 144 هزار تومانی سکه تا سقف تاریخی یک میلیون و 632 هزار تومان (23 اسفند) را رقم زد. در ادامه حراج سکه از سوی بانک کارگشایی، در قیمت‌های پایین‌تر از یک میلیون و 600 هزار تومان عامل فشار بر سکه شد. نرخ‌ 4880 تومان دلار در بازار غیررسمی و همبستگی 96/ 0 درصدی سکه با دلار، عامل حمایت از سکه است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار سیگنال بانک‌های مرکزی

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 7/ 0 درصدی مواجه شد. بازدهی طلا در سال 96 به 5/ 6 درصد رسید. روز جمعه با انتشار بیشترین سطح ثبت‌شده شغل، پس از ثبت بالاترین میزان رشد اشتغال در فوریه در ۵/ ۱ سال اخیر و بهبود شاخص اعتماد مصرف‌کننده، طلا زیر کف ۱۳۱۵ دلاری قرار گرفت. احتمال افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری فدرال رزرو ۹۳ درصد و تسریع روند افزایش نرخ بهره (۴ بار در سال ۲۰۱۸) محتمل است. اما تشدید تنش‌های داخلی واشنگتن و تغییرات اخیر در کابینه ترامپ، احتمال جنگ تجاری پس از اعمال تعرفه‌های وارداتی آمریکا عامل ریسک‌گریزی معامله‌گران است. در هفته جاری نشست فدرال رزرو، گروه ۲۰ و بانک انگلیس بر بازار اثرگذار است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۹ کارشناس) ۸ کارشناس روند نزولی، ۷ نفر حرکت صعودی و ۴ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

بازدهی منفی «تسه»ها در سال 96

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 4/ 0 درصدی به قیمت 66 هزار و 350 تومان معامله شدند. بازدهی اوراق (پیش از آخرین روز معامله) در اسفند منفی 3 / 4 درصد و از ابتدای سال اوراق تسهیلات مسکن با افت 1/ 9 درصدی مواجه شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به سقف 80 هزار تومانی در میانه مرداد، از ابتدای پاییز روند نزولی «تسه»ها تشدید شد. با وجود تشدید نوسانات معاملات مسکن تهران از آذر (رشد ۵۰ درصدی معاملات) و با سیگنال‌های ورود نقدینگی، رشد پول (و کاهش شبه‌پول) و همگام با نوسانات بازارهای موازی، ارز و سکه، تشدید روند صعودی قیمت مسکن در نیمه دوم سال، افزایش ۲/ ۲۲ درصدی قیمت سالانه مسکن در بهمن رقم خورد. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، با ایجاد شرایط احتیاطی و کاهش تقاضای «تسه»ها قیمت اوراق را در اسفند به کف ۲۸ ماهه رساند.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

سیگنال عربستان به بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۵/ ۰ درصدی به قیمت ۳۴/ ۶۲ دلار معامله شد. از ابتدای سال ۹۶، بازدهی WTI به ۲۹ درصد و برنت به ۲۸ درصد رسید. اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با وجود افزایش پیش‌بینی رشد تقاضا  اما تردیدها نسبت به بازگشت تعادل با شتاب رشد تولیدات غیراوپک، به ویژه شیل را اعلام کردند. افزایش تولیدات آمریکا به ۴/ ۱۰ میلیون بشکه و افزایش (۴ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای هفتمین هفته در ۸ هفته عامل فشار بر نفت است. در میان‌مدت اوپک احتمال کاهش تقاضا به دلیل جنگ تجاری و خروج سرمایه از اقتصادهای نوظهور را اعلام کرد. اما آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) کاهش تولیدات ونزوئلا و احتمال تحریم ایران را عامل حمایت از نفت اعلام کرد. روز جمعه چشم‌انداز تنش‌های ژئوپلیتیک و اظهارات تند بن‌سلمان در مورد ایران نفت را به سقف ۲‌هفته رساند.

آینده  نگر بازار

 

گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید