بازار سهام

فشار فلزی-پالایشی بر شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۵۱۲ واحدی (۵۴/ ۰ درصدی) در سطح ۹۴هزار و ۲۸۴ واحدی ایستاد. نزدیک شدن به ضرب‌الاجل تصمیم ترامپ در مورد برجام (۱۲ مه) در کنار ابهام نرخ فروش‌ محصولات با تصمیم دولت در تعیین دلار ۴۲۰۰ تومان، افت ۲۰ درصدی ارزش معاملات را در اردیبهشت نسبت به میانگین فروردین رقم زده است. «فولاد» با وجود گزارش مناسب فروردین و نرخ‌های مناسب فروش بورس کالا در کنار «فملی» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. کاهش احتمال تحریم‌های شرکت آلومینیوم روسال، آلومینیوم را به ۲۲۲۸ دلار و رشد شاخص دلار مس و روی را به ۶۸۰۰ و ۳۱۰۰ دلار رساند و بر نمادهای فلزات فشار آورد. با وجود افت آرام نفت از سقف ۳ساله (برنت ۷۴ دلار) شاهد فشار فروش پالایشی‌ها بودیم. همچنان گزارش‌های ماهانه، شناسایی فرصت خرید پس از افت‌های اخیر می‌تواند بر شاخص اثرگذار باشد.

31-01

 

بازار ارز

پانزدهمین روز ثبات دلار

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر برای پانزدهمین روز متوالی در نرخ 4200 تومان تثبیت شد. پس از تشدید نوسانات صعودی دلار در نیمه دوم فروردین و عبور از 6 هزار تومان در مقاطعی، از 21 فروردین دولت نرخ دلار را 4200 تومان تعیین و خرید و فروش فیزیکی ارز توسط صرافی‌ها را ممنوع اعلام کرد. امری که با هدف سرکوب تقاضا، معاملات ارز در تهران را به حالت رکودی فرو برد. با وجود تداوم هیجان در نرخ‌های غیررسمی، اما به تدریج با فروکش هیجان، نرخ دلار در بازار غیررسمی را به نرخ دلار مناطق مرزی نزدیک کرد. در روزهای اخیر این نرخ‌ها در محدوده ۵۵۰۰ تومان نوسان داشتند. همچنان بازگشایی سامانه «نیما» با هدف یکپارچه‌سازی معاملات ارزی و قابل استفاده برای واردکنندگان و صادرکنندکان در کنار صرافی‌ها و متقاضیان ارز مسافرتی و بانک‌ها می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

31-02

 

بازار سکه

واگرایی بازار نقدی و آتی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 18 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 785 هزار تومان معامله شد. پس از افت 74 هزار تومانی سکه در 4 روز معاملاتی هفته گذشته، از روز پنج‌شنبه شاهد رشد قیمت سکه بودیم. در شرایط ثبات نرخ دلار در بازار رسمی و نوسان محدود دلار در مناطق مرزی در محدوده 5500 تومان، بازگشت اونس طلا در ساعات پایانی معاملات جهانی پس از رسیدن به کف ۱۳۱۷ دلاری تا حدی خوش‌بینی به طلا را تقویت کرد. علاوه بر این برخی معتقدند با نزدیک شدن به زمان عرضه پیش‌فروش‌های سکه، معامله‌گران با هدف کسب سود تمایل به بالا نگه داشتن قیمت سکه دارند. با وجود همگرایی پیش‌تر بازار سکه نقدی به آتی، در روزهای اخیر با وجود رشد سکه در بازار نقدی، سکه سررسید اردیبهشت همچنان در کانال یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان نوسان داشت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا از کف در ساعات پایانی

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 9/ 0 درصدی به قیمت 6/ 1322 دلار معامله شد. با وجود کم‌نوسانی طلا در بازه 1330 تا 1340 دلار، عبور نرخ بازدهی اسناد خزانه 10ساله آمریکا از سقف 3 درصد حمایت کف 1330 دلاری را شکست. کاهش ریسک ژئوپلیتیک با دیدار رهبر کره شمالی با رئیس‌جمهوری کره جنوبی جمعه طلا را نزدیک کف ۵هفته به ۱۳۱۷ دلار رساند. افت پوند با رشد تولید ناخالص داخلی انگلیس به کمترین سطح از ۲۰۱۰ در کنار افت یورو با عدم تغییر سیاست‌های به شدت انبساطی بانک مرکزی اروپا صعود شاخص دلار به سقف ۵/ ۳ ماه را تشدید کرد. با وجود رشد تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه اول آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها، اما همچنان سیگنال‌های کند شدن رشد اقتصاد جهانی، نرخ بازدهی اسناد خزانه را کاهش و با افت شاخص دلار، طلا را بالاتر از ۱۳۲۰ دلار قرار داد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تغییر مسیر قیمت‌ مسکن در فروردین

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۶/ ۰ درصدی به قیمت ۶۲ هزار و ۷۹۳ تومان معامله شدند. پس از افت قیمت «تسه»ها در روزهای ابتدایی اردیبهشت تا کف ۶۰ هزار تومانی، در ادامه بازگشت تدریجی تقاضا، قیمت «تسه»ها را تا ۶۳ هزار تومان افزایش داد. در ماه فروردین، با توجه به تعطیلات تا نیمه فروردین در کنار شرایط احتیاطی میان معامله‌گران پس از تشدید روند صعودی قیمت مسکن از آذر تا پایان اسفند، (رشد نزدیک ۱۵ درصدی در ۳ ماه پایانی سال گذشته) افت ۵۹ درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به اسفند و کاهش ۳/ ۶ درصدی نسبت به فروردین سال گذشته رقم خورد. علاوه بر این، افت ۲ درصدی ماهانه قیمت مسکن در مواجهه با سکون تقاضا رقم خورد. اما همچنان میانگین قیمت مسکن در تهران در فروردین، افزایش ۵/ ۲۹ درصدی نسبت به فروردین سال گذشته را نشان داد.

31-05

 

بازار نفت

افت آرام نفت پس از 2 هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 4/ 0 درصدی به قیمت 1/ 68 دلار معامله شد. تداوم ریسک خروج آمریکا از برجام در نتیجه کاهش صادرات ایران نوسان نفت را نزدیک سقف ۳ساله رقم زده است. در نشست اخیر مرکل و ترامپ، ترامپ اعلام کرد نیاز دارد اطمینان حاصل کند که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد و مرکل، نخست‌وزیر آلمان اعلام کرد توافق ایران بخشی از تصویر بزرگ‌تر از منطقه خاورمیانه است. با وجود کاهش تولیدات اوپک و غیراوپک و رسیدن ذخایر نفت تجاری به زیر میانگین ۵ساله، رشد شاخص دلار، افزایش تولیدات آمریکا به ۵۹/ ۱۰ میلیون بشکه در روز، افزایش ذخایر نفت تجاری آمریکا (۲/ ۲ میلیون بشکه) برخلاف پیش‌بینی‌ها در کنار تداوم افزایش (۵ موردی) تعداد دکل‌های آمریکا نیز با افزایش توجیه‌پذیری تولیدات شیل با رشد قیمت نفت، فشار را بر نفت حفظ کرده است.

31-06