بازار سهام

حمایت فلزی-معدنی‌ها از شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۳۱ واحدی (۵۵/ ۰ درصدی) همراه شد. خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری فلزی-معدنی‌ها با نرخ عرضه مناسب محصولات «فولاد» و «فخوز» در بورس کالا، «فولاد»، «فخوز»، «کگل»، «فملی» و هلدینگ «ومعادن» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. تولیدکنندگان روی «فاسمین» و «فرآور» با صف خرید همراه شدند. نتیجه مثبت مذاکرات میان ترامپ و رهبر کره شمالی نوسان روی در ۳۲۰۰ دلار و مس در کانال ۷۲۰۰ دلاری را رقم زد و از فلزات اساسی حمایت کرد. پس از افت‌های اخیر خودرویی‌ها، شناسایی کف قیمتی عامل حمایت از این نمادها شد. اما همچنان رشد هزینه‌های تمام‌شده فشار را بر خودرویی‌ها حفظ کرد. چشم‌انداز رشد سود اسمی شرکت‌ها با افزایش تورم، شفاف‌تر شدن بازار ارز، تداوم ورود نقدینگی (رشد ۳۸ درصدی ارزش معاملات روز گذشته نسبت به میانگین خرداد) در کنار مجامع شرکت‌ها بر شاخص اثرگذار است.

31-01

 

بازار ارز

سقف‌شکنی در بازار غیررسمی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 5/ 1 تومانی به نرخ 5/ 4224 تومان معامله شد. پس از شکسته شدن سقف 6300 تومانی دلار در هفته دوم خرداد با رشد نرخ حواله‌ای درهم، ریسک‌های غیراقتصادی از جمله چشم‌انداز شروع مجدد غنی‌سازی دلار را نزدیک 6700 تومان رساند. دیروز تغییر انتظارات با سیگنال بازارهای موازی، شکسته شدن سقف دو میلیون و 250 هزار تومانی سکه، دلار را در معاملات تهران به بالاتر از 7 هزار تومان رساند. اما سیگنال نرخ حواله‌ای درهم و نرخ دلار در سایر شهرها در سطح 6900 تومان بود. ورود تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار ارز، پریمیوم ریسک امنیتی دلار غیررسمی و عدم شفافیت بازار ارز از جمله عوامل بالاتر بودن فروش دلار به معامله‌گران عادی است. همچنان اعلام قابلیت معامله‌ اظهارنامه‌های صادرات غیرنفتی و معدنی میان واردکنندگان و صادرکنندگان در کنار راه‌اندازی سامانه «نیما» می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

31-02

 

بازار سکه

تداوم کانال‌شکنی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 90 هزار تومانی در سقف دو میلیون و 530 هزار تومان معامله شد. پس از رشد 335 هزار تومانی سکه طی 4 روز معاملاتی، دوشنبه مقاومت سطح 2 میلیون و 500 هزار تومانی، سکه را با افت مواجه کرد. اما دیروز با تداوم ورود نقدینگی سکه بالاتر از سطح مزبور قرار گرفت. به این ترتیب بازدهی سکه از ابتدای سال به 3/ 56 درصد رسید. در بازار ارز با سیگنال سکه شاهد تشدید نوسانات صعودی نرخ دلار تا سقف 7 هزار تومانی بودیم. اما با توجه به روند کم‌نوسان طلا در کانال 1290 دلاری و احتمال افت بیشتر با تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، برخی معامله‌گران دلار معادل 7400تومان را برای قیمت سکه کنونی در نظر می‌گیرند. چشم‌انداز عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده و شناسایی سود می‌تواند روند صعودی سکه را تعدیل کند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کم‌نوسانی طلا پیش از نشست بانک‌ها

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1296 دلار معامله شد. امضای موافقت‌نامه اولیه میان ترامپ و کیم‌جونگ اون، رهبر کره‌شمالی کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا را رقم زد. در پایان مذاکرات ترامپ و اون، قرار بر ادامه مذاکرات در راستای خلع سلاح کردن کره شمالی از بمب هسته‌ای در ازای حمایت این کشور از سوی آمریکا شد. اما پیش‌خور شدن این عامل، روند کم‌نوسان بازارهای سهام را رقم زد. رشد اشتغال انگلیس (با وجود کاهش رشد نرخ دستمزدها)، پیش‌ از به رای گذاشتن سیاست‌های برگزیت ترزا می در پارلمان، با رشد پوند تا حدی بر دلار فشار آورد. اما احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا و دورنمای افزایش در نشست کنونی، حبس بازه‌ای طلا را تداوم بخشید. انتظار ارائه برنامه خروج از سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا و نشست بانک ژاپن پایان هفته مورد توجه معامله‌گران است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد دسته‌جمعی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 1/ 1 درصدی به قیمت 65 هزار و 287 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در میانگین 64 هزار و 500 تومان از ابتدای خرداد، روز گذشته شاهد رشد دسته‌جمعی اوراق تسهیلات مسکن و وارد شدن قیمت برخی نمادهای «تسه»ها به کانال 66 هزار تومان بودیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 2/ 21 درصدی قرار گرفته است. همچنان رشد اخیر قیمت مسکن، (جهش 5/ 34 درصدی در اردیبهشت نسبت به سال گذشته) عامل کاهش سهم متقاضیان مصرفی مسکن است. آمارها از تشدید روند صعودی قیمت نهاده‌های ساختمان در نیمه دوم ۹۶ (از جمله جهش ۵۰ درصدی قیمت میلگرد و ۴۰ درصدی انواع تیرآهن) از سوی مرکز آمار در کنار افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری و ورود نقدینگی از جمله عوامل رشد قیمت مسکن است.

31-05

 

بازار نفت

سایه نشست اوپک بر نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۶۵ دلار معامله شد. شاهد روند کم‌نوسان نفت نزدیک سطح ۶۶ دلاری بودیم. با وجود امضای تفاهم‌نامه میان ترامپ و کیم جونگ‌اون و کاهش ریسک ژئوپلیتیک، اما دورنمای تشدید تنش‌ها در نشست ۲۲-۲۳ ژوئن اوپک در وین، عامل تردید در بازار نفت است. رشد اخیر تولیدات عربستان به ۰۳/ ۱۰ میلیون بشکه در روز (بالاترین سطح از اکتبر) و رشد تولیدات روسیه در هفته اول ژوئن به بالاترین سطح در ۱۴ ماه اخیر (۱/ ۱۱ میلیون بشکه در روز) در مقابل مخالفت سایر اعضا از جمله عراق، ایران و ونزوئلا درباره افزایش تولیدات، چشم‌انداز تشدید تنش‌ها در نشست اوپک را تقویت کرده است. وزیر نفت عراق تصمیمات یک‌طرفه از سوی برخی اعضا را نامطلوب اعلام کرد. همچنان رشد ۲۷ درصدی تولیدات آمریکا از میانه ۲۰۱۶ با وجود کمبود زیرساخت‌های مناسب انتقال نفت، عامل دیگر فشار بر نفت است.

31-06