بازار سهام

اثر چندگانه سیاست‌گذاری ارزی بر بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۷۳ واحدی (۳۸/ ۰ درصدی) در سطح ۹۶ هزار و ۷۴۸ واحدی ایستاد. اقدام ناگهانی دولت برای تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، پس از لمس سقف ۶ هزار تومان، حذف نرخ ارز مبادله‌ای و اعلام غیرقانونی بودن هر نرخ دیگر، اثر دوگانه‌ای بر بازار ارز داشت. به این ترتیب فلزات اساسی با نرخ فروش بر اساس قیمت‌های جهانی و گروه‌های صادرات‌محور به ویژه پتروشیمی‌ها با کاهش نرخ فروش ریالی، در فضای منفی معامله‌ شدند. «فولاد» در کنار «جم»، «فملی» و «فارس» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. شرکت تامین‌کننده یوتیلیتی پتروشیمی «مبین» در کنار پالایشی‌ها که پیش‌تر مبادرت به فروش محصولات با نرخ ارز مبادله‌ای می‌کردند، با رشد همراه شدند. با وجود تداوم ریسک برجام بر خودرویی‌ها، چشم‌انداز کاهش بهای تمام‌شده به دلیل کاهش نرخ مواد اولیه وارداتی، نمادهای خودرویی با رشد قابل توجه همراه شدند.

31-01

 

بازار ارز

یکسان‌سازی ناگهانی نرخ ارز

دیروز هر دلار آمریکا تقریبا بدون معامله به نرخ 4200 تومان اعلام شد. پس از جهش 120 تومانی دلار در آخرین روز معاملات سال 96، از ابتدای سال نرخ دلار بالاتر از 5‌هزار تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان دلار در نیمه اول فروردین، از 18 فروردین با امنیتی شدن فضا و تشدید ابهام در بازار، نرخ دلار در معاملات پشت خطی سقف 6 هزار تومانی را نیز در میانه معاملات دوشنبه لمس کرد. اما با تشکیل جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت، نرخ دلار به صورت دستوری ۴۲۰۰ تومان اعلام و نرخ ارز مبادله‌ای حذف شد و میزان ارز قابل نگهداری تا سقف ۱۰ هزار یورو اعلام شد. با اقدام اخیر ستاد اقتصادی دولت، با هدف تقاضای سفته بازانه ارز، تقریبا معامله‌ای صورت نگرفت.

31-02

 

بازار سکه

ریزش سکه با سیگنال دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با ریزش 184 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 800 هزار تومان معامله شد. پس از اقدام ناگهانی ستاد اقتصادی دولت برای تعیین نرخ دلار در سطح 4200 تومان و ایجاد محدودیت برای معاملات سفته بازانه ارزی، معاملات سکه به شدت محدود و قیمت سکه در میانه معاملات تا یک میلیون و 780 هزار تومان نیز افت کرد. در شرایط روند کم‌نوسان طلای جهانی در کانال 1330 دلاری، ریزش 1550 تومانی نرخ دلار نسبت به روز دوشنبه، عامل فشار بر سکه شد. علاوه بر این اختلاف خرید و فروش قیمت سکه را نیز افزایش داد. با وجود احتمال کاهش نوسانات صعودی دلار، پایداری آن در سطح کنونی دور از انتظار است. علاوه بر این، شاهد بازگشایی معاملات آتی سکه بودیم. اما قیمت معاملات آتی با سررسید شهریور همچنان در کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قرار داشت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در کانال 1330 دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1337 دلار معامله شد. از میانه معاملات دوشنبه طلا در کانال 1330 دلاری نوسان دارد. با وجود تداوم نگرانی‌ها نسبت به جنگ تجاری، اما اعلام ترامپ از احتمال رسیدن به توافق با چین از طریق مذاکرات و روز سه‌شنبه اظهارات رئیس‌جمهور چین از استقبال از مذاکره برای حل مشکلات و پرهیز از تفکر «جنگ سرد» با کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران عامل فشار بر طلا شد. همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا (۲ بار دیگر) در سال جاری، احتمال کاهش تراز تجاری در کنار وضعیت مناسب اقتصادی آمریکا می‌تواند با رشد شاخص دلار بر طلا فشار آورد. نرخ تورم تولیدکننده، مصرف‌کننده و صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو بر طلا اثرگذار است. با وجود کاهش ریسک‌ ژئوپلیتیک کره شمالی، همچنان نوسانات بازارهای سهام روسیه و احتمال خروج آمریکا از برجام از طلا حمایت می‌کند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

فاصله گرفتن «تسه»ها از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 4/ 1 درصدی به قیمت 61 هزار و 290 تومان معامله شدند. در روزهای اخیر شاهد رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن پس از رسیدن به کف اسفند 92 (کانال 57 هزار تومانی) بودیم. با وجود رشد 8/ 11 درصدی تعداد معاملات مسکن در سال 96 و خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود، اما در سال گذشته بازدهی منفی 2/ 8 درصدی «تسه»ها رقم خورد. افزایش عرضه اوراق تسهیلات مسکن در کنار جذابیت وام رقیب، با ارائه وام به «خانه‌اولی»ها از سوی صندوق یکم بانک مسکن و افزایش سهم «خانه‌اولی»ها به 20 درصد از کل تقاضای مسکن در سال گذشته (در مقایسه با سهم 10 درصدی در سال 95) عوامل فشار بر تقاضای اوراق تسهیلات مسکن بود. با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۸/ ۲۰ درصد قرار گرفته است.

31-05

 

بازار نفت

جهش نفت با سیگنال چین

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۶۴ دلار معامله شد. کاهش نگرانی‌ها نسبت به جنگ تجاری میان چین و آمریکا پس از سخنرانی شی‌جین‌پینگ با اعلام فاز جدیدی برای «بازتر کردن اقتصاد» چین و امکان ایجاد فضای مذاکره، جهش ۵/ ۱ درصدی قیمت نفت را طی معاملات رقم زد. اما با تداوم نگرانی‌ها از تشدید مازاد عرضه، نفت همچنان در بازه محدود نوسان دارد. رشد تولیدات آمریکا به رکورد ۴۶/ ۱۰ میلیون بشکه در روز و افزایش ۲۵ درصدی تولیدات این کشور از میانه ۲۰۱۶ در کنار رشد صادرات این کشور به حدود ۱۵ میلیون بشکه در هفته و چشم‌انداز عبور تولیدات از ۱۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹، فشار را بر نفت حفظ کرده است. با این وجود با تعهد اوپک و غیراوپک به توافق، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نزدیک شدن موجودی به کف ۵‌ساله را در ماه‌های آینده پیش‌بینی کرده است.

31-06