بازار سهام

رشد شاخص پس از ۴ هفته

شاخص کل بورس پس از ۴ هفته نزولی با رشد ۱/ ۰ درصدی در سطح ۹۳ هزار و ۶۹۱ واحدی ایستاد. شرایط انتظاری برای تصمیم ترامپ در مورد برجام و در نهایت اعلام خروج یکجانبه آمریکا از برجام (شب سه‌شنبه) و دورنمای بازگشت تحریم‌ها در بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه عامل تشدید فشار فروش در بازار سهام بود. با این وجود، حضور حقوقی‌ها در سمت خرید تغییر مالکیت ۵/ ۱۴۶ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم زد. همچنان با وجود تردید دلاری در بازار، اما افزایش نرخ فروش قیمت محصولات فولادی در بورس کالا می‌تواند سیگنالی برای تغییر انتظارات باشد. نوسان نفت نزدیک سقف ۵/ ۳ساله نیز عامل حمایت از پالایشی‌ها است. در بازار جهانی، با کاهش موجودی انبار LME و افزایش واردات مس چین، مس به ۶۹۰۰ دلار رشد کرد. اما آلومینیوم به ۲۲۰۰ دلار و روی زیر ۳۱۰۰ دلار نوسان داشت.

31-01

 

بازار ارز

یک ماه ثبات دلار رسمی

هر دلار آمریکا بدون تغییر هفتگی در نرخ 4200 تومان ثابت ماند. یک ماه از تصمیم دولت برای تعیین نرخ دلار در ۴۲۰۰ تومان گذشته است. پس از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، روز چهارشنبه رشد اندک نرخ دلار در مناطق مرزی به کانال ۶۳۰۰ تومانی رقم خورد. با این وجود در بازار غیررسمی، تشدید فضای روانی و عدم شفافیت معاملات، نرخ‌های مختلفی برای دلار شنیده می‌شد. اما در ساعات پایانی معاملات چهارشنبه نرخ دلار در معاملات تهران نزدیک سطح ۶۷۰۰ تومانی قرار گرفت. با این وجود، در فضای تردید حجم معاملات به شدت کاهش یافت. روز پنج‌شنبه نیز شاهد کم‌نوسانی دلار در معاملات پشت خطی در کانال ۶۶۰۰ تومانی بودیم. در مناطق مرزی نیز دلار کم‌نوسان بود. عدم تشدید نوسانات صعودی دلار با خروج یکجانبه آمریکا از برجام، برخی از دلالان را غافلگیر کرد.

31-02

 

بازار سکه

جهش سکه در روز پایانی هفته

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 1/ 6 درصدی به قیمت 2 میلیون و 80 هزار تومان معامله شد. با وجود افت قیمت سکه از ابتدای هفته زیر سطح 2 میلیون تومانی، اما روز پنج‌شنبه قیمت سکه با رشد 90 هزار تومانی، مجددا به سقف تاریخی نزدیک شد. روز چهارشنبه با اعلام خروج آمریکا از برجام، نرخ دلار در بازار غیررسمی حدود 300 تومان افزایش داشت. با این وجود، کاهش نوسانات صعودی دلار غیررسمی در کنار عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده یک هفته زودتر از موعد سکه را با رشد 30 هزار تومانی همراه کرد. روز پنج‌شنبه، با وجود کم‌نوسانی دلار در معاملات پشت خطی، اما عدم ورود سکه‌های پیش‌فروش‌شده در سمت عرضه بازار، سیگنال‌های بازار آتی و گمانه‌زنی‌ها از تمایل معامله‌گران به بالا بردن قیمت سکه پیش از عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده از سوی این معامله‌گران را می‌توان دلیل تشدید نوسانات سکه دانست.

31-03

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا به کانال 1320 دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1324 دلار معامله شد. افت شاخص دلار از سقف 5/ 4 ماهه، رشد طلا از کف 1305 دلاری را رقم زد. اما رشد بازارهای سهام و کاهش ریسک‌های ژئوپولیتیک با دورنمای دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی رشد طلا را محدود کرد. رشد نرخ تورم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها در ماه آوریل در کنار تقاضای مناسب اسناد خزانه (از جمله ۱۷ میلیارد دلار اسناد خزانه آمریکا با سررسید ۳۰سال) با کاهش نرخ بازدهی اسناد خزانه ۱۰‌ساله به زیر ۳ درصد (بر خلاف پیش‌بینی‌ها) عامل فشار بر شاخص دلار شد. در شرایط چشم‌انداز تدریجی بودن افزایش نرخ بهره آمریکا، انتظار می‌رود در نشست ژوئن فدرال رزرو افزایش نرخ بهره صورت گیرد. کاهش احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره بانک انگلیس و اروپا نیز (با حمایت از شاخص دلار) فشار را بر طلا حفظ کرده است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

سومین هفته صعودی اوراق تسهیلات

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 9/ 1 درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی و به قیمت 65 هزار و 976 تومان معامله شدند. با وجود افت «تسه»ها به کف 60 هزار تومانی (بازدهی منفی 4/ 10 درصدی از ابتدای سال) در 3 اردیبهشت، اما رشد تدریجی تقاضا قیمت اوراق تسهیلات مسکن را با اندکی رشد همراه کرد. به این ترتیب میانگین «تسه»ها در سطح 63 هزار و 548 تومان در اردیبهشت قرار گرفت. اما همچنان جهش قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، با ایجاد شوک در معاملات مسکن، افت ماهانه ۳۳ و ۵۹ درصدی را به ترتیب در اسفند و فروردین رقم زد. همچنان کارشناسان نوسانات نرخ دلار، ورود تقاضای سرمایه‌گذاری با سیگنال‌های کاهش رشد شبه‌پول را از جمله دلایل نوسانات قیمت مسکن اعلام می‌کنند. امری که باعث کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن می‌شود.

31-05

 

بازار نفت

ابهام «ایران» در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 71 دلار معامله شد. اعلام خروج آمریکا از برجام با تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک و دورنمای کاهش صادرات ایران از نفت حمایت کرد. با وجود نامشخص بودن اثر تحریم‌ها بر میزان کاهش صادرات ایران، اما احتمال جایگزینی آن توسط سایر تولیدکنندگان افت نفت از سقف ۵/ ۳ ساله را رقم زد. با وجود کاهش ۲ درصدی عرضه پس از توافق میان اوپک و غیراوپک، این عامل آینده توافق را مبهم کرده است. با وجود ترجیح برخی اعضا (روسیه و قزاقستان) برای رشد تولیدات، اما برخی از جمله عربستان با تمایل به افزایش قیمت تا ۸۰ دلار، موافق ادامه توافق هستند. اما ایران، به دلیل رشد تولیدات شیل (پیش‌بینی EIA از افزایش تولیدات آمریکا به ترتیب به ۷۲/ ۱۰ و ۸۶/ ۱۱ میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹) نفت ۶۰ دلاری را مطلوب‌ می‌داند.

31-06