بازار سهام

تشدید فشار فروش در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۴۶۱ واحدی (۴۸/ ۰ درصدی) در سطح ۹۶ هزار و ۲۸۷ واحدی ایستاد. تداوم ریسک‌گریزی و اقدام دولت در تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار و حذف ارز مبادله‌ای، افت ۹/ ۰ درصدی شاخص و تغییر مالکیت ۵۳ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها را در دو روز اخیر رقم زد. کاهش قیمت دلار عامل فشار بر شرکت‌های صادرات‌‌محور از جمله پتروشیمی‌ها و کاهش نرخ فروش فلزات است. با این وجود در روزهای اخیر سطوح مناسب قیمتی عرضه فولاد در بورس کالا و بازگشت مس به ۶۹۰۰ دلار و رشد آلومینیوم به سقف ۱۰‌هفته‌ای (۲۲۴۵ دلار) رقم خورد. با وجود چشم‌انداز کاهش بهای تمام‌شده خودرویی‌ها به خصوص قطعه‌سازان، ریسک برجام فشار فروش را تشدید کرد. به رغم افزایش قیمت نفت برنت به سقف ۷۰دلاری و رشد نرخ فروش محصولات پالایشی با تک‌نرخی شدن ارز، فضای منفی بازار مانع از رشد پالایشی‌ها بود.

11 (1)

 

بازار ارز

ثبات دلار در رکود معاملات

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 4200 تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان دلار در بازه 5 هزار تا 5100 تومان در نیمه اول فروردین، از 18 فروردین، دلار طی 3 روز معاملاتی رشد 660 تومانی را ثبت کرد و در میانه معاملات دوشنبه سقف 6 هزار تومانی را لمس کرد. روند صعودی دلار با عوامل غیربازاری و ابهام در بازار با امنیتی شدن فضای بازار رقم خورد. اما با تشکیل جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت در دوشنبه شب، نرخ دلار 4200 تومان اعلام و نرخ ارز مبادله‌ای حذف شد. بنابراین رکود تقاضا در بازار با محدودیت شدید عرضه، نرخ دلار را در سطح ۴۲۰۰ تومان حفظ کرد. با وجود احتمال کاهش نوسانات صعودی دلار، ریسک‌گریزی معامله‌گران با احتمال تشدید تنش منطقه و نزدیک شدن به موعد تصمیم ترامپ در مورد برجام پایداری شرایط فعلی بازار دور از انتظار است.

11 (2)

 

بازار سکه

بازگشت توجه سکه به طلای جهانی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 80 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 720 هزار تومان معامله شد. در شرایط ثبات نرخ دلار و رکود معاملات ارزی، رشد طلای جهانی نزدیک سقف 1350 دلاری با احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه و تحریم‌ها علیه روسیه افت سکه را تا حدی محدود کرد. همچنان شاهد مقاومت سطح ۱۳۵۰ دلاری در مقابل طلا پیش از انتشار نرخ تورم آمریکا و صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو بودیم. با وجود نوسان دلار در کانال ۵ هزار تومانی از ابتدای سال، اقدام اخیر ستاد اقتصادی دولت برای تعیین نرخ دلار در سطح ۴۲۰۰ تومان، افت ۲۶۴ هزار تومانی سکه را در دو روز اخیر رقم زد. با رشد طلای جهانی سکه در ساعات پایانی معاملات آتی به بالاتر از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بازگشت و دیروز توقف حراج سکه تا اطلاع ثانوی اعلام شد.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

طلا نزدیک سقف 1350 دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1349 دلار معامله شد. احتمال مداخله نظامی آمریکا در سوریه در کنار چشم‌انداز تحریم‌‌ها علیه روسیه (عامل افت روبل به کف 2ساله) و ریزش بازارهای سهام، طلای جهانی را برای چهارمین روز متوالی صعودی کرد. با وجود کاهش ریسک جنگ تجاری پس از اظهارات «آشتی‌جویانه» رئیس‌جمهور چین، احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه پس از سوء‌ظن استفاده سوریه از سلاح شیمیایی و لغو سفر ترامپ به آمریکای جنوبی با تقویت ریسک‌گریزی میان معامله‌گران عامل حمایت از طلا شد. همچنان با توجه به رشد نرخ تورم تولیدکننده (PPI) بیشتر از پیش‌بینی‌ها توجه معامله‌گران به نرخ تورم مصرف‌کننده (CPI) و صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو است. احتمال کاهش کسری تراز تجاری آمریکا و چشم‌انداز مناسب اقتصادی می‌تواند روند تسریع افزایش نرخ بهره را تقویت کند. اما همچنان ریسک‌های ژئوپلیتیک از طلا حمایت می‌کنند.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت تقاضای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 9/ 1 درصدی به قیمت 62 هزار و 473 تومان معامله شدند. با وجود افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن زیر کف 58 هزار تومانی در نیمه ابتدایی فروردین، با افزایش معاملات پس از 18 فروردین، شاهد رشد تدریجی قیمت اوراق تسهیلات مسکن هستیم. به صورتی که روز گذشته «تسه»ها در سطح 63 هزار تومانی قرار گرفتند. اما همچنان قیمت «تسه»ها پایین‌تر از میانگین اسفند (66 هزار و 740 تومان) قرار دارند. شناسایی کف قیمتی در کنار چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا عامل حمایت از تقاضا است. با وجود رشد کمتر از 2 درصدی ماهانه قیمت مسکن در تابستان ۹۶ (اوج تقاضای مسکن) در ماه‌های پایانی سال از آذر، تشدید روند صعودی قیمت مسکن (رشد نزدیک ۵ درصدی به صورت ماهانه از آذر تا اسفند) با سیگنال ورود نقدینگی، عامل احتیاط متقاضیان مصرفی مسکن شد.

11 (5)

 

بازار نفت

حمایت ریسک ژئوپلیتیک از نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۶۶ دلار معامله شد. احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه پس از اتهام استفاده از سلاح شیمیایی ازسوی سوریه با تقویت ریسک ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه در کنار افت شاخص دلار و کاهش نگرانی‌ها نسبت به جنگ تجاری، برنت را در ساعات پایانی معاملات سه‌شنبه به سقف ۳ ساله (۳۴/ ۷۱ دلار) رساند. WTI نیز در سقف ۳‌ماهه قرار گرفت. پس از اعلام ژی‌جین‌پینگ، رئیس جمهور چین از ورود به فاز جدید «باز شدن اقتصاد» خوش‌بینی‌ها به توافق میان آمریکا و چین از طریق مذاکره تقویت شد. روز چهارشنبه نوسان آرام شاخص دلار در کنار تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ۷۶/ ۱ میلیون بشکه ذخایر نفت تجاری، بر خلاف پیش‌بینی کارشناسان از کاهش ۲/ ۱ میلیون بشکه و رشد ۲۵ درصدی تولیدات آمریکا از میانه ۲۰۱۶ فشار بر قیمت نفت را حفظ کرده است.

11 (6)