بازار سهام

ادامه حمایت فلزی-معدنی‌ها از شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۷۴ واحدی (۳۹/ ۰ درصدی) در سطح ۹۵ هزار و ۹۵۲ واحدی ایستاد. شاهد تداوم حمایت فلزی-معدنی‌ها از شاخص بودیم. «فولاد» پس از عبور از سقف تاریخی، روز گذشته نیز بیشترین نماد اثرگذار بر رشد شاخص بود. اما شناسایی سود از سوی حقوقی‌ها فشار بر این نماد را حفظ کرده است. «وبملت» پس از تعدیل مثبت ۴۰ درصدی سود سال ۹۶ از محل تسعیر ارز در کنار «کگل» و «ومعادن» با پورتفوی بیش از ۵۰ درصدی سنگ‌آهنی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با دومین هفته نزولی نفت، شاهد تداوم فشار بر پالایشی‌ها هستیم. اما حقوقی‌ها در سمت خرید حضور دارند. گروه انبوه‌سازی همچنان مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. اما صورت‌های مالی شرکت‌های ساختمانی سیگنال جهش سودآوری شرکت‌ها را تاکنون ارائه نمی‌دهد. عرضه اولیه «سپ» پرداخت الکترونیک سامان کیش روز یکشنبه می‌تواند بر شاخص اثرگذار شود.

31-01

 

بازار ارز

افت دلار در بازار غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد یک تومانی به نرخ ۵/ ۴۲۱۶ تومان معامله شد. شاهد رشد آرام نرخ دلار رسمی هستیم. در بازار غیررسمی پس از تشدید نوسانات صعودی نرخ دلار از دوشنبه هفته گذشته با رشد تقاضای مسافرتی (به دلیل محدودیت عرضه ارز رسمی به مسافران) در کنار افزایش نرخ حواله‌ای درهم و صعود نرخ دلار در مناطق مرزی مقاومت سطح ۶۳۰۰ تومانی دلار شکست. به این ترتیب در ادامه نرخ دلار در بازار غیررسمی تا سقف ۶۵۰۰ تومان نیز رشد داشت. اما مقاومت جدی سطح مزبور دلار را از روز چهارشنبه نزولی کرد. روز گذشته نیز دلار تا ۶۴۰۰ تومان افت داشت. فروکش تقاضای مسافرتی نیز عامل فشار بر دلار شد. همچنان ریسک برجام، احتمال کاهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و امنیتی بودن فضای بازار ارز غیررسمی مانع از افت قابل توجه نرخ دلار است.

31-02

 

بازار سکه

افت سکه پس از 7 روز

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 19 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 130 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی پس از روند کم‌نوسان طلا حول 1300 دلار، در ساعات پایانی جمعه طلا نزدیک کف 1290 دلاری قرار گرفت. همچنان تردیدها نسبت به طلای جهانی عامل فشار بر سکه است. علاوه بر این، شاهد روند نزولی نرخ دلار در بازار غیررسمی نیز بودیم. بنابراین پس از رشد 144 هزار تومانی قیمت سکه در 7 روز معاملاتی، مقاومت سقف دو میلیون و 150 هزار تومان و شناسایی سود میان معامله‌گران با تشدید فشار فروش از سوی معامله‌گران قیمت سکه را تا کف دو میلیون و ۱۲۲ هزار تومان نیز رساند. اما در ادامه شناسایی کف قیمتی، تا حدی سکه را صعودی کرد. همچنان تشدید نوسانات صعودی سکه در هفته نیمه تعطیل دور از انتظار است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

تقویت تسریع روند افزایش نرخ بهره

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 62/ 0 درصدی به قیمت 1/ 1293 دلار معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان طلا نزدیک سقف 1300 دلاری، در ساعات پایانی روز جمعه آمار مناسب اشتغال آمریکا طلا را نزولی کرد. افزایش ۲۲۳ هزار شغل جدید در ماه مه و رسیدن نرخ بیکاری به ۸/ ۳ درصد (کمترین سطح از آوریل ۲۰۰۰) و رشد نرخ دستمزد ساعتی بیش از انتظارات احتمال سه بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری (با احتمال ۱۰۰ درصدی افزایش در نشست ۱۲-۱۳ ژوئن) از سوی فدرال رزرو را تقویت کرد. در روزهای اخیر بازگشت یورو از کف با تشکیل مجدد دولت موتلفه در ایتالیا و رشد نرخ تورم حوزه اروپا به بالاترین سطح در یک سال اخیر رقم خورد. همچنان احتمال تشدید جنگ تجاری تا حدی از طلا حمایت می‌کند. روند بازارهای سهام و آمارهای اقتصادی آمریکا بر طلا اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی اوراق تسهیلات مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 9/ 1 درصدی به قیمت 64 هزار و 101 تومان معامله شدند. روز گذشته میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن نزدیک سطح 65 هزار تومان قرار گرفت. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 6/ 21 درصد قرار گرفت. از ابتدای آبان تا پایان فروردین، با خروج از فصل تقاضای مسکن و افزایش عرضه اوراق، تامین مالی «خانه‌اولی»ها از سوی صندوق یکم بانک مسکن و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن در مواجهه با جهش قیمت مسکن در زمستان، روند نزولی قیمت اوراق برای ۶ ماه متوالی رقم خورد. اما از ابتدای اردیبهشت شناسایی کف قیمتی و نزدیک شدن به فصل تقاضا رشد تدریجی «تسه»ها را به دنبال داشت. همچنان با وجود رشد حجم معاملات اوراق اما افزایش عرضه اوراق مانع از جهش قابل توجه «تسه»ها است.

31-05

 

بازار نفت

افت 8 درصدی نفت در دو هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۲/ ۳ درصدی به قیمت ۸۱/ ۶۵ دلار معامله شد. با وجود دورنمای کاهش صادرات ایران و ونزوئلا، چشم‌انداز رشد تولیدات اوپک از سوی عربستان و روسیه، افت ۸/ ۷ درصدی قیمت نفت را در ۲ هفته رقم زد. فراتر رفتن تولیدات روسیه از سهمیه ۹۵/ ۱۰ (به ۹۷/ ۱۰) میلیون بشکه در روز در مه و آمار  Petro Logistics از رسیدن تولیدات عربستان به بالاترین سطح ۷ ماه اخیر در مه خبر می‌دهد. امری که می‌تواند نشست اوپک ژوئن را پرتنش کند. رشد تولیدات آمریکا به ۸/ ۱۰ میلیون بشکه در روز و افزایش (۲ موردی) دکل‌ها برای دومین هفته متوالی فشار را بر نفت حفظ کرد. اما مشکلات زیرساختی از جمله نبود خط لوله کافی برای انتقال نفت پرمیان برای صادرات، کمبود تقاضای محلی، کمبود انبار و ظرفیت بنادر صادراتی موانع رشد شیل هستند.

31-06