بازار سهام

خرید خالص حقیقی‌ها پس از ۱۷ هفته

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۱۴/ ۰ درصدی با ثبت چهارمین هفته متوالی صعودی شد. کاهش نسبی ریسک‌گریزی میان معامله‌گران و رشد ۳۲ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین اردیبهشت، عملکرد مناسب شرکت‌ها به ویژه فلزات اساسی در سال گذشته و خوش‌بینی به رشد نرخ فروش از شاخص حمایت کرد. پس از ۱۷ هفته تغییر مالکیت (۲۲ میلیارد تومانی) به نفع حقیقی‌ها رقم خورد. روز چهارشنبه با رشد شاخص دلار و تنش‌های سیاسی اتحادیه اروپا مس به کف ۶۷۲۷ دلاری (۳ هفته) رسید. اما به تدریج به کانال ۶۸۰۰ دلاری رشد کرد. همچنان روی و آلومینیوم در کانال ۳۰۰۰ و ۲۲۰۰ دلار نوسان داشتند. آغاز اعمال تعرفه آمریکا بر فولاد و آلومینیوم از روز گذشته (۱ ژوئن) و روند شاخص دلار بر فلزات اساسی اثرگذار است. روند قیمت نفت بر پالایشی‌ها و قیمت محصولات پتروشیمی و تردیدها نسبت به سیاست دلاری بر شاخص اثرگذار هستند.

31-01

 

بازار ارز

سنجش سقف دلار در بازار غیررسمی

هر دلار آمریکا با رشد 15/ 0 درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی و به نرخ 4215 تومان معامله شد. از 31 اردیبهشت رشد اندک نرخ دلار رسمی را شاهد هستیم. با وجود این در هفته اخیر شاهد تشدید نوسانات در بازار ارز غیررسمی بودیم. به‌صورتی که دلار غیررسمی پس از ۶ روز کم‌نوسانی در کانال ۶۲۰۰ تومان، از روز دوشنبه با چشم‌انداز رشد تقاضای مسافری با نزدیک شدن به تعطیلات، رشد نرخ حواله‌ای درهم، افزایش نرخ دلار در مناطق مرزی مقاومت سقف ۶۳۰۰ تومانی را شکست. اما در ادامه عدم توان دلار برای شکستن سقف ۶۵۰۰ تومانی، روز پنج‌شنبه نرخ دلار را نزولی و به ۶۴۴۰ تومان رساند. کاهش قابل توجه حجم معاملات در شرایط امنیتی عامل دیگر افت نرخ دلار بود. همچنان شفاف‌تر شدن بازار و خروج ریسک معاملات می‌تواند دلار غیررسمی را به نرخ مناطق مرزی نزدیک کند.

31-02

 

بازار سکه

جهش سکه در سقف جدید

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 44/ 6 درصدی با ثبت دومین هفته صعودی به قیمت 2 میلیون و 149 هزار تومان معامله شد. خروج نرخ دلار در بازار غیررسمی از حبس کانال ۶۲۰۰ تومانی، در شرایط حرکت طلای جهانی حول ۱۳۰۰ دلار از سکه حمایت کرد. روز جمعه آمار اشتغال آمریکا بر طلا اثرگذار است. اما در هفته‌های اخیر توجه معامله‌گران سکه به بازار ارز بود. در بازار ارز غیررسمی روز چهارشنبه مقاومت سطح ۶۵۰۰ تومانی، افت آرام دلار را در روز پنج‌شنبه رقم زد، اما سکه برای هفتمین روز متوالی به روند صعودی ادامه داد. همچنان مقاومت سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، شناسایی سود میان معامله‌گران و چشم‌انداز عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده موانع رشد سکه هستند. اما بالاتر بودن قیمت آتی سکه (۲ میلیون و ۲۱۹ هزار تومان در سررسید تیر) سیگنال صعودی بازار نقدی سکه است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

دومین ماه نزولی طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1297 دلار معامله شد و افت 33/ 0 درصدی در مه را ثبت کرد. در میانه مه طلای جهانی تا کف 1281 دلاری افت داشت. اما در ادامه با وجود روند صعودی شاخص دلار نزدیک سقف 5/ 6 ماهه، ریسک‌های ژئوپلیتیک طلا را در بازه 1290 تا 1307 دلاری حفظ کرد. با وجود رشد نرخ تورم آمریکا (رشد هزینه‌های مصرفی) در آوریل به سقف ۵ماهه، تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک از طلا حمایت کرد. روز پنج‌شنبه، تشکیل مجدد حزب موتلفه در ایتالیا، کاهش ریسک‌های سیاسی را پس از ۳ ماه رقم زد. اما اعمال تحریم‌های آمریکا بر فولاد و آلومینیوم (از ۱ ژوئن) بر چین، مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا با ریسک جنگ تجاری رشد طلا را رقم زد. با وجود پیش‌خور شدن افزایش نرخ بهره در ژوئن، آمار اشتغال آمریکا (روز جمعه) مورد توجه معامله‌گران است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تداوم روند کم‌نوسان «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) پس از دو هفته نزولی، رشد هفتگی 2/ 1 درصدی را ثبت کردند. از ابتدای فروردین حبس بازه‌ای «تسه»ها در سطح 60 تا 66 هزار تومان رقم خورد. با وجود این شاهد تشدید نوسانات بازار مسکن تهران پس از رکود معاملاتی در اسفند و فروردین بودیم. رشد تقاضای سرمایه‌گذاری با رشد پول و کاهش شبه‌پول از سه‌ماه سوم سال ۹۶ یکی از عوامل حمایت از مسکن است. به این ترتیب با وجود افت ۲ درصدی میانگین قیمت مسکن در فروردین تهران، در اردیبهشت رشد ۲/ ۸ درصدی میانگین قیمت مسکن نسبت به فروردین و رشد ۸/ ۳۴ درصدی نسبت به اردیبهشت سال گذشته رقم خورد. در منطقه ۵ رشد ۵/ ۵۳ درصدی نسبت به سال گذشته رقم خورد. با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان واقعی مسکن، کاهش سهم متقاضیان واقعی مسکن در شرایط کنونی می‌تواند تشدید شود.

31-05

 

بازار نفت

حرکت معکوس برنت و WTI در ماه مه

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 66 دلار معامله شد. تردیدها نسبت به بازار نفت و رشد اختلاف برنت و WTI به بالاترین سطح در ۵/ ۳ سال اخیر (تا ۱۱ دلار در روز پنج‌شنبه) افت ۲/ ۲ درصدی WTI و رشد ۲۲/ ۳ درصدی برنت را در مه رقم زد. پس از تحریم ایران و ونزوئلا از سوی آمریکا، دورنمای رشد تولیدات روسیه و عربستان افت نفت از سقف ۵/ ۳ ساله را رقم زد. با وجود افت موجودی نفت تجاری آمریکا (۶۲/ ۳ میلیون بشکه) بیش از انتظارات، اما رشد تولیدات آمریکا به ۸/ ۱۰ میلیون بشکه در روز فشار را بر نفت حفظ کرد. با کمبود خط لوله‌های نفتی WTI، کمبود انبار و محدودیت ترمینال‌های صادراتی خلیج مکزیک و پیشی گرفتن عرضه از تقاضای محلی، موسسه  Raymond James Equity Research افزایش اختلاف WTI و برنت تا ۲۰ دلار را در ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرد.

31-06