بازار سهام

بازگشت خودرویی‌ها به صدر معاملات

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۷۵ واحدی (۳/ ۰ درصدی) در سطح ۹۴ هزار و ۱۶۶ واحدی ایستاد. با وجود تردید نسبت به پایبندی طرف‌های اروپایی به برجام (طرف قرارداد شرکت‌های خودرویی) و ابهام نسبت به تامین مواد اولیه وارداتی خودرویی‌ها و شناسایی فرصت خرید پس از افت‌های اخیر، ۱۸ درصد از ارزش معاملات به این گروه اختصاص یافت. شاهد حضور حقوقی‌ها در سمت خرید نمادهای خودرویی نیز بودیم. با رشد متانول به ۴۱۰ دلار در معاملات چین، تولیدکنندگان متانول با رشد همراه شدند. همچنان نوسان قیمت نفت و چشم‌انداز رشد عرضه، پایداری قیمت متانول در سطح کنونی را در ابهام فرو برده است. رسیدن شاخص انبوه‌سازی به کف تیر ۹۲ در کنار رشد ۵/ ۲۹ درصدی قیمت مسکن (با وجود شوک به تقاضا) و تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت (ابهام در پایداری) از گروه‌های کوچک‌تر انبوه‌سازی، سیمان و کاشی و سرامیک حمایت کرد.

31-01

 

بازار ارز

فروکش تدریجی هیجانات دلار

دیروز شاهد ثبات نرخ دلار رسمی در سطح 4200 تومان برای بیش از یک ماه بودیم. با وجود تشدید نوسانات صعودی نرخ دلار غیررسمی با نزدیک شدن به تصمیم ترامپ در مورد برجام تا سقف 6900 تومان، اما در ادامه پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و چشم‌انداز بازگشت تحریم‌ها، با وجود اعلام نر‌خ‌های غیرواقعی در فضای غیرشفاف بازار، اما در میان دلالان نرخ دلار نتوانست از سقف 6700 تومانی عبور کند. در روزهای پنج‌شنبه و شنبه نیز با فروکش هیجانات، نرخ دلار در بازار غیررسمی سطح 6600 تومان نوسان داشت. اما روز گذشته به کانال 6500 تومانی افت کرد. در بازارهای مرزی نیز دلار در کانال 6200 تومانی قرار گرفت. همچنان تصمیم طرف‌های اروپایی نسبت به برجام، تعیین تکلیف شدن نرخ دلار رسمی و احتمال کاهش صادرات نفتی ایران (کاهش عرضه ارز) عوامل اثرگذار بر بازار ارز هستند.

31-02

 

بازار سکه

افت 100 هزار تومانی سکه در 2 روز

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 60 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 980 هزار تومان معامله شد. پس از جهش 130 هزار تومانی سکه طی 3 روز (از سه‌شنبه) تا 2 میلیون و 80 هزار تومان، فروکش نسبی هیجان خروج آمریکا از برجام و عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده زودتر از موعد، سکه را نزولی کرد. در 3 هفته اخیر با رشد 4 درصدی شاخص دلار، طلای جهانی تا کف 1305 دلاری افت داشت. با وجود این، در پایان معاملات جهانی رشد اندک طلا از کف رقم خورد. همچنان خوش‌بینی به رشد بازارهای سهام در کنار چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در نشست آتی فدرال رزرو (ژوئن) فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار غیررسمی دلار نیز روز گذشته تا کف ۶۵۰۰ تومان افت داشت. این عامل و گرفتن موقعیت فروش معامله‌گران سکه، فشار بر سکه را حفظ کرده است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

بازگشت شاخص دلار از سقف

هر اونس طلای جهانی پس از 3 هفته نزولی با رشد هفتگی 22/ 0 درصدی به قیمت 9/ 1317 دلار معامله شد. پس از رشد 1 / 4 درصدی شاخص دلار در 3 هفته اخیر، افت شاخص دلار از سقف 4ماهه (با رشد نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها) طلا را از کف ۱۳۰۵ دلاری با رشد همراه کرد. با وجود این همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن فدرال رزرو در کنار خوش‌بینی‌ها به رشد اقتصادی با اجرایی شدن سیاست‌های مالی انبساطی از جمله کاهش مالیات شرکت‌ها، مانع از رشد قابل توجه طلا است. علاوه بر این، با وجود تداوم ریسک ژئوپلیتیک خروج آمریکا از برجام، اما دورنمای دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی، کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا را رقم زد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۹ کارشناس) ۱۵ نفر روند صعودی، ۲ کارشناس حرکت نزولی و ۲ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

ادامه کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 3/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 962 تومان معامله شدند. همچنان شاهد روند کم‌نوسان اوراق تسهیلات مسکن هستیم. با اینکه پیش‌تر اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی با نماد «تملی» برای خارج کردن وام مسکن از بانک مسکن بود، اما در این نمادها معامله‌ای صورت نگرفته است. با وجود امکان فروش اوراق «تملی» بدون وقفه زمانی (در مقابل وقفه زمانی 4 ماهه برای «تسه»ها) اما پایین‌تر بودن سقف وام مسکن بانک ملی در کنار کاهش تقاضای وام مسکن به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و جهش اخیر قیمت مسکن (از آذر و رشد 5/ 29 درصدی در فروردین نسبت به فروردین سال گذشته) باعث کمتر بودن جذابیت این اوراق است. همچنان نزدیک شدن به تابستان و رشد آرام تقاضای مسکن می‌تواند افزایش تدریجی قیمت اوراق تسهیلات مسکن را به دنبال داشته باشد.

31-05

 

بازار نفت

ابهام در حمایت کف 70 دلاری

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 4/ 1 درصدی به قیمت 7/ 70 دلار معامله شد. با وجود چشم‌انداز بازگشت تحریم‌های آمریکا در بازه 180 روزه، فروکش هیجان ناشی از خروج آمریکا از برجام و احتمال جایگزینی صادرات نفت ایران، افت نفت از سقف ۵/ ۳ ساله (برنت ۸۰ دلار و WTI ۷۱/ ۸۹ دلار) را رقم زد.  UBS چشم‌انداز کاهش صادرات ایران به میزان ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا نوامبر، رئیس موسسه SVB کاهش ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه تا سه‌ماه اول ۲۰۱۹ و برخی کارشناسان ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه کاهش صادرات نفت را تا پایان ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده‌اند. افزایش (۱۰ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای ششمین هفته متوالی در کنار رشد تولیدات آمریکا به ۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز و تردیدها نسبت به آینده توافق میان اوپک و غیراوپک فشار را بر نفت حفظ کرده است.

31-06