بازار سهام

بیشترین رشد شاخص در یک ماه

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۴۰ واحدی (۴۷/ ۰ درصدی) در سطح ۹۳ هزار و ۶۰۶ واحدی ایستاد. با وجود نزدیک شدن به اعلام تصمیم ترامپ در مورد برجام، ارزندگی قیمت سهام پس از افت‌های اخیر و کاهش فروشندگان در بازار سهام پس از ۷ روز معاملاتی تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها را رقم زد. در بازار جهانی، با فشار شاخص دلار با حرکت در سقف ۴ماهه، افت مس به کانال ۶۷۰۰ دلاری و کم‌نوسانی روی در کانال ۳ هزار دلاری را شاهد بودیم. با این وجود، نمادهای فلزات اساسی با افت‌های اخیر و خوش‌بینی به عوامل بنیادین بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اکثر نمادهای خودرویی‌ نزدیک سقف روزانه صعودی شدند و نوسان نفت نزدیک سقف ۳ساله از پالایشی‌ها حمایت کرد. همچنان سخنان ترامپ (در ساعات پایانی) و مشخص‌تر شدن روند دلار عوامل اثرگذار بر بازار سهام هستند.

31-01

 

بازار ارز

کاهش نوسانات معاملات غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 4200 تومان معامله شد. در بازار رسمی از 21 فروردین شاهد تثبیت نرخ دلار در سطح 4200 تومانی هستیم. اما در بازار غیررسمی پس از تشدید نوسانات دلار با ریسک خروج آمریکا از برجام، از پایان هفته گذشته دلار بالاتر از 6 هزار تومان قرار گرفت. در هفته جاری نیز نرخ دلار به روند صعودی ادامه داد و در میانه معاملات روز یکشنبه سقف 6900 تومانی را نیز در معاملات پشت خطی لمس کرد. اما با مداخله بازارساز، از میانه روز یکشنبه دلار بازار غیررسمی در کانال 6400 تومانی و در مناطق مرزی نزدیک مرز 6100 تومان رسید. روز سه‌شنبه نیز با انتظار اعلام تصمیم ترامپ (سه‌شنبه شب) و بالا رفتن هیجانات نرخ دلار در معاملات پشت‌خطی از 6500 تومان عبور نکرد و در ساعات پایانی تا 6350‌تومان نیز افت داشت.

31-02

 

بازار سکه

روز پرنوسان سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 10 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 960 هزار تومانی معامله شد. در شرایط نوسان آرام طلای جهانی نزدیک سطح 1310 دلاری، نزدیک شدن به زمان اعلام تصمیم ترامپ، رشد اندک نرخ دلار در معاملات پشت خطی را رقم زد. به صورتی که در ابتدای معاملات روز سه‌شنبه سکه بالاتر از سقف دو میلیون تومانی قرار گرفت. با این وجود، خبر اعلام عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده روز چهارشنبه، سکه را در مسیر نزولی و زیر کف یک میلیون و 950 هزار تومانی قرار داد. اما با ادامه نوسان دلار غیررسمی در کانال 6500 تومانی، سکه اندکی صعودی شد. ریسک تصمیم ترامپ در مورد برجام روز گذشته افت بازارهای سهام اروپا و از طلای جهانی حمایت کرد. معاملات آتی نیز با وجود تشدید نوسانات، در نهایت سررسید اردیبهشت نزدیک معاملات نقدی قرار گرفت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

حبس بازه‌ای طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1310 دلار معامله شد. از ابتدای هفته شاهد حبس بازه‌ای طلا در سطح ۱۳۰۵ تا ۱۳۱۷ دلار هستیم. روز گذشته ریسک خروج آمریکا از برجام و احتمال تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک تا حدی از طلا حمایت کرد و بازارهای سهام اروپا با افت مواجه شدند. همچنان نوسان شاخص دلار در سقف ۴ ماهه فشار را بر طلا حفظ کرده است. سیگنال‌های کند شدن رشد اقتصاد اروپا، با فشار بر یورو و پوند عامل حمایت از شاخص دلار است. با وجود نشانه‌های کند شدن رشد اقتصادی آمریکا، اما اثر کاهش مالیات شرکت‌ها با تقویت رشد اقتصادی و رشد نرخ تورم دورنمای رشد تدریجی شاخص دلار را ارائه می‌دهد. با این وجود، رشد شاخص دلار می‌تواند با رشد هزینه‌های مالی شرکت‌ها به خصوص در کشورهای در حال توسعه، بر اقتصاد این کشورها فشار وارد کند.  

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 11/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 318 تومان معامله شدند. پس از رشد 3 درصدی «تسه»ها در هفته گذشته، نوسانات قیمت اوراق کاهش یافت. با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن در کنار دورنمای خروج تدریجی معامله‌گران مسکن از لاک احتیاط پس از دو ماه افت قابل توجه تعداد معاملات مسکن (افت 33 درصدی در اسفند نسبت به بهمن و افت 59 درصدی در فروردین نسبت به اسفند) می‌تواند رشد آرام «تسه»ها را به دنبال داشته باشد. با وجود رشد قیمت مسکن زیر ۲ درصد به صورت ماهانه در فصل اوج تقاضای مسکن، تابستان، در ادامه سیگنال‌های ورود نقدینگی و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری، روند صعودی قیمت مسکن تا ۵/ ۲۹ درصد در فروردین نسبت به فروردین ۹۵ را تشدید کرد. همچنان نوسانات بازارهای موازی می‌تواند بر بازار مسکن نیز اثرگذار باشد.

31-05

 

بازار نفت

نوسان آرام نفت نزدیک سقف

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/ 69 دلار معامله شد. پس از رسیدن قیمت WTI به سقف 5/ 3 ساله (84/ 70 دلار) در انتظار برای اعلام نتیجه تصمیم ترامپ نسبت به برجام سه‌شنبه شب، شناسایی فرصت خرید در کنار تداوم رشد شاخص دلار در سقف 4ماهه افت اندک نفت را رقم زد. با وجود اینکه برخی کارشناسان و مقامات خارجی احتمال خروج آمریکا از برجام را محتمل می‌دانند اما برخی تداوم تعلیق تحریم‌ها را دور از انتظار نمی‌دانند. در صورت خروج آمریکا از برجام، برخی موسسات کاهش صادرات ایران ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز طی ۶ ماه را پیش‌بینی کردند. از سمت تقاضا، واردات نفت چین به دلیل رشد تقاضای پالایشگاه‌ها به رکورد ۶۴/ ۹ میلیون بشکه در روز در آوریل رسید. نظرسنجی‌ها افزایش ۲۵/ ۱ میلیون بشکه ذخایر نفت تجاری آمریکا را نشان می‌دهد.

31-06