بازار سهام

نقدینگی حقیقی‌ها در بازار سهام

شاخص کل بورس با رشد ۳/ ۳ درصدی و ثبت چهارمین هفته صعودی در سطح ۹۹ هزار و ۱۴۶ واحدی ایستاد. ارزندگی قیمت سهام، چشم‌انداز رشد سود اسمی شرکت‌ها با دورنمای تورمی و قیمت‌های مناسب جهانی با تشویق ورود نقدینگی حقیقی به بازار سهام، رشد ۵۵ درصدی ارزش معاملات هفته اخیر نسبت به نیمه اول خرداد را رقم زد. با وجود رشد دسته‌جمعی بازار سهام، شاهد استقبال بیشتر معامله‌گران از فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها بودیم. اعلام نرخ ۳۸۰۰ تومانی برای خوراک پتروشیمی‌ها از این نمادها حمایت می‌کند. اما لمس سقف ۱۱ماهه شاخص دلار، نشانه‌های کند‌شدن رشد اقتصادی چین و اعمال تعرفه ۵۰ میلیارد دلاری از سوی آمریکا بر چین و از چین بر کالاهای آمریکایی بیشترین افت هفتگی مس از آوریل به کانال ۷۰۰۰ دلاری و افت روی به ۳۰۰۰ دلار را رقم زد. افت نفت، فشار بر پالایشی‌ها را حفظ کرده است.

31-01

 

بازار ارز

تغییر جهت دلار در پایان هفته

هر دلار آمریکا با رشد 3/ 0 درصدی به نرخ 4232 تومان معامله شد. از ابتدای خرداد شاهد رشد 8/ 0 درصدی نرخ دلار رسمی هستیم. با این وجود در بازار غیررسمی از هفته دوم خرداد تشدید نوسانات صعودی دلار رقم خورد. ریسک‌های غیر‌اقتصادی از جمله دورنمای شروع مجدد غنی‌سازی و ورود نقدینگی، معاملات غیرشفاف و پریمیوم ریسک معاملات غیررسمی با تشدید نوسانات صعودی پس از شکستن سقف 6300 تومانی، دلار را بالاتر از سقف 7 هزار تومانی رساند. با وجود رشد دلار غیررسمی تا 7200 تومان، پنج‌شنبه غلبه فضای احتیاط و تشدید روند نزولی سکه، دلار را زیر 7000 تومان بازگرداند. دورنمای آغاز به کار سامانه «نیما» و مشوق‌هایی از جمله ارائه خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ تسعیردلار 3800 تومان، امکان معامله‌ اظهارنامه‌های صادراتی با واردکنندگان متقاضی ارز و شنیده‌های غیررسمی از احتمال ایجاد سامانه ارز متقاضی، بر بازار اثرگذار هستند.

31-02

 

بازار سکه

دو کانال‌شکنی سکه روز پنج‌شنبه

هر سکه طرح جدید با رشد 4/ 7 درصدی با ثبت چهارمین صعود هفتگی به قیمت دو میلیون و 395 هزار تومان معامله شد. پس از جهش 400 هزار تومانی سکه طی 6 روز معاملاتی، روز چهارشنبه افت 10 هزار تومانی قیمت سکه رقم خورد. اما روز پنج‌شنبه با وجود روند کم‌نوسان طلای جهانی در کانال ۱۳۰۰ دلاری، افت نرخ دلار در بازار غیررسمی، شناسایی سود و طرح اوراق سکه بانک مرکزی، ۲ کف حمایتی سکه را شکست. پیش‌تر نیز پیش‌فروش و حراج سکه نوسان سکه در کوتاه‌مدت را کاهش داد. اوراق سکه طلا مبتنی بر سکه طلا است و امکان خرید و فروش اوراق تا زمان سررسید وجود دارد و ریسک نگهداری فیزیکی سکه را ندارد. این عامل و شکسته‌شدن کف حمایتی ۱۳۹۰ دلاری طلا و خروج تقاضای فیزیکی عید‌فطر می‌تواند فشار بر سکه را روز یکشنبه تشدید کند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

شکستن کف حمایتی طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 5/ 1 درصدی به قیمت 9/ 1278 دلار معامله شد. با وجود افزایش 25/ 0 درصدی نرخ بهره فدرال‌رزرو در نشست اخیر فدرال‌رزرو و دورنمای 2 بار دیگر افزایش نرخ بهره شاهد تداوم حرکت طلا دربازه 1290 تا 1305 دلاری بودیم. اما روز پنج‌شنبه آمارهای نامناسب اقتصادی چین (از جمله رشد سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت به کمترین رکورد ثبت‌شده) و بیشترین افت روزانه یورو در ۲ سال اخیر با دورنمای عدم افزایش نرخ بهره حداقل تا تابستان ۲۰۱۹، با تشدید ریسک‌گریزی معامله‌گران طلا را به ۱۳۰۹ دلار، سقف یک ماهه رساند. تشدید ریسک جنگ تجاری روز جمعه تا حدی از طلا حمایت کرد اما در ساعات پایانی روز جمعه کاهش شدید موقعیت خرید در بازار آتی طلا با دورنمای تشدید روند افزایش نرخ بهره آمریکا، با شکستن حبس بازه‌ای، طلا را به کف یک‌ماهه رساند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

جهش هفتگی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 4/ 5 درصدی، بیشترین رشد هفتگی از تیر 95 را ثبت کرد. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها از ابتدای سال تا روز سه‌شنبه در بازه 60 تا 66 هزار و 900 تومان، اما روز چهارشنبه همگام با تشدید نوسان بازار سهام، شاهد تشدید نوسانات اوراق تسهیلات مسکن و شکسته شدن سقف 67 هزار تومانی «تسه»ها بودیم. برخی اوراق نیز در کانال 68 هزار تومانی قرار گرفتند. با وجود روند نزولی «تسه»ها از ابتدای آبان تا پایان فروردین، از اردیبهشت با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن و شناسایی کف قیمتی، رشد ماهانه 3 درصدی «تسه»ها رقم خورد. همچنین سیگنال‌های ورود نقدینگی به بازار مسکن و جهش قیمت نهاده‌های تولید از جمله عوامل جهش قیمت مسکن هستند. امری که با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، عامل کاهش سهم متقاضیان مصرفی مسکن است.

31-05

 

بازار نفت

چهارمین هفته نزولی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت یک درصدی و ثبت چهارمین هفته نزولی به قیمت 06/ 65 دلار معامله شد. نوسان شاخص دلار نزدیک سقف 7ماهه، دورنمای بازگشت تولیدات اوپک به میزان قبل از توافق، اعمال تعرفه چین بر 50 میلیارد دلار کالای آمریکایی از جمله نفت (صادرکننده 363 هزار بشکه در روز نفت خام) در مقابل عمل مشابه آمریکا فشار بر نفت را تشدید کرد. با وجود افت 14/ 4 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا، اما افزایش تولیدات این کشور به 9/ 10 میلیون بشکه در روز و افزایش پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از رشد تولیدات غیراوپک عامل فشار بر نفت شد. اعلام نواک پس از دیدار با خالد الفالح از احتمال افزایش ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای در روز تولیدات از اول ژوئیه، با وجود مخالفت ایران، عراق و ونزوئلا در نشست ۲۳-۲۲ ژوئن اوپک در وین، تردیدها را بر بازار نفت حفظ کرد.

31-06