بازار سهام

نشانه‌های ریسک‌گریزی در بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با افت ۵۱۲ واحدی (۵۵/ ۰ درصدی) در سطح ۹۳ هزار و ۱۰۱ واحدی ایستاد. تردیدها نسبت به تصمیم ترامپ در مورد برجام با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ۱۲ مه، تشدید نوسان بازارهای موازی و فشار فروش در بازار سهام را رقم زد. در بازارهای جهانی، نفت نزدیک سقف ۳ساله قرار گرفت. بنابراین با وجود معامله نمادهای پالایشی در محدوده منفی حضور حقوقی‌ها در سمت خرید مانع از افت قابل توجه این سهام شد. با وجود روند کم‌نوسان مس در ۶۸۰۰ دلار و لمس کف ۳۰۰۰ دلاری روی با رشد شاخص دلار و افزایش موجودی LME، فشار فروش در این نمادها تشدید شد. با وجود رشد قیمت متانول آسیا تا ۴۰۰ دلار در هفته گذشته، همچنان افزایش صادرات ایران، پایداری قیمت‌ها را مبهم کرده است. علاوه بر این، تردیدها نسبت به روند نرخ دلار صادرکنندگان، عامل دیگر ابهام است.

31-01

 

بازار ارز

سیگنال‌های نادرست در بازار غیرشفاف

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر در نرخ 4200 تومان ثابت ماند. با اینکه پیش‌تر کاهش هیجانات نرخ دلار را در معاملات غیررسمی و مناطق مرزی نزدیک 5300 تومان قرار داده بود. اما از هفته گذشته، با نزدیک شدن به مهلت پایانی اعلام تصمیم ترامپ در مورد برجام، بازگشت هیجانات به معاملات غیررسمی نرخ دلار در مناطق مرزی را پنج‌شنبه گذشته بالاتر از سطح 6 هزار تومان رساند. روز گذشته نیز با رشد نرخ حواله‌ای درهم تا 1740 تومان، افزایش نرخ دلار در معاملات پشت خطی بالاتر از 6200 تومان رقم خورد. با وجود این، به دلیل عدم شفافیت در بازار، برخی منابع غیرمعتبر با انتشار اخبار نادرست نرخ دلار را حتی 6700 تومان اعلام کردند. در صورتی که براساس شنیده‌ها از بازار غیررسمی، دلار فراتر از 6300 تومان نرفت. همچنان حجم بسیار پایین معاملات را در بازار ارز شاهد هستیم.

31-02

 

بازار سکه

سقف‌شکنی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 130 هزار تومانی به سقف تاریخی 2 میلیون و 90 هزار تومان رسید. با وجود ثبت سومین هفته نزولی طلا، رشد دلار در مناطق مرزی، رشد تقاضای محافظه‌کارانه و پیش‌تر رشد تقاضا در نیمه شعبان، طی 7 روز معاملاتی سکه را با جهش 330 هزار تومانی همراه کرد. توقف پیش‌فروش 6 ماهه سکه و شکسته شدن مقاومت سقف 2 میلیون تومانی، نوسانات صعودی سکه را تشدید کرد. در بازار طلای جهانی، با وجود بازگشت طلا از کف 4ماهه، همچنان افت بیشتر طلا محتمل است. اما کف 1300 دلاری تا حدی از طلا حمایت می‌کند. در بازار ارز نیز، روز گذشته نرخ دلار غیررسمی نزدیک 6300 تومان قرار گرفت. با وجود احتمال فشار عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده، اما عبور از سطح تکنیکال 2 میلیون تومانی و تداوم ریسک برجام عوامل حمایت آینده از سکه هستند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

سومین هفته نزولی طلا

هر اونس طلای جهانی با افت 6/ 0 درصدی، ثبت سومین هفته نزولی به قیمت 1315 دلار معامله شد. با وجود افت طلا به کف 4ماهه طی معاملات پنج‌شنبه، در ادامه افت اندک شاخص دلار طلا را صعودی کرد. رشد اشتغال آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها (افزایش ۱۶۴ هزار شغل جدید در مقابل ۱۸۹ هزار) و رشد نرخ دستمزدها کمتر از پیش‌بینی‌ها، دورنمای ادامه روند تدریجی افزایش نرخ بهره را تقویت کرد. با وجود آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا (قرار گرفتن نرخ بیکاری در کف ۵/ ۱۷ ساله) اما کند شدن رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماه اول ۲۰۱۸، تشدید کسری تراز تجاری آمریکا و چین، تشدید کسری بودجه در کنار بی‌نتیجه ماندن مذاکرات تجاری وزیر خزانه‌داری آمریکا و چین در پایان هفته، تا حدی از طلا حمایت می‌کند. اما در صورت شکسته شدن حمایت کف ۱۳۰۰ دلاری، تشدید روند نزولی طلا مورد انتظار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات اسفند95 (تسه9512) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 161 تومان معامله شدند. در روزهای اخیر با رشد تقاضا، قیمت آخرین معامله اوراق تا سطح 67 هزار تومان نیز رشد داشت. پیش‌تر از ابتدای آبان، با خروج از فصل رونق مسکن (تابستان) شاهد افت قیمت «تسه»ها بودیم. در ادامه با سیگنال‌های رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و تشدید روند صعودی قیمت مسکن (رشد 5/ 29 درصدی سالانه مسکن در فروردین) احتیاط معامله‌گران «تسه»ها را برای 6 ماه متوالی تا پایان فروردین نزولی کرد. با وجود افت 2 درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران، رشد قیمت مصالح و تردید نسبت به روند دلار خوش‌بینی به کاهش قابل توجه قیمت مسکن را تا حدی کمرنگ کرده است. بنابراین با نزدیک شدن به تابستان و کاهش احتیاط میان متقاضیان مسکن، خروج اوراق از روند نزولی در اردیبهشت محتمل است.

31-05

 

بازار نفت

لمس سقف 3 ساله  WTI

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 4/ 2 درصدی به قیمت 72/ 69 دلار معامله شد. تردیدها نسبت به خروج آمریکا از برجام با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل 12 مه، روز جمعه رشد 2 درصدی قیمت نفت را رقم زد و WTI در میانه معاملات به بالاترین سطح از نوامبر ۲۰۱۴ (۹۷/ ۶۹ دلار) رسید. وزیر امور خارجه کشورمان خروج آمریکا از برجام را غیرقابل قبول اعلام کرد و آمریکا پیش‌تر اعلام کرد طرف‌های اروپایی باید «اشتباهات» خود را تصحیح کنند. طرف‌های اروپایی در حال آماده‌سازی برنامه جدیدی برای حفظ توافق هسته‌ای ایران هستند. همچنان افزایش تولیدات آمریکا به ۶/ ۱۰ میلیون بشکه در روز و رشد (۹ موردی) تعداد دکل‌های نفتی این کشور به بالاترین سطح از مارس ۲۰۱۵، فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. موضوعی که قراردادهای آتی WTI با چشم‌انداز صعودی را به کمترین سطح از ژانویه رساند.

31-06