بازار سهام

رشد آرام شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۴ واحدی (۰۷/ ۰ درصدی) در سطح ۹۷ هزار و ۱۵۱ واحدی ایستاد. پس از رسیدن ارزش معاملات به کف دی ۹۴، روز گذشته نیز ارزش معاملات  به ۷۶ میلیارد تومان محدود شد. شناسایی سود پس از رشدهای اخیر، شرایط احتیاطی را در نمادهای فولادی رقم زد. «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. اما با افت مس تا ۶۶۰۰ دلار و آلومینیوم زیر ۲ هزار دلار در میانه معاملات جهانی روز چهارشنبه، تشدید نوسانات قیمت‌ها می‌تواند بر گروه فلزات اساسی اثرگذار باشد. گروه خودرو، ۲۱ درصد از ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. همچنان ریسک برجام در کنار هزینه‌های مالی ریسک‌های موجود در این نمادها است. پس از بازگشایی نماد «وتجارت» در هفته اول فروردین و در ادامه بازگشایی سایر نمادهای بانکی در آخرین روزهای سال ۹۶، در روزهای اخیر شاهد خرید حقوقی‌ها هستیم.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

دومین روز نزولی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی به نرخ 5045 تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان دلار در هفته‌های پایانی اسفند در کانال 4700 تومانی، در 28 اسفند دلار به 4880 تومان و در اولین روز کاری فروردین بالاتر از 5 هزار تومان قرار گرفت. با وجود لمس سقف 5100 تومانی در روزهای ابتدایی فروردین، روز سه‌شنبه دلار 40 تومان افت کرد. روز گذشته نیز با کاهش نرخ حواله‌ای درهم در هرات افغانستان تا سطح ۱۳۶۰ تومان، نرخ دلار در بازار تهران زیر سطح ۵۰۵۰ تومان قرار گرفت. موضوعی که تشدید فشار فروش را به دنبال داشت. اما از ساعت ۳ بعدازظهر، نرخ دلار در هرات صعودی شد و از دلار حمایت کرد. با وجود حجم اندک معاملات و توان بانک مرکزی برای کاهش دلار، نرخ دلار آزاد بالاتر از ۵ هزار تومان معامله شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

صعود سکه در سقف

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 10 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 740 هزار تومان معامله شد. با وجود افت 45 تومانی نرخ دلار در دو روز اخیر، رشد طلای جهانی، سکه را صعودی کرد. با وجود حرکت سکه در سطح یک میلیون و 600 هزار تومانی در روزهای پایانی اسفند، از 6 فروردین قیمت سکه با رشد 121 هزار تومانی همراه شده است. در بازار طلای جهانی، تشدید ریسک‌گریزی معامله‌گران با شدت گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین نوسان طلا را بالاتر از ۱۳۴۰ دلار رقم زد. در بازار ارز نیز با وجود افت دلار، همچنان نوسان آن بالاتر از ۵ هزار تومان و نزدیک شدن به تصمیم ترامپ نسبت به برجام، مانع از افت قابل‌توجه دلار است. اما بازگشایی حراج سکه در روز شنبه می‌تواند تا حدی بر معاملات نقدی سکه اثرگذار شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا با هراس معامله‌گران

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1343 دلار معامله شد. افت شاخص دلار و ریزش بازارهای سهام مجددا روز چهارشنبه طلا را بر مدار صعودی و بالاتر از ۱۳۴۰ دلار قرار داد. با وجود روند کم‌نوسان طلا در سطح ۱۳۳۵ دلاری روز سه‌شنبه، اعلام تعرفه تا سطح ۲۵ درصد بر ۱۰۶ کالای آمریکایی از سوی چین با ارزش ۵۰ میلیارد دلار پس از تعرفه‌ آمریکا بر کالاهای تکنولوژی محور چین، با دورنمای اثرگذاری بر رشد اقتصاد جهانی، عامل حمایت از طلا شد. موسسه Metals Focus با وجود فشار افزایش نرخ بهره آمریکا، اما با چشم‌انداز افت شاخص دلار، ریزش بازارهای سهام و رشد اقتصادی کمتر از پیش‌بینی‌ها، رشد طلا تا سقف ۱۴۵۰ دلاری را پیش‌بینی کرد. همچنین رشد ۴ درصدی تقاضای فیزیکی طلا، به ویژه از سوی چین به دلیل رشد نرخ تورم (پوشش ریسک تورم) و ریسک‌گریزی را اعلام کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

ادامه کف‌شکنی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) بدون تغییر به قیمت 64 هزار تومان معامله شد. سایر اوراق با ادامه روند کاهشی تقاضا تا کانال 58 هزار تومانی نیز (کمترین سطح از اسفند92) افت داشتند. با وجود رشد آرام قیمت مسکن از سال 95 تا نیمه دوم سال 96، اما از آذر 96 رشد 50 درصدی تعداد معاملات مسکن، سیگنال‌های ورود تقاضای سرمایه‌گذاری قیمت مسکن را در ماه‌های آذر تا اسفند به ترتیب با رشد ماهانه ۱ / ۴، ۳، ۱/ ۵ و ۶/ ۴ درصدی در اسفند همراه کرد. با وجود این، حجم معاملات «تسه»ها در نیمه دوم سال افت ۷۶ درصدی نسبت به نیمه اول سال را نشان داد. اما افت ۳۳ درصدی حجم معاملات در اسفند را می‌توان تا حدی ناشی از شرایط احتیاطی پس از رشد اخیر قیمت مسکن دانست. رشد تدریجی تقاضا تا تابستان و شناسایی کف قیمتی می‌تواند رشد قیمت اوراق را از سطح کنونی رقم بزند.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

فشار جنگ تجاری بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۶۲ دلار معامله شد. با وجود افت تولیدات اوپک در مارس به کمترین سطح در یک سال اخیر (۰۴/ ۳۲ میلیون بشکه در روز) با کاهش تولیدات ونزوئلا و تعمیرات و نگهداری در برخی میدان‌های نفتی، اما نگرانی‌ها از کاهش تقاضا به دلیل اثرات جنگ تجاری میان آمریکا و چین، قیمت نفت را به کانال ۶۲ دلاری رساند. تعهد اعضای اوپک و غیراوپک به توافق و رشد تقاضا، به گفته وزیر انرژی امارات کاهش ۸۵ درصدی موجودی نفت تجاری کشورهای توسعه‌یافته را رقم زده است. این عامل در کنار تداوم ریسک ژئوپلیتیک با احتمال خروج آمریکا از برجام تا حدی از قیمت نفت حمایت می‌کند. برخلاف پیش‌بینی کارشناسان از افزایش ۲ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری، موسسه نفت آمریکا (API) کاهش ۲۸/ ۳ میلیون بشکه موجودی را پیش از گزارش رسمی تخمین زد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید