بازار سهام

سیگنال تحولات جهانی به بورس

شاخص کل بورس با افت هفتگی ۹/ ۰ درصدی در سطح ۹۶ هزار و ۲۸۷ واحدی ایستاد. تشدید نوسانات بازارهای جهانی، تداوم ریسک خروج آمریکا از برجام و اقدام دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز و تعیین نرخ دلار در سطح ۴۲۰۰ تومان پس از لمس سقف ۶ هزار تومانی، ریسک‌گریزی معامله‌گران را تقویت کرد. بنابراین ابهام در روند نرخ دلار، نااطمینانی نسبت به نرخ فروش محصولات شرکت‌های صادرات‌محور و فلزی‌ها را که بر اساس نرخ جهانی قیمت‌گذاری می‌شوند رقم زده است. در بازار جهانی، سایه تحریم آمریکا بر شرکت Rusal روسیه (تامین‌کننده ۷ درصد از آلومینیوم جهان) در ۳ روز با رشد بیش از ۱۰ درصدی سقف فوریه ۲۰۱۲ (۲۳۳۹ دلار/ تن) را لمس کرد و روی با چشم‌انداز رشد عرضه و تداوم ریسک جنگ تجاری به کف ۴ماهه (۳۱۳۵ دلار/ تن) رسید. حمله موشکی آمریکا به سوریه می‌تواند فشار فروش را در بازار سهام تشدید کند.

31-01

 

بازار ارز

رکود در معاملات ارزی

هر دلار آمریکا با افت هفتگی 5/ 17 درصدی به نرخ 4200 تومان معامله شد. با وجود نوسان دلار در بازه 5000 تا 5100 تومان در نیمه اول فروردین، از 18 فروردین با افزایش حجم معاملات، تداوم ریسک خروج آمریکا از برجام، امنیتی شدن فضای بازار ارز و ایجاد فضا برای ابهام در نرخ‌گذاری دلار، دلار با عوامل غیربازاری در میانه معاملات دوشنبه (20 فروردین) سقف 6هزار هزار تومان را لمس کرد. شب دوشنبه در جلسه ستاد اقتصادی دولت، نرخ دلار 4200 تومان اعلام و نرخ ارز مبادله‌ای حذف شد. اقدام دولت برای کنترل تقاضا، معاملات دلار را به رکود فرو برد. روز شنبه با حمله نظامی آمریکا به سوریه دلار حواله‌ای در هرات با افزایش ۵۰ تومانی به نرخ ۵۲۳۰ تومان رسید. با وجود احتمال کاهش نوسانات صعودی دلار، ریسک‌های ژئوپلیتیک می‌تواند مانع از پایداری دلار در سطح کنونی باشد.

31-02

 

بازار سکه

بازگشت سکه به مدار صعود

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 95/ 1 درصدی به قیمت یک میلیون و 780 هزار تومان معامله شد. از 18 فروردین (شنبه) تا دوشنبه رشد 660 تومانی دلار، سکه را با رشد 238 هزار تومانی به سقف یک میلیون و 984 هزار تومان رساند. با تعیین دلار 4200 تومان و کم‌نوسانی طلا در بازه 1330 تا 1350 دلار، سکه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه افت 264 هزار تومانی را ثبت کرد. اما با جهش طلا در ساعات پایانی معاملات چهارشنبه تا سقف 1365 دلار، اعلام توقف حراج سکه تا اطلاع ثانوی و بازگشت معاملات آتی به یک میلیون و 800 هزار تومان، جهش 60 هزار تومانی سکه در روز پنج‌شنبه رقم خورد. در شرایط تعطیلی بازار طلا، احتمال رشد تقاضای  سکه با حمله آمریکا به سوریه در روز شنبه (با وجود دورنمای عدم تکرار حمله آمریکا به سوریه) می‌تواند از سکه حمایت کند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

خروج طلا از حبس بازه‌ای‌؟

هر اونس طلای جهانی با رشد ۹/ ۰ درصدی به قیمت ۴/ ۱۳۴۵ دلار معامله شد. در ساعات پایانی معاملات چهارشنبه تقویت دورنمای حمله آمریکا به سوریه، در کنار کاهش نرخ تورم مصرف‌کننده آمریکا اونس طلا را به سقف ۱۱هفته (۶/ ۱۳۶۶ دلار) رساند. اما شناسایی سود و بازگشت شاخص دلار به روند صعودی، نوسان طلا را در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در بازه ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۰ دلاری محدود کرد. شنبه در تعطیلی بازارها، آمریکا با همکاری فرانسه و انگلیس در پاسخ به حملات شیمیایی سوریه به غیرنظامیان، به زیرساخت‌های نظامی سوریه حمله کرد. اما جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد برنامه‌ دیگری برای حمله به سوریه وجود ندارد. با وجود حمایت ریسک‌های ژئوپلیتیک از طلا، صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو با خوش‌بینی‌ نمایندگان به وضعیت اقتصادی آمریکا، با احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره مانع از رشد قابل توجه طلا است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد «تسه»ها با بازگشت تقاضا

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت هفتگی 4/ 2 درصدی به قیمت 62 هزار و 473 تومان معامله شدند. پس از رسیدن «تسه»ها به کف 58 هزار تومانی در نیمه اول فروردین، بازگشت تقاضا از نیمه دوم فروردین اوراق را صعودی کرد. با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق که پیش‌تر تا 7/ 20 درصد افت کرده بود، با رشد قیمت اوراق به میانگین 63 هزار تومان در روز چهارشنبه، نرخ سود نیز به 21 درصد بازگشت. با وجود افت 1/ 33 درصدی تعداد معاملات مسکن در اسفند نسبت به بهمن، اما در نیمه دوم فروردین رشد تقاضای «تسه»ها سیگنالی برای بازگشت تقاضای مسکن است. با وجود احتیاط معامله‌گران نسبت به تشدید روند صعودی قیمت مسکن (رشد ۱/ ۲۶ درصدی در سال ۹۶) همچنان نزدیک شدن به تابستان (اوج تقاضا) و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری می‌تواند از «تسه»ها حمایت کند.

31-05

 

بازار نفت

جهش نفت به سقف ۳ساله

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۶/ ۸ درصدی، بیشترین در ۸ ماه اخیر، ۳۹/ ۶۷ دلار و برنت ۵۸/ ۷۲ دلار در سقف۳ ساله قرار گرفتند. آماده‌سازی آمریکا برای حمله نظامی به مواضع سوریه پیش از حمله روز شنبه در شرایط تعطیلی بازار، رسیدن سطح تعهد اوپک و غیراوپک (تولیدات اوپک در کف ۳ساله) به ۱۳۸ درصد (ثبت رکورد برای پنجمین ماه متوالی) در کنار کاهش موجودی نفت کشورهای توسعه‌یافته، تنها ۳۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵ساله در پایان فوریه طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی IEA از نفت حمایت کرد. با وجود پیش‌بینی آژانس از رشد تقاضا به ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸، تداوم جنگ تجاری آمریکا و چین عامل فشار بر تقاضا است. حمله آمریکا به سوریه، ریسک خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های روسیه از سوی آمریکا عامل تداوم ریسک ژئوپلیتیک در بازار نفت است.

31-06