بازار سهام

تداوم کف‌شکنی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۵۱ واحدی (۲۷/ ۰ درصدی) در سطح ۹۲ هزار و ۸۵۰ واحدی ایستاد. در شرایط تعطیلی بازار جهانی و انتظار برای تصمیم ترامپ در مورد برجام شاهد تداوم فضای احتیاطی در بازار سهام بودیم. با این وجود، ارزندگی سهام، نمادهای فلزی و برخی هلدینگ‌های پتروشیمی را در مدار صعودی قرار داد. بنابراین افت شاخص کل هم‌وزن (۶۷/ ۰ درصد) بیشتر از شاخص کل بود. روز گذشته «فولاد» در کنار «پارسان»، «جم» و «شپدیس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با وجود توقف روی در سطح ۳۰۰۰ دلار، برخی نمادها از جمله «فاسمین» و «فسرب» با رشد همراه شدند. بسیاری از نمادهای خودرویی متاثر از ریسک برجام، در حداکثر بازه منفی نوسان داشتند. رفع ریسک سیاسی برجام در کنار شفاف شدن بازار ارز می‌تواند با بازگشت توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین مانع از تداوم روند نزولی شاخص شود.

31-01

 

بازار ارز

فشار عرضه در بازار غیررسمی ارز

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر در نرخ 4200 تومان ثابت ماند. با وجود اینکه در روزهای پایانی فروردین، شاهد تداوم التهابات در بازار غیررسمی دلار بودیم اما در ادامه شاهد افت تدریجی نرخ دلار در معاملات پشت خطی و نزدیک شدن به نرخ دلار در مناطق مرزی (در بازه 5200 تومان) بودیم. اما از روزهای پایانی هفته گذشته، نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ترامپ برای تصمیم در مورد برجام، بازگشت نوسانات در معاملات غیر خطی و رشد دلار در مناطق مرزی بالاتر از 6 هزار تومان را رقم زد. روز شنبه، در معاملات غیرشفاف ارزی، سیگنال‌های نادرست به بازار ارز عامل تشدید نوسانات دلار شد. در ادامه روز یکشنبه نرخ دلار در بازار غیررسمی به 6900 تومان نیز رسید اما شنیده‌ها از افزایش عرضه در بازار غیررسمی، نرخ دلار در ساعات پایانی معاملات به ۶۴۰۰ تومان کاهش یافت.  

31-02

 

بازار سکه

افت سکه پس از 7 روز

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 70 هزار تومانی به قیمت دو میلیون و 20 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، افت نرخ دلار غیررسمی در میانه معاملات در کنار اظهارات رئیس کل بانک مرکزی سکه را کاهشی کرد. با وجود افت طلای جهانی برای سومین هفته متوالی، تشدید نوسانات دلار در بازار غیررسمی و مناطق مرزی، جهش ۱۳۰ هزار تومانی قیمت سکه در روز شنبه را رقم زد. با ادامه نوسانات صعودی نرخ دلار روز یکشنبه (نزدیک شدن به مرز ۶۹۰۰ تومان) قیمت سکه از سقف یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نیز عبور کرد. اما در ادامه شنیده‌ها از عرضه ارز در بازار غیررسمی و اظهارات سیف از یک هفته عرضه زودتر سکه‌های پیش‌فروش شده با چشم‌انداز فشار عرضه، سکه را پس از ۷ روز نزولی کرد. امری که معاملات آتی را نیز با نقدی همراه کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا در ساعات پایانی

هر اونس طلای جهانی با افت 6/ 0 درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی و به قیمت 1315 دلار معامله شد. نوسان شاخص دلار نزدیک سقف 5/ 3 ماهه با افت پوند و افت یورو در کنار سیگنال‌های مثبت اقتصادی آمریکا طلا را روز پنج‌شنبه به کف ۱۳۰۴ دلاری، کف ۴ماهه رساند. روز جمعه، رشد نرخ دستمزد و رشد اشتغال آمریکا در آوریل کمتر از پیش‌بینی‌ها (افزایش ۱۶۴ هزار در مقابل ۱۹۴ هزار) در کنار کند شدن رشد اقتصادی سه‌ماهه اول، با تقویت چشم‌انداز تدریجی شدن افزایش نرخ بهره حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری در مقابل طلا را تقویت کرد. در هفته جاری نرخ تورم آمریکا، سخنرانی رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو بر طلا اثرگذار است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو، (از ۱۸ کارشناس) ۱۲ نفر روند صعودی، ۴ کارشناس حرکت نزولی و ۲ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

شیب مثبت اوراق تسهیلات مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 8/ 2 درصدی به قیمت 66 هزار و 969 تومان معامله شدند. با وجود افت قیمت «تسه»ها به کف 60 هزار تومانی در هفته اول اردیبهشت، در ادامه رشد تدریجی تقاضا قیمت آخرین معامله اوراق تسهیلات را تا 67 هزار تومان نیز افزایش داد. به این ترتیب با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 2/ 21 درصد قرار گرفته است. اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی با نماد «تملی» نیز نزدیک سطح «تسه»ها نوسان داشت. اما وام این اوراق پایین‌تر از وام بانک مسکن است. به نظر می‌رسد خارج شدن معامله‌گران مسکن از لاک احتیاط پس از افت تعداد معاملات در ماه‌های اسفند و فروردین و تداوم رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن در کنار نزدیک شدن به فصل تابستان (اوج تقاضای مسکن) روند صعودی «تسه»ها را رقم بزند.

31-05

 

بازار نفت

بازار نفت در انتظار تصمیم ترامپ

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۴/ ۲ درصدی به قیمت ۷۲/ ۶۹ دلار معامله شد. تقویت تردیدها نسبت به تصمیم ترامپ درمورد برجام نوسان نفت نزدیک سقف ۳ساله را رقم زد. با وجود رشد صادرات کشورمان پس از برجام و رسیدن تولیدات به ۸/ ۳ میلیون بشکه در روز، اما احتمال خروج آمریکا از برجام می‌تواند با کاهش صادرات ایران تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز طی ۶ ماه باعث تشدید کمبود عرضه بازار نفت شود. پیش‌تر نیز توافق میان اوپک و غیراوپک برای کاهش ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز تولیدات نفت و ادامه آن تا پایان سال ۲۰۱۸، با ایجاد کمبود عرضه، موجودی نفت تجاری در کشورهای توسعه‌یافته را به میانگین ۵ساله نزدیک کرده است. اما رشد تولیدات آمریکا به ۶۲/ ۱۰ میلیون بشکه در روز و افزایش (۹ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای پنجمین هفته متوالی، می‌تواند آن را جایگزین کند.

31-06