بازار سهام

بازگشت بورس به مسیر صعود

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۷۸۰ واحدی (۸/ ۰ درصدی) با ثبت بیشترین رشد از ۴ دی در سطح ۹۷ هزار و ۱۲۱ واحدی ایستاد. افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت‌ محصولات فولادی در بورس کالا (در معاملات سلف با تحویل خرداد) نسبت به معاملات پیشین و شناسایی کف قیمتی، ۱۱ درصد از کل ارزش معاملات به «فولاد» اختصاص یافت. بازگشایی «فخوز» پس از تعدیل مثبت ۹ درصدی، این نماد در کنار «فولاد»، «فارس» و «فملی» با رشد مس به کانال ۶۸۰۰ دلاری بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. با وجود حمایت دلار از صنایع صادرات‌محور از جمله پتروشیمی‌ها، تشدید فشار فروش خودرویی‌ها و گروه‌های کوچک‌تر، شاخص کل هم‌وزن با افت ۹/ ۰ درصدی (اثرگذاری یکسان نمادها) مواجه شد. با وجود رشد هزینه‌های تولید، اثرات تورمی رشد نرخ دلار در قیمت فروش کالاها رشد سود اسمی شرکت‌ها را در میان‌مدت به دنبال خواهد داشت.

31-01

 

بازار ارز

سیگنال‌های غیربازاری به ارز

دیروز هر دلار آمریکا با جهش 350 تومانی به نرخ 5750 تومان معامله شد. پیش از آغاز معاملات دوشنبه، نرخ دلار در بازار مشهد5730 تومان اعلام و در ادامه با شتاب به 5800 تومان نیز رسید. در شرایطی که نرخ حواله دلار هرات افغانستان در سطح ۵۵۰۰ تومان قرار داشت. با وجود بازگشایی دلار در تهران در کانال۵۶۰۰ تومانی، در ادامه اعلام نرخ دلار ۶ هزار تومانی از سوی یک خبرگزاری، با سیگنال به بازار ارز، دلار را نزدیک ساعت ۲ در تهران به مرز ۶ هزار تومان نزدیک کرد. اما با  افزایش عرضه دلار پتروشیمی‌ها در بازار، نرخ دلار از ۶۰۵۰ تومان به کانال ۵۷۰۰ تومان بازگشت. افزایش تقاضا با نزدیک شدن به موعد تصمیم ترامپ در مورد برجام، امنیتی شدن بازار ارز و مبهم شدن فضای معاملات، باعث حبابی‌ شدن نرخ دلار شده است.

31-02

 

بازار سکه

سکه نزدیک به سقف 2 میلیون تومان

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 94 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 984 هزار تومان معامله شد. با تشدید نوسانات صعودی نرخ دلار، قیمت سکه رشد 204 هزار تومانی را در 2 روز ثبت کرد. در بازار طلای جهانی، شاهد افت اندک طلا زیر 1330 دلار بودیم. همچنان مقاومت سطح 1350 دلاری در برابر طلا مورد انتظار است. اما با توجه به همبستگی بیشتر سکه با دلار (96/ 0 درصد) و رشد نرخ دلار، روز گذشته سکه نزدیک مرز 2 میلیون تومان قرار گرفت. با بازگشت دلار از سطح 6 هزار تومانی در ساعات پایانی معاملات و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، احتمال مقاومت سقف 2 میلیون تومانی در برابر سکه تشدید شده است. همچنین به دلیل تشدید نوسانات سکه و عدم شفافیت، روز گذشته معاملات آتی سکه از سوی فرابورس متوقف شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت آرام طلا با تداوم «جنگ تجاری»

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1327 دلار معامله شد. پس از افت قیمت طلا در روز جمعه، بازگشت بازارهای سهام از کف‌های پیشین، قیمت طلا روز دوشنبه به زیر سطح  ۱۳۳۰ دلاری بازگشت. همچنان با وجود تداوم تنش‌ها، ترامپ روز یکشنبه پیش‌بینی کرد که چین از مواضع خود عقب‌نشینی خواهد کرد. اما شنیده‌ها حاکی از بررسی چین برای استفاده از ابزار کاهش ارزش یوآن برای تقویت صادرات این کشور و مقابله با اثرات تعرفه‌های جدید آمریکا و «پاسخ کوبنده» به تعرفه‌های جدید آمریکا است، سخنرانی رئیس جمهور چین‌ روز سه‌شنبه مورد توجه معامله‌گران است. همچنان احتمال ۲ بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۸، چشم‌انداز کاهش کسری تراز تجاری عوامل حمایت از دلار هستند.‌ در هفته جاری نرخ تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده آمریکا در کنار صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو و سخنرانی ماریو دراگی بر بازارها اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد آرام اوراق تسهیلات از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 60 هزار و 436 تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به کف 57 هزار تومانی (کمترین سطح از اسفند 92) از روز شنبه با افزایش حجم معاملات و با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن، «تسه»ها از کف مزبور با رشد همراه شدند. با وجود رشد 8/ 11 درصدی تعداد معاملات مسکن در سال 96 و خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود، اما رشد ۱/ ۲۶ درصدی قیمت مسکن در ماه اسفند نسبت به اسفند سال گذشته با تقویت احتیاط افت ۳۳ درصدی تعداد معاملات را در اسفند نسبت به بهمن رقم زد. سیگنال‌های رشد نقدینگی و نشانه‌های ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن در کنار رشد قیمت نهاده‌های تولید در شرایط پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، می‌تواند کاهش تقاضای مصرفی مسکن را به دنبال داشته باشد.  

31-05

 

بازار نفت

نوسان نفت نزدیک کف ۲‌هفته

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۶۲ دلار معامله شد. پس از ریزش بیش از ۲ درصدی قیمت نفت روز جمعه، روز دوشنبه WTI نزدیک کف ۲‌هفته نوسان داشت. تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و چین، پس از اعمال تعرفه آمریکا بر کالاهای چینی و در نظر داشتن اضافه کردن تعرفه بیشتر به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چینی، تقویت تردیدها نسبت به رشد اقتصاد جهانی عامل فشار بر قیمت نفت شد. رشد (۱۱ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، بالاترین سطح از مارس ۲۰۱۵ و رشد صادرات این کشور به ۱۷۵/ ۲ میلیون بشکه در روز (بیش از ۱۵ میلیون بشکه در هفته)‌ با نگرانی‌ها از مازاد عرضه، فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. با کاهش خوش‌بینی‌ها به نفت، معاملات آتی با چشم‌انداز صعود قیمت نفت (موقعیت خرید) به کمترین سطح در یک سال اخیر رسید.

31-06