بازار سهام

بیشترین رشد شاخص در یک ماه

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۳۸ واحدی (۵۷/ ۰ درصدی) همراه شد. شناسایی فرصت خرید، ارزش معاملات را با رشد ۳۰ درصدی نسبت به میانگین اردیبهشت همراه کرد و بیشترین رشد شاخص کل هم‌وزن (۴/ ۱ درصد) از تیر ۹۵ و تغییر مالکیت ۵/ ۱۸ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها، در نمادهایی که پیش‌تر مورد حمایت جدی حقوقی‌ها بودند رقم خورد. در شرایط کم‌نوسانی قیمت جهانی فلزات اساسی، ارزندگی سهام، قیمت مناسب عرضه فولاد در بورس کالا و چشم‌انداز رشد نرخ تورم، با رشد سود اسمی شرکت‌ها عامل حمایت از فلزات اساسی شد. خوش‌بینی به پایبندی اروپایی‌ها به برجام و درخواست تولیدکنندگان از افزایش قیمت خودرو، از خودرویی‌ها و لیزینگ‌های خودرویی حمایت کرد؛ اما تردیدهای موجود می‌تواند مانع از پایداری رشد این نمادها شود. با وجود تداوم مازاد عرضه سیمان، شناسایی کف قیمتی رشد سیمانی‌ها را رقم زد.

31-01

 

بازار ارز

تشدید نوسانات نزولی دلار در مرز

دیروز هر دلار آمریکا برای بیش از یک ماه در نرخ ۴۲۰۰ تومان ثابت ماند. با وجود حرکت دلار غیررسمی در کانال ۶۶۰۰ تومانی برای ۳ روز از چهارشنبه، پس از اعلام خروج آمریکا از برجام نرخ دلار از روز یکشنبه با افت آرامی همراه شد. اتفاقی که روز دوشنبه نیز ادامه یافت و شنیده‌ها حاکی از افت نرخ دلار در مقاطعی زیر سطح ۶۴۰۰ تومان بود. تشدید روند نزولی دلار در مناطق مرزی، در میانه معاملات دلار را زیر ۶ هزار تومان قرار داد. اما شناسایی کف قیمتی، دلار را بالاتر از سطح مزبور به کانال ۶۱۰۰ تومانی در مناطق مرزی بازگرداند. همچنان در صورت کاهش صادرات نفت، کاهش عرضه ارز عامل حمایت از نرخ دلار است. حمایت کف ۶ هزار تومانی را می‌توان به تردیدها و شرایط انتظاری برای نتیجه مذاکره وزیر امور خارجه کشورمان با طرف‌های اروپایی نسبت داد.

31-02

 

بازار سکه

روز پرنوسان سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 77 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 903 هزار تومان معامله شد. در شرایط کم‌نوسانی طلای جهانی، تشدید روند نزولی نرخ دلار در مناطق مرزی عامل فشار بر قیمت سکه شد. با وجود افت سکه تا کف یک میلیون و۸۸۰ هزار تومان در ابتدای معاملات، شناسایی کف قیمتی سکه را صعودی کرد. با وجود روند کم‌نوسان دلار در بازار مرزی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام (چهارشنبه) از روز یکشنبه نرخ دلار در مسیر نزولی قرار گرفت و روز گذشته دلار مرزی در مقطعی زیر ۶ هزار تومان نیز رسید. تداوم تردیدها نسبت به برجام، دلار را بالاتر از ۶ هزار تومان در مناطق مرزی و در سطح ۶۴۰۰ تومان در بازار غیررسمی رساند. با تداوم فشار عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده، شکستن کف یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی سکه محتمل است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کم‌نوسانی طلا زیر 1320 دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1318 دلار معامله شد. افت بیشتر شاخص دلار از سقف 4 ماهه تا حدی از طلا حمایت کرد. اعلام یکی از اعضای بانک مرکزی اتحادیه اروپا از شروع افزایش نرخ بهره چند ماه پس از اتمام خرید اوراق قرضه دولتی (احتمالا در پایان سپتامبر) با ارائه سیگنال خروج از سیاست‌های به شدت انبساطی از یورو حمایت کرد و افت بازارهای سهام اروپا (با فشار بر صادرات) را به دنبال داشت. با وجود این، سیگنال کاهش تنش‌های تجاری آمریکا و چین تا حدی رشد بازارهای سهام آسیا را رقم زد. با وجود این، پیش‌تر رشد ۴ درصدی شاخص دلار، عامل فشار بر طلا شده بود. با وجود چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست آتی فدرال رزرو، آمار نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها، دورنمای تدریجی بودن افزایش نرخ بهره را تقویت کرده است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

افت آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 5/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 645 تومان معامله شدند. پس از 3 هفته صعود «تسه»ها از کف 60 هزار تومانی (3 اردیبهشت)، شاهد کم‌نوسانی قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. در ماه فروردین شاهد افت 59 درصدی تعداد معاملات مسکن بودیم و پیش‌تر در اسفند افت 33 درصدی تعداد معاملات نسبت به بهمن رقم خورد. با وجود این، میانگین قیمت مسکن در فروردین افت تنها 2 درصدی را نسبت به اسفند نشان داد. ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن در کنار شوک معامله‌گران از نوسانات صعودی قیمت مسکن شوک تقاضای مسکن را ایجاد کرد. اما با توجه به رشد نهاده‌های تولید، گزارش مرکز آمار از افزایش ۳۴ درصدی قیمت محصولات فلزی، رشد ۱۵ درصدی سیمان و ۱۳ درصدی شیرآلات در ۹ ماه ابتدایی ۹۶، افت قابل توجه مسکن را دور از انتظار نموده است.

31-05

 

بازار نفت

دورنمای رشد عرضه غیراوپک

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۷۰ دلار معامله شد. تردیدها نسبت به میزان کاهش صادرات ایران و چشم‌انداز جایگزینی آن با سایر تولیدکنندگان، افت نفت را از سقف ۵/ ۳ ساله (برنت ۷۸ دلار) رقم زد. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات و رئیس امسال اوپک، اعلام کرد اوپک (عربستان، کویت و امارات) توانایی جایگزینی کاهش احتمالی تولیدات را دارند. تولیدات اوپک در آوریل با ۱۲ هزار بشکه افزایش همراه شد. اما در گزارش ماهانه اوپک، رشد تولیدات غیراوپک نسبت به گزارش پیشین افزایش و ۸۹ درصد از رشد تولیدات غیراوپک از سوی آمریکا (با رشد ۲۷ درصدی تولیدات از میانه ۲۰۱۶) پیش‌بینی شد. با وجود قرار گرفتن موجودی نفت تجاری ۹ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵ساله، این عامل و احتمال کاهش تقاضا به دلیل سیاست‌های تجاری آمریکا و تحریم‌ها علیه ایران و روسیه، فشار بر نفت را حفظ کرد.

31-06