بازار سهام

کاهش نسبی شتاب افت شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۱۹ واحدی (۲۳/ ۰ درصدی) با ثبت سومین روز نزولی در سطح ۹۳ هزار و ۵۸۷ واحدی ایستاد. با بازگشایی بازارهای جهانی، پس از بیشترین افت هفتگی آلومینیوم از سال ۲۰۰۸، روز گذشته کم‌نوسانی آن در سطح ۲۲۰۰ دلار رقم خورد. در شرایط کم‌نوسانی قیمت روی در ۳۱۰۰ دلار و مس در ۶۸۰۰ دلار، با تعطیلی بازارهای چین در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، حرکت شاخص دلار در سقف ۳ماهه فشار بر فلزات و نفت را حفظ کرد. روز گذشته «فارس»، پتروشیمی «جم» و «فولاد» در کنار «شخارک» و «شفن» با وجود رشد قیمت متانول در بازارهای آسیا و گزارش‌های نسبتا مناسب فروردین بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. با وجود تداوم ریسک خروج آمریکا از برجام، افت قیمت سهام و حمایت عوامل بنیادین، مانع از افت قابل توجه سهام است. بنابراین شاهد حضور حقوقی‌ها در سمت خرید هستیم.

31-01

 

بازار ارز

بازگشت هیجان به معاملات غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا برای هفدهمین روز متوالی در نرخ 4200 تومان ثابت ماند. با وجود فروکش هیجانات در بازارهای ارز مرزی در روزهای اخیر، با رشد نرخ حواله‌ای درهم به ۱۵۶۰ تومان  (معادل دلار ۵۷۲۰ تومان) رشد آرام نرخ دلار در مناطق مرزی بالاتر از ۵۶۰۰ تومان رقم خورد (سلیمانیه ۵۷۰۰ تومان و هرات ۵۶۷۰ تومان). با وجود این شنیده‌ها حاکی از هیجان در معاملات پشت خطی دلار و اعلام افزایش نرخ‌ها در معاملات غیررسمی بالاتر از ۵۷۰۰ تومان تا مرز ۵۸۰۰ تومان و در مشهد نرخ‌های بازار غیررسمی نزدیک به ۵۷۹۰ تومان نیز بود. از جمله عوامل بازگشت هیجان به معاملات ارزی را می‌توان ناشی از نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ترامپ برای اعلام تصمیم در مورد برجام دانست. با وجود این، همچنان در معاملات رسمی شاهد تثبیت نرخ دلار (با اینکه پیش‌تر شناوری حدود ۶ درصد اعلام شده بود) بودیم.

31-02

 

بازار سکه

جهش سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 36 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 851 هزار تومان معامله شد. با وجود افت طلای جهانی، سیگنال‌های هیجانی بازار ارز مرزی و دورنمای رشد تقاضای سکه در نیمه‌شعبان، سکه را از چهارشنبه گذشته 91 هزار تومان افزایشی کرد. در بازار طلای جهانی، کاهش ریسک ژئوپلیتیک کره شمالی و حرکت شاخص دلار در سقف ۵/ ۳ ماهه طلا را به کف ۱۳۱۳ دلاری (کف ۵‌هفته) رساند. شکسته شدن کف تکنیکال ۱۳۱۵ دلاری می‌تواند روند نزولی طلا را تشدید کند. در بازار ارز نیز، با وجود ثبات دلار رسمی در ۴۲۰۰ تومان، رشد دلار در معاملات پشت خطی تا نزدیک ۵۸۰۰ تومان و همبستگی ۹۶/ ۰ درصدی سکه به دلار، در مقابل ۷/ ۰ درصدی سکه به طلا، سکه را صعودی کرد. معاملات آتی سکه (سررسید اردیبهشت) بالاتر از یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان قرار گرفت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در کف 5 هفته‌‌ای

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1313 دلار معامله شد. رشد 1 / 2 درصدی شاخص دلار در ماه آوریل طلا را با افت ماهانه 9/ 0 درصدی مواجه کرد. با وجود رشد شاخص دلار، تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک در کنار ریزش بازارهای سهام کم‌واکنشی طلا به شاخص دلار را رقم زد. اما از روز جمعه و در ادامه روز دوشنبه، کاهش ریسک ژئوپلیتیک کره شمالی پس از دیدار رهبران کره‌شمالی و جنوبی، طلا را به کف 5هفته (1313 دلار) رساند. همچنین رشد بازدهی اوراق قرضه در کنار افت پوند با رسیدن تولید ناخالص داخلی سه‌ماه اول 2018 انگلیس از ۲۰۱۲ با کاهش چشم‌انداز افزایش نرخ بهره این کشور، شاخص دلار را به سقف ۵/ ۳ ماهه رساند که عامل دیگر تشدید فشار بر طلا بود. نشست هفته جاری فدرال رزرو، آمار اشتغال و مسکن آمریکا عوامل اثرگذار بر طلا هستند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 6/ 1 درصدی به قیمت 63 هزار و 599 تومان معامله شدند. با وجود افت «تسه»ها تا کف 60 هزار تومانی از ابتدای اردیبهشت، در ادامه با رشد تقاضا، اوراق در سطح 63 هزار تومان قرار گرفتند. پیش‌تر وام یکم مسکن رقیب «تسه»ها بود. اما ارائه آن تنها به «خانه‌‌اولی»‌ها و مدت انتظار یک سال وام، باعث کاهش جذابیت آن نسبت به اوراق بود. در روزهای اخیر معاملات اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی با نماد «تملی» آغاز شد. اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی سقف وام (110 میلیون تومان برای زوج‌ها و 70 میلیون تومان انفرادی در تهران) پایین‌تری نسبت به «تسه»ها (140 تومان برای زوج‌ها و 90 میلیون تومان انفرادی در تهران)  دارد. اما خرید و فروش این اوراق بدون وقفه زمانی (در مقابل ۴ ماه انتظار «تسه»ها) از مزیت «تملی» نسبت به «تسه» است.

31-05

 

بازار نفت

دومین ماه صعودی نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 67 دلار معامله شد. با وجود افت نفت در روز گذشته، رشد حدود 6/ 3 درصدی WTI و رشد 9/ 4 درصدی برنت برای دومین ماه متوالی در آوریل رقم خورد. افزایش (5 موردی) تعداد دکل‌های نفتی شیل برای چهارمین هفته متوالی و حرکت شاخص دلار در سقف 3 ماهه بر نفت فشار آورد. سطح تعهد مناسب اوپک و غیراوپک، کاهش ۹۷ درصدی ذخایر نفت تجاری نسبت به میانگین ۵ساله  در کنار تداوم تردیدها نسبت به خروج آمریکا از برجام با اخبار ضد و نقیض روزهای اخیر، پیش‌تر اعلام جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا از عدم تصمیم‌گیری نسبت به خروج برجام و تنش‌های عربستان و حوثی‌های یمن از نفت حمایت می‌کند. اما رشد تولیدات آمریکا به ۵۹/ ۱۰ میلیون بشکه در روز و به ویژه از سوی شیل فشار را بر نفت حفظ کرده است.

31-06