بازار سهام

فروکش موج مثبت کوچک‌تر‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۲ واحدی (کمتر از ۰۱/ ۰ درصدی) همراه شد. با وجود تداوم نوسان نفت نزدیک سقف ۵/ ۳ ساله و حذف نرخ ارز مبادله‌ای، شناسایی سود میان معامله‌گران فشار فروش را در نمادهای پالایشی تشدید کرد. همچنین به دلیل قیمت مناسب عرضه محصولات «فولاد» در بورس کالا و پوشش ۱۰۶ درصدی پیش‌بینی سود «کگل» این دو نماد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. شناسایی زیان در گزارش‌های پایان سال مالی ۹۶ برخی نمادهای خودرویی، از جمله «خکاوه»، «خساپا» و «خزامیا» فشار بر خودرویی‌ها را حفظ کرده است. در پتروشیمی‌ها، رشد اخیر قیمت متانول جهانی و افزایش نرخ فروش، عامل حمایت از این نمادها است.  فروکش نوسان کوچک‌تر‌ها در شرایط کمبود نقدینگی، توجه معامله‌گران را به عوامل بنیادین بازگردانده است.گزارش‌های مالی و مجامع شرکت‌ها بر شاخص اثرگذار است.

31-01

 

بازار ارز

رشد آرام نرخ دلار رسمی

دیروز هر دلار آمریکا به نرخ رسمی ۴۲۰۶ تومان رسید. از ۳۱ اردیبهشت نرخ دلار رسمی پس از ۵ هفته ثبات در ۴۲۰۰ تومان، با رشد اندکی همراه شد. در بازار غیررسمی، با وجود رشد دلار تا ۶۶۰۰ تومان پس از خروج آمریکا از برجام دلار، در ادامه فروکش هیجانات افت دلار تا کف ۶۱۰۰ تومانی را رقم زد. همچنان تردیدها نسبت به برجام، حمایت سطح ۶۱۰۰ دلاری را تقویت کرد. روز گذشته با وجود لحن تند مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، اما فضای امنیتی و دستگیری دلالان ارزی، در کنار چشم‌انداز رسیدن دلار به ارزش ذاتی، دلار را در پایان معاملات از ۶۳۰۰ تومان در بازار غیررسمی به ۶۲۸۰ تومان رساند. همچنان احتمال رشد تقاضا در تعطیلات خرداد، میزان اثرپذیری صادرات نفت ایران از تحریم‌ها در کنار راه‌اندازی سامانه «نیما» می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

31-02

 

بازار سکه

تداوم صعود سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 22 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 21 هزار تومان معامله شد. رشد اندک طلای جهانی از کف و تمایل معامله‌گران به رشد سکه، رشد 69 هزار تومانی سکه در 2 روز را رقم زد. با وجود رشد طلا با افت شاخص دلار از سقف 5 ماهه، چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا مقاومت سقف 1300 دلاری در برابر طلا را تقویت کرده است. با وجود تشدید هیجانات بازار ارز غیررسمی پس از سخنان پمپئو، بازگشت دلار به کانال 6200 تومانی در پایان معاملات رقم خورد. بنابراین حمایت کف یک میلیون و 950 هزار تومانی سکه و سیگنال بازار آتی (معاملات تیر نزدیک سقف 2 میلیون و 100 هزار تومانی) از سکه حمایت کرد. همچنان کم‌نوسانی دلار در بازار غیررسمی و فشار عرضه‌ سکه‌های پیش‌فروش‌شده مانع از رشد قابل توجه سکه است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا با افت شاخص دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1293 دلار معامله شد. افت شاخص دلار از سقف 5ماهه رشد طلا از کف 1281 دلاری را رقم زد. اما رشد بازارهای سهام فشار را بر طلا حفظ کرد. رشد یورو با فروکش نسبی ناآرامی‌ها پس از انتخابات ایتالیا در کنار رشد پوند بر شاخص دلار فشار آورد. با وجود تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره بانک انگلیس، اما روز گذشته رئیس این بانک آمارهای نامناسب اقتصادی ۳ماه اول ۲۰۱۸ را موقتی و چشم‌انداز رشد تدریجی نرخ بهره را تقویت کرد؛ امری که با حمایت از پوند فشار بر دلار را تشدید کرد. کاهش تعرفه واردات خودروی چین از ۲۵ به ۱۵ درصد با کاهش نگرانی‌ها از جنگ تجاری از بازارهای سهام حمایت کرد. همچنان صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو چهارشنبه و صورتجلسه بانک مرکزی اتحادیه اروپا پنج‌شنبه بر طلا اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد یک درصدی به قیمت ۶۵ هزار و ۵۳۵ تومان معامله شدند. پس از افت ۲۰ درصدی قیمت «تسه»ها از ابتدای آبان تا پایان فروردین، از ابتدای اردیبهشت قیمت اوراق در مسیر صعودی قرار گرفت و اولین ماه صعودی پس از ۶ ماه افت را ثبت کرد. با وجود این همچنان شاهد حبس بازه‌ای «تسه»ها در سطح ۶۰ تا ۶۷ هزار تومان در اردیبهشت بودیم. نوسانات صعودی قیمت مسکن (رشد ۱۵ درصدی در ۳ ماه زمستان) در کنار جهش قیمت نهاده‌های تولید با کاهش احتمال افت قابل توجه قیمت مسکن، اختلاف قیمت پیشنهادی به خریدار و فروشنده در بازار غیرشفاف با شوک سمت تقاضا در کنار افزایش عرضه اوراق تسهیلات مسکن، عامل فشار بر «تسه»ها بود. با وجود این، نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن می‌تواند رشد آرام «تسه»ها را به دنبال داشته باشد.

31-05

 

بازار نفت

رشد نفت نزدیک سقف 5/ 3 ساله

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 72 دلار معامله شد. چشم‌انداز اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا با انتخاب مجدد مادورو به ریاست جمهوری، در کنار لحن تند وزیر امور خارجه آمریکا در مورد ایران، نفت را به سقف 5/ 3 ساله نزدیک کرد. ممنوعیت خرید اوراق بدهی دولتی ونزوئلا که شامل اوراق شرکت ملی نفت این کشور نیز می‌شود، احتمال کاهش تولیدات ونزوئلا به زیر یک میلیون بشکه در روز (از ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز در آوریل) را تقویت کرده است. بارکلیز قیمت نفت را از ۶۵ دلار به ۷۰ دلار در ۲۰۱۸ افزایش داد. پیش‌بینی‌ها از کاهش ۲ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا برای سومین هفته متوالی نیز عامل دیگر حمایتی بود. با چشم‌انداز جایگزینی تولیدات از سوی شیل و تولیدکنندگان اوپک، برخی کارشناسان حرکت نفت در بازه ۵۵ تا ۷۵ دلار را در ۱۲ ماه پیش‌بینی کردند.

31-06