بازار سهام

بازگشت آرام شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۷ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) در سطح ۹۵ هزار و ۵۲۳ واحدی ایستاد. با وجود رشد شاخص، پس از افت ۷/ ۱ درصدی طی ۴ روز با ابهام در روند دلار همچنان ارزش معاملات در هفته جاری افت ۲۳ درصدی نسبت به ۳ هفته اول فروردین را نشان می‌دهد. افت شاخص دلار در کنار سیگنال‌های مناسب اقتصادی چین رشد اندک روی در کانال ۳۱۰۰ دلاری و رشد مس نزدیک سقف ۶۹۰۰ دلاری را رقم زد. این عامل و شناسایی فرصت خرید از اکثر نمادهای فلزات اساسی حمایت کرد. تشدید فشار فروش «جم» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. همچنان با وجود ارائه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، رشد قیمت‌ها سیگنالی برای انتظارات افزایش قیمت‌ها است. بر خلاف روند روزهای اخیر شاهد تشدید فشار فروش خودرویی‌ها بودیم و اکثر قندی‌ها نزدیک سقف روزانه رشد کردند.

31-01

 

بازار ارز

تداوم احتیاط در دلار

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 4200 تومان معامله شد. با وجود اعلام رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر شناوری ۵ تا ۶ درصدی نرخ دلار، همچنان روز گذشته دلار در سطح ۴۲۰۰ تومان معامله شد. این در شرایطی است که نرخ یورو از سطح ۵۱۷۰ تومان با رشد ۲۹ تومانی به نرخ ۵۱۹۹ تومان معامله شد. پوند نیز با رشد ۹۰ تومانی از ۲۱ فروردین به نرخ ۶۰۲۱ تومان رسید. در این شرایط در بازار غیررسمی نیز با وجود افزایش نرخ دلار بالاتر از ۵۴۰۰ تومان، در انتهای روز با سیگنال کاهش نرخ دلار در هرات نرخ دلار در بازار غیررسمی زیر ۵۴۰۰ تومان قرار گرفت. بنابراین با اقدام اخیر بانک مرکزی برای تعیین نرخ دلار در سطح ۴۲۰۰ تومان و سرکوب تقاضا، با وجود کاهش احتمال تشدید نوسانات اما پایداری دلار در سطح کنونی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

31-02

 

بازار سکه

رفت و برگشت سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 836 هزار تومان معامله شد. در شرایط حبس بازه‌ای طلا در ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ دلار، پیش‌تر لمس سقف ۶ هزار تومانی دلار، سکه را تا یک میلیون و ۹۸۴ هزار تومان افزایش داد. تعیین نرخ دلار در سطح ۴۲۰۰ تومانی با ایجاد شوک، قیمت سکه را تا کف یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومانی کاهش داد. اما در ادامه با توقف حراج سکه و سیگنال بازار آتی در کنار رشد نرخ دلار در بازار غیررسمی بالاتر از ۵۳۰۰ تومان، قیمت سکه طی ۴ روز با رشد ۱۱۵ هزار تومانی همراه شد. روز گذشته نیز با وجود رشد سکه تا سقف یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، اما در ادامه با سیگنال کاهش دلار در مناطق مرزی سکه نیز در میانه معاملات با کاهش مواجه شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1342 دلار معامله شد. از پنج‌شنبه طلا در بازه 1340 تا 1350 دلاری نوسان دارد. با وجود حمله موشکی آمریکا به تاسیسات نظامی سوریه، عدم تشدید تنش‌ها روز دوشنبه بر طلا فشار آورد. اما در میانه معاملات رشد یورو به سقف 3هفته و همچنین متهم کردن چین و روسیه به پایین نگه داشتن مصنوعی ارزش پول کشورشان با بازگشت نگرانی‌ها از جنگ تجاری شاخص دلار را به کف ۲ماهه رساند و از طلا حمایت کرد. اما روز سه‌شنبه تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران، احتمال پیشنهاد ریچارد کلاردیا (دارای دیدگاه تسریع روند افزایش نرخ بهره) از سوی ترامپ برای معاونت رئیس فدرال رزرو مقاومت سطح ۱۳۵۰ دلاری را در برابر طلا تقویت کرده است. همچنان آمارهای مسکن و تولیدات صنعتی آمریکا در کنار اظهارات نمایندگان فدرال رزرو و گزارش‌های مالی شرکت‌ها بر طلا اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 6/ 0 درصدی به قیمت 62 هزار و 524 تومان معامله شدند. در نیمه اول فروردین، شاهد افت قیمت اوراق تا کف 58 هزار تومانی بودیم. در ادامه بازگشت تقاضا قیمت اوراق را تا میانگین 64 هزار تومانی در روزهای اخیر افزایش داده است. در 4 ماه پایانی سال گذشته با ورود نقدینگی جهش (ماهانه حدود ۵ درصدی) قیمت مسکن را شاهد بودیم. امری که با ایجاد شوک در بازار مسکن، افت ۳۳ درصدی حجم معاملات در اسفند نسبت به بهمن را رقم زد. اما همچنان دورنمای افزایش سقف وام یکم مسکن تا ۲۰۰ میلیون تومان و نزدیک شدن به تابستان می‌تواند بازگشت تدریجی تقاضا و رشد سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان در ۹۶، پس از افت ۲۸ درصدی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است.

31-05

 

بازار نفت

تقابل عوامل در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۶۶ دلار معامله شد. پس از افت ۷/ ۱ درصدی WTI در روز دوشنبه از سقف ۳ساله، بازگشت چشم‌انداز اختلالات عرضه با تداوم ریسک ژئوپلیتیک در خاورمیانه، احتمال تشدید تنش‌های سوریه و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در کنار اعتصاب کارگران نفتی ونزوئلا عامل حمایت از قیمت نفت شد. با وجود این همچنان افزایش (۷ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای چهارمین هفته متوالی و رشد ۲۵ درصدی تولیدات آمریکا از میانه ۲۰۱۵ فشار را بر نفت حفظ کرده است. با وجود سطح تعهد مناسب اوپک و غیراوپک و اعلام آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از رسیدن موجودی نفت تجاری تنها ۳۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵سال، همچنان وزیر نفت کویت اعلام کرد تمدید توافق تا سال ۲۰۱۹ با در نظر گرفتن شرایط بازار در نشست ژوئن اوپک مورد بررسی قرار گیرد.

31-06