بازار سهام

تداوم روند صعودی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۳ واحدی (۰۴/ ۰ درصدی) با ثبت دهمین روز صعودی در سطح ۹۵ هزار و ۱۳۶ واحدی ایستاد. رشد ۲۰ درصدی قیمت نفت برنت از ابتدای سال ۲۰۱۸ و نوسان آن نزدیک سقف ۵/ ۳ ساله در کنار انتشار گزارش پایان سال «شپنا» با رشد ۵۳ درصدی و رشد ۱۴۲ درصدی سودآوری «شتران» نسبت به پایان سال ۹۵، عامل حمایت از پالایشی‌ها شد. با وجود تاثیر مثبت «شبندر» بر شاخص، با شناسایی سود «شپنا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. با ادامه نگرانی‌ها نسبت به برجام، شاهد تداوم فشار فروش در خودرویی‌ها بودیم. همچنان کم‌نوسانی قیمت فلزات در ماه‌های اخیر و حمایت کف‌ ۳۰۰۰ دلاری روی، ۶۷۰۰ دلاری مس و سیگنال‌های بورس کالا در قیمت فولاد، در کنار شفاف‌تر شدن بازار ارز می‌تواند از شاخص حمایت کند.  

31-01

 

بازار ارز

رفت و برگشت دلار غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا برای بیش از ۵ هفته در نرخ ۴۲۰۰ تومان بدون تغییر ماند. پس از رسیدن دلار به ۶۶۰۰ تومان در بازار غیررسمی با خروج آمریکا از برجام، فروکش نسبی هیجانات دلار را در بازار غیررسمی نزولی کرد. به این ترتیب از یکشنبه هفته گذشته شاهد افت دلار تا ۶۲۰۰ تومان روز پنج‌شنبه در بازار غیررسمی بودیم. از ابتدای هفته جاری نیز نرخ دلار غیررسمی در کانال ۶۱۰۰ تومانی قرار گرفت. با ادامه روند نزولی نرخ دلار، روز یکشنبه حمایت کف ۶۱۰۰ تومانی نیز شکسته شد. اما با شناسایی کف قیمتی، از ساعت ۳ بعدازظهر دلار غیر رسمی به ۶۱۳۰ تومان رسید. همچنان تردیدها نسبت به برجام و احتمال کاهش درآمدهای ارزی حاصل از نفت، وجود پریمیوم ریسک در بازار غیررسمی در شرایط امنیتی و کاهش حجم معاملات (در نتیجه تشدید نوسانات) موانع افت قابل توجه دلار هستند.

31-02

 

بازار سکه

کم‌نوسانی سکه در ابهام بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 952 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، ادامه روند نزولی نرخ دلار در بازار غیررسمی، سکه را پایین‌تر از کف یک میلیون و 950 هزار تومانی قرار داد. در بازار طلای جهانی چشم‌انداز روند افزایش نرخ بهره‌ آمریکا با دورنمای تسریع رشد تورم و روند شاخص دلار مورد توجه معامله‌گران طلا است. اما کف ۱۲۸۷ دلاری از طلا حمایت می‌کند. در بازار ارز نیز شاهد ادامه روند نزولی نرخ دلار از ابتدای هفته گذشته بودیم. اما با بازگشت دلار از کف ۶۱۰۰ تومانی، قیمت سکه که به یک میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسیده بود، از میانه معاملات صعودی شد. همچنان روند طلای جهانی، شفاف‌تر شدن بازار ارز و نوسان قیمت آتی سکه سررسید تیر بالاتر از ۲ میلیون تومان عوامل اثرگذار بر سکه هستند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

بیشترین افت طلا از آذر

هر اونس طلای جهانی با افت 2 درصدی، بیشترین افت هفتگی از آذر را ثبت کرد. افت یورو با تردیدهای سیاسی نسبت به ایتالیا در کنار افزایش قیمت نفت و احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با افزایش نرخ بازدهی اسناد خزانه ۱۰‌ساله به ۳ درصد، شاخص دلار را به سقف ۵ماهه و طلای جهانی را به ۱۲۸۶ دلار رساند. با وجود اعلام افزایش واردات چین از آمریکا برای کاهش کسری تراز تجاری آمریکا، همچنان جزئیات توافق تجاری مشخص نشده است. ریسک ژئوپلیتیک با خروج آمریکا از برجام و تردیدها نسبت به نشست میان رهبر کره شمالی و آمریکا تا حدی از طلا حمایت ‌می‌کند. در هفته جاری صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو و آمارهای اقتصادی آمریکا بر طلا اثرگذار است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۶ کارشناس) ۷ نفر روند صعودی، ۷ کارشناس نزولی و ۲ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت آرام «تسه»ها به مسیر نزولی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت یک درصدی به قیمت 64 هزار و 709 تومان معامله شدند. با وجود رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا سطح ۶۷ هزار تومانی مجددا افت تقاضا، قیمت اوراق را به میانگین ۶۴ هزار تومان رساند. در ماه‌های اخیر افزایش عرضه اوراق تسهیلات مسکن، تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن و شوک به تقاضا در کنار ارائه وام‌های صندوق یکم بانک مسکن به «خانه‌اولی»ها روند نزولی «تسه»ها را از ابتدای آبان تا حدود ۲۰ درصد در پایان فروردین رقم زد اما چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا حمایت کف ۶۰ هزار تومانی از اوراق را رقم زد. بانک ملی نیز اوراق تسهیلات مسکن با نماد «تملی» را با سقف کمتر از سقف «تسه»ها ارائه کرد. با وجود قابلیت معامله‌ بدون بازه انتظاری ۴ ماهه («تسه»ها) پایین بودن حجم معاملات این اوراق به سهم بسیار پایین تقاضای سفته‌بازی اشاره دارد.

31-05

 

بازار نفت

دومین هفته صعودی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۸/ ۰ درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی شد. چشم‌انداز کاهش صادرات ایران با خروج آمریکا از برجام و چشم‌انداز بازگشت تحریم‌ها (با وجود تردید در مورد میزان کاهش) در کنار کاهش تولیدات ونزوئلا نفت را به سقف ۵/ ۳ ساله (برنت ۸۰ دلار و WTI به ۳/ ۷۲ دلار) رساند. اما همچنان تردیدها نسبت به پایداری تقاضا با رشد قیمت نفت و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی از رشد تقاضا به میزان ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز (۵/ ۱ میلیون بشکه در روز در گزارش پیشین) و رشد شاخص دلار به سقف ۵ماهه نفت را از سقف مزبور کاهش داد. با وجود تداوم رشد تولیدات آمریکا به ۷۲/ ۱۰ میلیون بشکه در روز، تعداد دکل‌های شیل پس از ۶ هفته ثابت ماند. همچنان قراردادهای آتی با چشم‌انداز رشد قیمت نفت دومین هفته صعودی را ثبت کرد.

31-06