بازار سهام

رشد آرام شاخص پس از ۳ روز

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۷۷ واحدی (۳/ ۰ درصدی) همراه شد. شناسایی فرصت خرید، قیمت عرضه مناسب محصولات «فولاد» در بورس کالا در کنار گزارش ماهانه مناسب «فخوز» با رشد قیمت‌ محصولات فولادی نسبت به اسفند بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. رشد نفت به سقف نوامبر ۲۰۱۴ و لمس سقف ۷۵ دلاری برنت در کنار حذف نرخ ارز مبادله‌ای از پالایشی‌ها حمایت کرد. همچنین با خوش‌بینی به حمایت طرف‌های اروپایی از برجام با نزدیک شدن به زمان تصمیم ترامپ در مورد برجام، بیشترین ارزش معاملات به خودرویی‌ها اختصاص یافت. ریسک‌های سیستماتیک از جمله تردید نسبت به دلار و روند قیمت‌گذاری محصولات، حرکت معامله‌گران را به نمادهای کوچک‌تر رقم زد.  

31-01

 

بازار ارز

دلار در انتظار سامانه «نیما»

دیروز هر دلار آمریکا در نرخ 4200 تومان تثبیت شد. پس از اعلام نرخ 4200 تومانی دلار از 21 فروردین  معاملات به حالت رکودی درآمد. شنیده‌ها حاکی از انجام معاملات در بازار غیررسمی برای تامین نیاز متقاضیان بود. با وجود هیجانی بودن نرخ‌ها در این معاملات، بازگشت نسبی آرامش و توجه به نرخ دلار در مناطق مرزی، نرخ‌ها را زیر 5500 تومان قرار داد. فرمانده انتظامی تهران بزرگ از پلمب ۴۴ صرافی غیرمجاز و دستگیری ۳۷ دلال و سوداگر جدید ارز خبر داد. راه‌اندازی سامانه «نیما» تا پایان اردیبهشت که به گفته مسوولان‌ محل تلاقی جریان‌های ورودی و خروجی ارز است و دربرگیرنده عوامل متعددی همچون صرافان، واردکنندگان و صادرکنندگان بانک‌ها و متقاضیان واقعی است، می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

31-02

 

بازار سکه

تداوم ریزش سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 25 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 770 هزار تومان معامله شد. نوسان شاخص دلار نزدیک سقف 3ماهه در کنار رشد بازارهای سهام نوسان طلا در کانال ۱۳۲۰ دلاری را تداوم بخشید. افت طلای جهانی به زیر کف ۱۳۳۰ دلاری، تثبیت دلار در ۴۲۰۰ تومان و دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده از پایان اردیبهشت افت ۵۲ هزار تومانی سکه را در ۲ روز رقم زد. با اینکه پیش‌تر معاملات غیررسمی بازار ارز مورد توجه معامله‌گران سکه بود، اما در روزهای اخیر کاهش نرخ دلار در بازار غیررسمی رقم خورد. در معاملات آتی سکه نیز شاهد افت قیمت‌ها تا کانال یک میلیون و ۷۷۰ تومانی بودیم. روند طلا و راه‌اندازی سامانه «نیما» عوامل اثرگذار بر سکه هستند.

31-03