بازار سهام

رشد با احتیاط شاخص

شاخص کل بورس با رشد ۲/ ۲ درصدی در دومین هفته فروردین صعودی و در سطح ۹۷ هزار و ۱۵۱ واحدی ایستاد. با وجود تداوم ریسک سیستماتیک برجام، در نیمه اول فروردین فلزات اساسی به ویژه فولادی‌ها از شاخص حمایت کرد. اما در سه‌ماه اول ۲۰۱۸، قیمت مس با افت ۸ درصدی (اولین افت فصلی از ۲۰۱۵) و آلومینیوم با افت ۵/ ۱۰ درصدی مواجه شد. در روزهای اخیر نیز با تشدید تنش‌ها و تهدید ترامپ از تقاضای بررسی امکان اعمال تعرفه علاوه بر تعرفه‌های پیشین بر ۱۰۰ میلیارد دلار کالای چینی و رشد شاخص دلار، مس در کانال ۶۷۰۰ دلاری و روی نزدیک کف ۳۲۰۰ دلار قرار گرفت. در گروه پتروشیمی با وجود رشد نرخ دلار، تردید نسبت به پایداری قیمت متانول، در خودرویی‌ها، ریسک برجام و هزینه‌های مالی و نگرانی نسبت به عوامل بنیادین بانکی‌ها عوامل احتیاط در بازار سهام هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رشد دلار نزدیک سقف

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 8/ 0 درصدی در هفته نیمه تعطیل به نرخ 5090 تومان معامله شد. پس از جهش 121 تومانی نرخ دلار در 28 اسفند، در 5 فروردین دلار بالاتر از 5 هزار تومان معامله شد. با وجود افت دلار از سقف 5100 تومانی، در شرایط احتیاطی روز چهارشنبه دلار به زیر 5050 تومان افت کرد. اما روز پنج‌شنبه با رشد نرخ حواله‌ای درهم تا 1380 تومان و رشد تقاضای آربیتراژی از سوی سلیمانیه عراق نرخ دلار مجددا به ۵۱۰۰ تومان نزدیک شد. همچنان نزدیک شدن به زمان تصمیم ترامپ در مورد برجام عامل حمایت از نرخ دلار است. با وجود عرضه دلار از سوی صرافی بانک‌ها در سطح زیر ۴۹۰۰ تومان و توان برای کاهش نرخ دلار در بازار آزاد به دلیل حجم کم معاملات، بازارساز اقدامی برای کاهش ارزش دلار در بازار آزاد نکرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

جهش سکه در نیمه اول فروردین

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 9/ 0 درصدی به قیمت یک میلیون و 746 هزار تومان معامله شد. با وجود نوسان سکه در کانال یک میلیون و 600 هزار تومانی در پایان سال 96، از ابتدای معاملات در سال 97 قیمت سکه وارد کانال یک میلیون و 700 هزار تومانی شد. با وجود رشد طلای جهانی تا نزدیک سقف 1350 دلار، مقاومت جدی سطح مزبور مشاهده می‌شود. در بازار ارز اما ریسک‌گریزی معامله‌گران با نزدیک شدن به تصمیم ترامپ در مورد برجام، دورنمای حمایت ارز از سکه را تقویت کرده است. علاوه بر این سیگنال بازار آتی با قرار گرفتن قیمت سکه در یک میلیون و ۷۶۹ هزار تومان با سررسید اردیبهشت عامل دیگر حمایت از سکه است. قیمت حراج سکه بانک کارگشایی در روز شنبه و نوسانات طلا پس از انتشار آمار اشتغال آمریکا می‌تواند مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

شرایط احتیاطی در طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1323 دلار معامله شد. سیگنال‌های جنگ تجاری میان آمریکا و چین با بررسی امکان اعمال تعرفه بر حدود ۱۰۰ میلیارد دلار کالای چینی و همزمان اعلام امکان مذاکره میان چین و واشنگتن، با نوسان بازارهای سهام، عامل تشدید نوسانات طلای جهانی شد. بنابراین با وجود رشد طلا در روز پنج‌شنبه تا سقف ۱۳۴۷ دلار، در ادامه رشد شاخص دلار پیش از سخنرانی جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو و آمار اشتغال ماهانه آمریکا، طلا را در میانه معاملات جمعه تا کف ۱۳۲۳ دلاری کاهش داد. با وجود افت شاخص دلار در سال ۲۰۱۷ و ادامه روند نزولی آن در سال ۲۰۱۸، مورگان استنلی با چشم‌انداز کاهش کسری تراز تجاری آمریکا به دلیل تعرفه‌ها و اثرات محدود آن بر رشد مناسب اقتصادی آمریکا، رشد شاخص دلار را پیش‌بینی کرد. موضوعی که می‌تواند بر طلا فشار آورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

ادامه نزول «تسه»ها در فروردین

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۳/ ۱ درصدی در هفته دوم فروردین به قیمت ۶۴ هزار تومان معامله شدند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در ۲۱ درصد قرار گرفته است. «تسه»ها با ادامه روند نزولی پس از اسفند، در روزهای اخیر تا کف ۵۸ هزار تومانی نیز افت داشتند. با وجود تداوم شتاب رشد قیمت مسکن در اسفند (افزایش ۶/ ۴ درصدی نسبت به بهمن) اما تعداد معاملات با افت ۱/ ۳۳ درصدی نسبت به بهمن مواجه شد. همچنین افت حدود ۱۰۰ درصدی حجم معاملات «تسه»ها در اسفند و فروردین، نسبت به فروردین سال گذشته به شرایط احتیاطی میان متقاضیان مصرفی مسکن اشاره دارد. چشم‌انداز اعطای تسهیلات بدون سپرده بانک مسکن به سازندگان و بررسی اصلاحیه قانون پیش‌فروش و آماده‌سازی لایحه برای ارائه به مجلس می‌تواند با تقویت سمت عرضه، باعث تحرک رونق در ساخت مسکن شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

سیگنال منفی جنگ تجاری به نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 63 دلار معامله شد. با دستور ترامپ برای بررسی امکان اعمال تعرفه‌های بیشتر تا 100 میلیارد دلار روی کالاهای چینی، با وجود اعلام آمادگی برای مذاکره از سوی ترامپ و پس از قرار دادن تعرفه‌ از سوی هر دو کشور با تشدید ریسک‌گریزی معامله‌گران عامل فشار بر قیمت نفت شد. امری که باعث کم‌واکنشی قیمت نفت به افت غیرمنتظره موجودی نفت تجاری آمریکا (۶۲/ ۴ میلیون بشکه در روز) به دلیل رشد صادرات این کشور بود. صادرات آمریکا در هفته گذشته به ۱۸/ ۲ میلیون بشکه در روز، بالاترین میزان ثبت‌شده (از سال ۱۹۹۳) رسید. اما همچنان تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک خاورمیانه با حمله اخیر حوثی‌های یمن به تانکرهای نفتی عربستان و احتمال خروج آمریکا از برجام (کاهش حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز صادرات ایران) در کنار کاهش تدریجی موجودی نفت تجاری عوامل حمایت از نفت هستند.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید