بازار سهام

سایه احتیاط بر بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۶۸ واحدی (۰۷/  ۰ درصدی) مواجه شد. نشست میان فولاد مبارکه و بورس کالا، افت «فولاد» را از سقف رقم زد. با وجود قیمت پایه پایین‌تر از معاملات پیشین، رشد ۱۰ درصدی قیمت پایانی ۴ محصول (ورق گرم و سرد) و افزایش ۱۷ درصدی ورق گالوانیزه G بر رشد انتظارات تاکید دارد. در بازار جهانی مس به ۷۳۰۰ و روی به کانال ۳۲۰۰ دلاری وارد شد. با وجود رسیدن واردات کنسانتره مس چین به بالاترین سطح از ۲۰۱۶ (در مقابل رشد تولیدات کاتد مس) و رشد نرخ تورم تولیدکننده، ریسک جنگ تجاری پس از G۷ و دورنمای رشد شاخص دلار فشار را بر فلزات اساسی حفظ کرده است. فضای منفی خودرویی‌ها تا حدی تعدیل شد. با وجود خوش‌بینی به رشد سود اسمی با دورنمای تورم، ریسک‌های جهانی، نوسان بازارهای موازی و عوامل غیراقتصادی عامل احتیاط معامله‌گران است.

31-01

 

بازار ارز

کم‌نوسانی دلار در 2 بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 2 تومانی به نرخ 4223 تومان معامله شد. در شرایط رشد آرام نرخ دلار در بازار غیررسمی از 31 اردیبهشت، در بازار غیررسمی از هفته دوم خرداد نرخ دلار از حبس بازه‌ای کانال ۶۲۰۰ تومانی خارج شد. رشد تقاضای ارز مسافرتی با توجه به محدودیت عرضه ارز رسمی، افزایش نرخ حواله‌ای درهم و در ادامه اعلام چشم‌انداز شروع مجدد غنی‌سازی نوسانات صعودی نرخ دلار را تشدید کرد. در روزهای یکشنبه و دوشنبه با تداوم روند صعودی، نرخ دلار در بازار غیررسمی سقف ۶۷۰۰ تومانی را نیز لمس کرد. اما به کانال ۶۶۰۰ تومانی بازگشت. همچنان از سمت عرضه احتمال کاهش درآمدهای ارزی حاصل از کاهش صادرات نفت از دلار حمایت می‌کند. راه‌اندازی سامانه «نیما» و ترغیب صادرکنندگان به عرضه در کنار شفاف‌تر شدن معاملات ارزی می‌تواند امکان کاهش نوسانات پرشتاب ارزی را تقویت کند.

31-02

 

بازار سکه

بازگشت آرام سکه از سقف تاریخی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 25 هزار تومانی به قیمت دو میلیون و 440 هزار تومان معامله شد. پس از جهش 7/  15 درصدی، 335 هزار تومانی سکه طی 4 روز معاملاتی از یکشنبه هفته گذشته، دیروز شناسایی سود فشار فروش را در بازار تشدید کرد. با وجود رشد سکه بالاتر از سطح دو میلیون و 500 هزار تومان در میانه معاملات اما مقاومت سطح مزبور و شناسایی فرصت فروش میان معامله‌گران سکه را از سطح مزبور با افت همراه کرد. کم‌نوسانی بازار ارز و مقاومت سطح 6700 تومانی دلار غیررسمی در کنار روند کم‌نوسان طلای جهانی نزدیک کف 1290 دلاری نیز عوامل دیگر تقویت مقاومت سقف دو میلیون و 500 هزار تومانی در مقابل رشد سکه بودند. بنابراین تغییر جهت سکه، معاملات آتی سکه سررسید تیر را نیز از کانال دو میلیون و 500 هزار تومانی کاهش داد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کم‌نوسانی طلا زیر 1300 دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1295 دلار معامله شد. از ابتدای ژوئن حبس بازه‌ای طلا در سطح 1290 تا 1304 دلار را شاهد هستیم. افت پوند با آمارهای نامناسب صنعتی و تشدید کسری تراز تجاری، پیش از نشست‌های مرتبط با برگزیت، با رشد شاخص دلار نوسان طلا در کانال 1290 دلاری را رقم زد. با وجود پیش‌خور شدن افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری فدرال رزرو، احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره (2 بار دیگر در 2018) فشار را بر طلا حفظ کرده است. اما افت دلار کانادا پس از تشدید تنش‌ها میان ترامپ و جاستین ترودو و تداوم ریسک جنگ تجاری پس از پایان نشست G۷ و دیدار روز سه‌شنبه ترامپ با رهبر کره شمالی مانع از افت قابل توجه طلا است. نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا و ژاپن نیز بر طلا اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد معاملات «تسه»ها در 3 ماه اول

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 14/  0 درصدی به قیمت 64 هزار و 609 تومان معامله شدند. همچنان شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح 64 هزار تومانی هستیم. مقایسه آمارها نشان می‌دهد با وجود رشد 33 درصدی حجم معاملات از ابتدای فروردین تا 20 خرداد نسبت به دوره مشابه سال گذشته، اما پایین‌تر بودن قیمت اوراق به دلیل افزایش عرضه، رشد 17 درصدی ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. میانگین قیمت اوراق در ۳ ماه ابتدایی سال گذشته ۷۳ هزار و ۴۵۰ تومان و از ابتدای سال تا کنون در سطح ۶۴ هزار و ۴۳۰ تومان قرار گرفته است. با وجود پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و جهش اخیر قیمت مسکن، همچنان با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن، رشد آرام «تسه»ها مورد انتظار است.

31-05

 

بازار نفت

افت نفت نزدیک کف ۲ماهه

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/  ۶۴ دلار معامله شد. اعلام خبرگزاری Interfax روسیه از افزایش تولیدات روسیه به ۱/  ۱۱ میلیون بشکه در روز (بیش از سطح تعهد) در هفته اول ژوئن و تخمین‌ها از رشد ۳۰۰ هزار بشکه در روز صادرات عربستان در مه نفت را نزدیک کف ۲ماهه رساند. نشست میان خالد الفالح و نواک پیش از جلسه ۲۲-۲۳ ژوئن اوپک مورد توجه معامله‌گران است. مقامات کشورمان اعضای اوپک را به همبستگی دعوت کرده‌اند و وزیر نفت عراق اعلام کرد تا زمان ثبات بازار، گزینه افزایش سطح تولیدات روی میز نیست. شنیده‌ها از درخواست آمریکا از افزایش تولیدات اوپک به میزان یک میلیون بشکه در روز نیز دورنمای تشدید تنش‌ها در نشست آتی اوپک را تقویت کرده است. افزایش تولیدات غیراوپک (تولیدات آمریکا در ۸/  ۱۰ میلیون بشکه در روز) نیز عامل دیگر فشار بر نفت است.

31-06