بازار سهام

برآیند صفر شاخص

11-01

دیروز شاخص کل بورس با رشد ناچیز یک واحدی (صفر درصدی) در سطح 95‌هزار و 524‌واحدی ایستاد. روز گذشته ارزش معاملات به 65 میلیارد تومان، کمترین سطح از پنجم فروردین رسید. نمادهای سنگ‌آهنی «کگل» و «کچاد» در کنار «فخوز» و «وغدیر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. خرید حقوقی‌ها در کنار رشد قیمت فولاد و سنگ آهن در بازار چین به‌دلیل کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها (سیاست پولی انبساطی)، با‌وجود کاهش شتاب ساخت‌وساز تا حدی از این نمادها حمایت کرد. بازگشت روی به ۳۲۰۰‌دلار و آلومینیوم به سقف ۲۴۰۰‌دلاری (نزدیک سقف ۷سال) در کنار شناسایی فرصت خرید پس از افت‌های اخیر و با‌وجود ابهام دلاری از برخی نمادهای فلزات اساسی حمایت کرد. اقبال معامله‌گران از نمادهای کوچک‌تر به‌ویژه قند و شکر رشد ۳/ ۰‌درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد.

 

بازار ارز

تداوم رکود معاملات ارزی

11-02

دیروز هر‌دلار آمریکا بدون تغییر برای هفتمین روز متوالی به نرخ 4200 تومان معامله شد. پس از تشدید نوسانات صعودی نرخ‌دلار در هفته سوم فروردین و لمس سقف 6‌هزار تومانی، ستاد اقتصادی دولت اقدام به تعیین نرخ ۴۲۰۰‌تومان برای دلار و حذف نرخ مبادله‌ای کرد؛ بنابراین سرکوب تقاضا، تشدید رکود در معاملات ارزی را رقم زد. اما بانک‌مرکزی اعلام کرد خرید و فروش فیزیکی ارز توسط صرافی‌ها غیرمجاز است. همچنان مکانیزم شناور ۵ تا ۶‌درصدی رشد نرخ‌دلار از‌سوی مسوولان اعلام شده است. با‌وجود رشد یورو و پوند، اما نرخ‌دلار همچنان در سطح ۴۲۰۰ تومان ثابت مانده است. با این‌وجود شنیده‌ها حاکی از معامله‌دلار در نرخ‌های بالاتر از ۵۴۰۰ تومان در بازار غیررسمی بود. بر این اساس با‌توجه به عوامل بنیادین، پایداری‌دلار در سطح کنونی دور از انتظار است.

 

بازار سکه

افت سکه پس از ۵ روز

11-03

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 16‌هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و 820‌هزار تومان معامله شد. پس از رشد 116‌هزار تومانی قیمت سکه طی 5‌روز، افت سکه به زیر یک‌میلیون و 800‌هزار تومان در پایان معاملات روز سه‌شنبه، عامل فشار بر سکه شد. در بازار طلای جهانی در روزهای اخیر شاهد حبس بازه‌ای طلا در سطح ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰‌دلاری هستیم، با این‌وجود سیگنال‌های مناسب اقتصادی آمریکا با چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره مقاومت سطح ۱۳۵۰ دلاری را در برابر طلا تقویت کرده است. در شرایط تثبیت نرخ‌دلار در ۴۲۰۰ تومان، حرکت‌ دلار در بازار غیررسمی بالاتر از ۵‌هزار تومان تا حدی از سکه حمایت می‌کند. روز گذشته پیش‌فروش سکه با سررسید یک‌ماهه با هدف بستن پنجره آربیتراژی حذف شد. همچنان سیگنال بازار آتی نیز مورد توجه معامله‌گران است.

 

بازار طلای جهانی

صعود همزمان طلا و شاخص دلار

11-04

دیروز ساعت‌16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1350‌دلار معامله شد. همچنان شاهد حرکت طلا در بازه 1340 تا 1350 دلاری بودیم. فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک با عدم تشدید تنش‌های سوریه پس از حمله موشکی آمریکا، فرانسه و انگلیس، چشم‌انداز بهبود روابط میان آمریکا و کره شمالی و شنیده‌ها از سفر اخیر پمپئو رئیس CIA، به کره‌شمالی در کنار گزارش‌های مالی مناسب شرکت‌ها، رشد بازارهای سهام را رقم زد و تقاضای محافظه‌کارانه طلا را کاهش داد. علاوه بر این آمار مناسب مسکن و رشد تولیدات صنعتی آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها در کنار رشد نرخ تورم اروپا کمتر از پیش‌بینی‌ها و رسیدن نرخ تورم انگلیس به کمترین سطح در یک‌سال اخیر با فشار بر یورو و پوند، روند صعودی شاخص‌دلار را تقویت کرد. تحولات ژئوپلیتیک، گزارش‌های مالی شرکت‌ها و اظهارات نمایندگان فدرال رزرو بر طلا اثرگذار هستند.

 

بازار اوراق مسکن

نشانه‌های احتیاط در بازار مسکن

11-05

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 7/ 0‌درصدی به قیمت 62‌هزار و 989 تومان معامله شدند. پس از افت 12‌درصدی قیمت «تسه»ها از آبان تا پایان اسفند 96، از ابتدای فروردین نیز با کاهش حجم معاملات، قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کف 58‌هزار تومانی افت کردند. با این وجود، با رشد حجم معاملات قیمت «تسه»‌ها از نیمه دوم فروردین در میانگین 62‌هزار تومانی قرار گرفته است. پیش‌تر با تشدید روند صعودی قیمت مسکن با سیگنال‌های ورود تقاضای سرمایه‌گذاری (رشد 7/ 9‌درصدی در ماه‌های بهمن و اسفند) در اسفند شاهد کاهش 33‌درصدی حجم معاملات نسبت به بهمن بودیم. در فروردین نیز گزارش‌های میدانی از تداوم روند صعودی قیمت مسکن با سیگنال‌های صعودی دلار حکایت داشت، اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، عامل کم‌نوسانی «تسه»ها به شمار می‌رود. همچنان گزارش‌های رسمی تصویر روشن‌تری ارائه خواهد داد.

 

بازار نفت

رشد نفت نزدیک سقف ۳ساله

11-06

دیروز ساعت‌16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 67‌دلار معامله شد. با وجود رشد شاخص دلار، تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک و تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا به میزان 05/ 1‌میلیون بشکه پیش از انتشار گزارش رسمی، قیمت نفت را به سقف 3‌ساله نزدیک کرد و برنت بالاتر از 72‌دلار قرار گرفت. تردیدها نسبت به تصمیم ترامپ نسبت به برجام با دورنمای کاهش صادرات ایران تا ۵۰۰‌هزار بشکه در روز و کاهش تولیدات ونزوئلا با اعتصابات کارگری عوامل حمایت از قیمت نفت هستند. با این‌وجود سطح مناسب تعهد اوپک و غیراوپک و رسیدن موجودی‌ نفت کشورهای توسعه‌یافته به ۳۰‌میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵ساله، همچنان رشد تولیدات غیراوپک مانع از رشد قابل توجه نفت است. نشست هفته آتی روسیه و اوپک برای بررسی امکان تمدید توافق مورد توجه معامله‌گران است.