بازار سهام

سه کانال‌شکنی در یک روز

شاخص کل بورس با جهش ۲۷۶۸ واحدی (۸۷/ ۲ درصدی) بیشترین رشد از ۲۰ بهمن ۹۴ را ثبت کرد. ورود نقدینگی حقیقی‌ها، همگام با تشدید نوسان بازارهای موازی، ارزش معاملات را به ۷/ ۴۰۰ میلیارد تومان (بالاترین از فروردین ۹۴) رساند. با وجود افت قیمت‌های جهانی، نرخ‌های کنونی مس و روی، نرخ فروش مناسب  «فولاد» و «فخوز» بورس کالا و تعدیل مثبت ۲۸ درصدی سود سال ۹۶ «فملی» اکثر نمادهای فلزات اساسی در محدوده مجاز افزایش داشتند. «فارس» و «کگل» در کنار پتروشیمی «جم» و هلدینگ «تاپیکو» با دورنمای تخصیص دلار ۳۸۰۰ تومانی برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و دورنمای رشد سود اسمی با صف خرید قابل‌توجه همراه شدند. با وجود رشد اکثر گروه‌ها از جمله خودرویی‌ها (با وجود تعدیل منفی‌ «خودرو»، «خساپا») با ارزندگی قیمت سهام و چشم‌انداز رشد سود اسمی شرکت‌ها، اما رشدهای پرشتاب ریسک فروش پرشتاب را نیز به دنبال دارد.

11 (1)

 

بازار ارز

احتیاط معامله‌گران ارزی در ساعات پایانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 5/ 2 تومانی به نرخ 4227 تومان معامله شد. تداوم صعود دلار غیررسمی پس از خروج از حبس ۶۲۰۰ تومانی در هفته دوم خرداد، دلار را ابتدای هفته زیر ۶۷۰۰ تومان قرار داد. ورود نقدینگی به بازار ارز، پریمیوم ریسک معامله در فضای امنیتی، معاملات غیرشفاف و تشدید نوسانات بازار سکه، سه‌شنبه سقف ۷ هزار تومانی دلار را در معاملات تهران شکست. با وجود تداوم رشد دلار در کانال ۷ هزار تومانی چهارشنبه، اما تغییر جهت سکه در میانه معاملات، احتیاط خرید را در پایان معاملات تقویت کرد. اخبار تایید دولت برای عرضه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در ۳۸۰۰ تومان، در ازای عرضه ارز صادرات پتروشیمی‌ها به نرخ دلار رسمی از طریق سامانه «نیما»، پیشنهاد امکان معامله اظهارنامه‌های صادراتی غیرنفتی/ معدنی و شنیده‌های غیررسمی از احتمال ایجاد سامانه‌ای برای ارز متقاضی می‌توانند بر بازار ارز اثرگذار باشند.

11 (2)

 

بازار سکه

تغییر جهت سکه در میانه معاملات

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 10 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 520 هزار تومان معامله شد. پس از جهش 400 هزار تومانی،  8/ 17 درصدی سکه طی 6 روز معاملاتی روز چهارشنبه با وجود رشد سکه تا  کانال 2 میلیون و 590 هزار تومانی، شناسایی سود میان معامله‌گران مقاومت سطح 2 میلیون و 600 هزار تومانی را تقویت کرد و افت 70 هزار تومانی سکه در میانه معاملات را رقم زد. در بازار طلای جهانی با وجود انتظار افزایش نرخ بهره، اعلام نتیجه تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند حمایت کف 1290 دلاری طلا را بشکند. در بازار ارز غیررسمی در پایان معاملات شاهد احتیاط معامله‌گران بودیم. همچنان دلار غیررسمی بالاتر از 7 هزار تومان و حمایت کف 2 میلیون و 500 هزار تومان، سکه سررسید تیر آتی را در کانال 2 میلیون و 650 هزار تومان قرار داد.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

کم‌نوسانی طلا پیش از سیگنال «فد»

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1293 دلار معامله شد. رشد نرخ تورم آمریکا به سقف ۶ساله همزمان با نشست دو روزه فدرال‌رزرو با رشد شاخص دلار، همچنین رشد بازارهای سهام اروپا و آمریکا نوسان طلا نزدیک کف ۱۲۹۰ دلاری را تداوم بخشید. با وجود پیش‌خور شدن احتمال افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن فدرال‌رزرو، اما احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره (در کل ۴ بار در ۲۰۱۸) فشار را بر طلا حفظ کرده است. با وجود آمارهای نامناسب تولیدات صنعتی اروپا، اما انتظار برای ارائه زمان خروج از خرید اوراق قرضه دولتی بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنج‌شنبه، رشد یورو را رقم زد. توجه معامله‌گران به نشست جمعه بانک ژاپن نیز هست. نتیجه فدرال‌رزرو برای تسریع روند افزایش نرخ بهره، می‌تواند حبس بازه‌ای طلا (۱۲۹۱ تا ۱۳۰۴ دلار از ابتدای ژوئن) را بشکند.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

شکستن حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 3 درصدی به قیمت 67 هزار و 214 تومان معامله شدند. پس از روند نزولی «تسه»ها طی 6 ماه تا پایان فروردین، در اردیبهشت رشد 3 درصدی «تسه»ها رقم خورد. با وجود حبس بازه‌ای «تسه»ها از ابتدای سال تا روز دوشنبه در سطح 60 تا 66 هزار و 900 تومان و قرار داشتن میانگین «تسه»ها در سطح 64 هزار و 500 تومان، روز گذشته مقاومت سقف 67 هزار تومانی «تسه»ها شکسته شد و برخی اوراق تا 68 هزار تومان نیز رشد داشتند. همگام با تشدید نوسانات بازارهای موازی از جمله بورس، روز گذشته ورود نقدینگی به بازار اوراق نیز نوسانات صعودی «تسه»ها را نیز تشدید کرد و نرخ سود واقعی وام در سطح 3/ 21 درصدی قرار گرفت. رشد تقاضای سرمایه‌گذاری مسکن و نزدیک شدن به تابستان دورنمای تداوم رشد «تسه»ها را ارائه می‌دهد.

11 (5)

 

بازار نفت

ابهام نشست اوپک در بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶۶ دلار معامله شد. احتمال پیشنهاد روسیه برای بازگشت سطح تولیدات به اکتبر ۲۰۱۶، (پیش از توافق) طی ۳ ماه در نشست ۲۳-۲۲ ژوئن اوپک و تخمین موسسه نفت آمریکا از افزایش ۸۳۳ هزار بشکه موجودی نفت تجاری (پیش‌بینی‌ها از کاهش ۲۵/ ۱ میلیون بشکه) پیش از گزارش رسمی بر نفت فشار آورد. با وجود تردید اوپک از میزان افزایش تقاضا و اختلاف ۷/ ۱ میلیون بشکه در روز تخمین میان بالاترین و کمترین سطح تقاضا سال آینده، آژانس بین‌المللی انرژی با پیش‌بینی کاهش نوسانات قیمت نفت در نتیجه واکنش کمتر تقاضا، رشد تقاضا در ۲۰۱۹ را ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز به‌ویژه از سوی پتروشیمی‌ها پیش‌بینی کرد. با دورنمای کاهش عرضه ایران و ونزوئلا به میزان ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز در پایان ۲۰۱۹، آژانس افزایش تولیدات سایر اعضا را پیش‌بینی کرد.

11 (6)