بازار سهام

11-01

سیزدهمین روز صعود شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۱۵ واحدی (۲۳/ ۰ درصدی) در سطح ۹۵ هزار و ۴۴۵ واحدی ایستاد. بازگشایی «شفن» پس از اعلام تعدیل ۳۴ درصدی پیش‌بینی سود به‌دلیل رشد اخیر قیمت متانول در بازارهای جهانی در کنار دیگر نماد متانولی (شخارک) از عوامل موثر بر رشد شاخص بودند. اما تردیدها نسبت به پایداری قیمت جهانی متانول با بازگشت تولیدات ایران و تردیدها نسبت به دلار می‌تواند مانع از پایداری رشد شود. رشد‌های اخیر قیمت فولاد در بورس کالا تا حدی از نمادهای فولادی حمایت کرد؛ «فخاس» و «فولاد» در کنار «کگل» با شناسایی سود ۶۹ تومانی در پایان سال ۹۶ و رشد ۱۰ درصدی قیمت کنسانتره سنگ آهن و گندله داخلی در فروردین نسبت به اسفند، از این نمادها حمایت کرد. با وجود کمبود نقدینگی، شناسایی فرصت خرید تغییر مالکیت ۸/ ۷ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها رقم خورد.

 

بازار ارز

11-02

رشد آرام دلار رسمی

دیروز هر دلار آمریکا برای سومین روز متوالی با رشد اندک (2تومانی) به نرخ 4208 تومان معامله شد. از 31 اردیبهشت نرخ دلار رسمی اندکی صعودی شد. در بازار غیررسمی با وجود رشد نرخ دلار تا کانال 6600 تومانی پس از خروج آمریکا از برجام، اما فروکش نسبی هیجانات در بازار غیررسمی ارز، دلار را به تدریج تا کف 6100 تومانی نزدیک کرد. با وجود این، حمایت کف مزبور مجددا نرخ دلار را صعودی کرد. در ادامه با وجود لحن تند وزیر امور خارجه، اما عدم توان پایداری دلار غیررسمی در کانال 6300 تومان، دلار را روز سه‌شنبه و چهارشنبه در بازار غیررسمی به 6280 تومان رساند. روز چهارشنبه افت نرخ حواله‌ای درهم تا 1670 تومان در شرایط امنیتی بازار ارز، فشار بر دلار را حفظ کرد. همچنان شفاف‌تر شدن معاملات ارزی با خروج پریمیوم ریسک می‌تواند بر دلار فشار آورد.

 

بازار سکه

11-03

سکه نزدیک کف 2 میلیون تومانی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 16 هزار تومانی به قیمت دو میلیون و 5 هزار تومان معامله شد. پس از رشد 69 هزار تومانی سکه طی 2 روز، دیروز سکه نزولی شد. در بازار جهانی رشد طلا با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران زیر سقف 1300 دلاری رقم خورد. صورت‌جلسه اخیر فدرال رزرو  و بانک اروپا بر طلا اثرگذار است؛ اما با تداوم حرکت شاخص دلار در سقف 5ماهه مقاومت سقف 1300 دلاری طلا محتمل است. در بازار غیر رسمی ارز نیز با افت نرخ درهم، نرخ دلار در کانال ۶۲۰۰ تومانی ثابت ماند و پیش‌تر مقاومت سقف ۶۳۰۰ تومانی دلار در بازار غیررسمی را شاهد بودیم. پس از رشد قیمت سکه، قرار گرفتن معامله‌گران در سمت فروش مجددا سکه را به کف دو میلیون تومانی نزدیک کرد. همچنان چشم‌انداز تقویت سمت عرضه با عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده فشار را بر قیمت سکه حفظ کرده است.

 

بازار طلای جهانی

11-04

طلا زیر سقف 1300 دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1296 دلار معامله شد. افت شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای اروپا (PMI) به کمترین سطح در 18 ماه اخیر، با افت یورو به کف ۶ماهه در کنار افت پوند با رشد نرخ تورم انگلیس کمتر از پیش‌بینی‌ها رشد شاخص دلار به سقف ۵ماهه را رقم زد. اما افت بازارهای سهام و اعلام ترامپ از احتمال به نتیجه رسیدن مذکرات با رهبر کره شمالی و بازگشت نگرانی جنگ تجاری آمریکا با چین با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران طلا را به سقف ۱۳۰۰ دلاری نزدیک کرد. همچنان رشد اخیر قیمت نفت با تقویت چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا عامل حمایت از شاخص دلار است. اما تشدید کسری تراز تجاری و کسری بودجه این کشور فشار را بر دلار حفظ کرده است. صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو و نشست اخیر بانک مرکزی اروپا بر طلا اثرگذار است.

 

بازار اوراق مسکن

11-05

افت دسته‌جمعی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۵/ ۱ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۵۳۱ تومان معامله شدند. پس از رشد ۳ درصدی قیمت «تسه»ها در اردیبهشت از ابتدای خرداد شاهد تشدید نوسانات قیمت اوراق هستیم. نرخ سود واقعی در سطح ۱/ ۲۱ درصدی قرار گرفته است. پیش‌تر از ابتدای آبان تا پایان فروردین افت ۲۰ درصدی قیمت «تسه»ها تا نزدیک کف ۶۰ هزار تومانی رقم خورد. گزارش مرکز آمار از افزایش قیمت نهاده‌های تولید به ترتیب ۶/ ۷، ۹/ ۹، ۴/ ۱۰ و ۳/ ۱۲ درصد در هر فصل از بهار تا پایان زمستان ۹۶ در کنار رشد تقاضای سرمایه‌گذاری مسکن با تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن عامل فشار بر تقاضا در ماه‌های اسفند و فروردین شد. با وجود کاهش احتمال افت قیمت مسکن، نزدیک شدن به فصل اوج تقاضا و خروج معامله‌گران از لاک احتیاطی می‌تواند از «تسه»ها حمایت کند.

 

بازار نفت

11-06

دورنمای تغییر سهم بازار اعضای اوپک

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۷۱ دلار معامله شد. نوسان شاخص دلار در سقف ۵ماهه و چشم‌انداز رشد تولیدات اوپک برای جایگزینی کاهش صادرات ایران و ونزوئلا، افت نفت را رقم زد. با وجود پیش‌بینی‌ها از کاهش تولیدات ونزوئلا به زیر یک میلیون از ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز در آوریل و با احتمال کاهش صادرات ایران با بازگشت تحریم‌ها از سوی آمریکا، پیش‌تر اعلام آمادگی عربستان از افزایش تولیدات در کنار رشد تولیدات غیراوپک به ویژه شیل، چشم‌انداز جایگزینی کاهش تولیدات را ارائه می‌دهد. نشست هفته جاری روسای شرکت‌های نفتی از جمله BP با سهیل المزروعی (وزیر انرژی امارات) و خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان مورد توجه معامله‌گران است. گزارش موسسه نفت آمریکا از کاهش (۳/ ۱ میلیون بشکه) موجودی نفت تجاری برای سومین هفته متوالی پیش از انتشار گزارش رسمی تا حدی از نفت حمایت کرد.